I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

puasa

Repost – Kifarah Puasa

Salam.. Ustaz Love menerima pertanyaan daripada kariah al-ubudiah : “salam syeikh..nk tanye nie..klu suami isteri melakukan hubungan kelamin siang hari bulan ramadhan,si suami akan kene kifarah kan? (puasa 2 bulan berturut-turut atau bg mkn 60 org fakir miskin..tp klu sblm melakukan hubungan kelamin tue, mereka membatalkan puasa dengan minum air dahulu. then baru buat,adakah si […]

Repost – Golongan Yang Harus Berbuka Puasa

Salam… Ustaz Love nak sambung lagi perbincangan bab puasa ni. Kali ni berkenaan golongan yang diharuskan untuk berbuka puasa. Sila baca ‘harus’ itu dengan harus okeh. Bermakna nak berbuka pun boleh, tak nak berbuka pun takde masalah. Tapi tertakluk dengan syarat2 keharusan yang telah ditetapkan oleh syarak.. dan bukan pandai2 kepala otak kita sendiri je […]

Repost – Perkara Yang Membatalkan Puasa

Salam… Dalam kita berusaha menjalani ibadah puasa dengan cara yang betul, tak dapat tidak kita kena mengetahui juga perkara2 yang membatalkan puasa.. sama juga seperti wuduk dan solat.. kalau kita tak ambil cakne (bak kata orang tganu.. maksudnya perhatian), maka kita tak sedar yang perbuatan kita ada kalanya boleh merosakkan ibadah yang kita lakukan. Untuk […]

Repost – Rukun Puasa : Menahan Diri

Salam… Apa khabar puasa hari ni? Masih sihat ataupun dah letih lesu? Kalau dok depan pc 24 jam nak letih mcm mana ye tak? Lain la kalau kerja buruh ke, kerja buat jalan ke, kerja cleaner ke.. mungkin la ada keletihan disebabkan peluh yg keluar sehingga menjadikan dehidrasi (kekurangan air dalam badan). Semalam dah cerita […]

Repost – Rukun Puasa : Niat Sebulan Atau Tiap Hari

Salam… Isu ni insyaAllah akan menjadi polemik dan perbahasan setiap kali kita berpuasa.. banyak sebenenarnya isu2 niat.. Jadi, adalah lebih baik Ustaz Love pecah2kan supaya bleh fokus.. daripada letak semua sekali dalam satu entry.. Nanti bleh jadi keliru. Setiap amalan itu bermula dengan niat.. tanpa niat, maka tak sah sesuatu ibadah itu.. solat kena niat.. […]

Repost – Rukun Puasa : Niat

Salam.. Esok dah nak puasa.. Jadi, bermula malam ni, dah kena berniat untuk puasa.. Takut2 tertido, jaga2 dah masuk Subuh.. terlupa nak berniat, maka tak sah la puasa hari esok (tapi tetap kena tahan diri daripada makan dan minum tau.. bukan bila tak sah je, sesuka hati bleh makan). InsyaAllah, Ustaz Love akan cuba lebih […]

Puasa Sunat Hari Asyura

Salam… Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana masih lagi memberikan kita peluang untuk melakukan ibadah sunat khusus yang dilakukan pada masa tertentu, iaitu peluang untuk melakukan puasa sunat Hari Asyura. Biasanya Hari Asyura ni, orang kita selalu teringat nak buat bubur je (bubur asyura yg ada macam2 jenis kacang kat dalam tu.. dipanggil juga tepung talam […]

Soal Jawab : Puasa Sunat Hari Arafah

Salam… Ustaz Love menerima pertanyaan daripada Nisa berkenaan puasa sunat Arafah : “Saya nak puasa Sunat Arafah..ustaz bgtau niat nya boleh? tq“ Walaupun pertanyaannya cuma nak tahu niat je, tapi Ustaz Love nak panjangkan sket entry ni supaya dapat cerita sket kelebihan puasa sunat Arafah ni.. juga Ustaz Love skip dulu entry2 bagi soalan yg […]

Qadha Puasa Dan Fidyah

Salam… Ustaz Love nak sambung sikit pasal puasa qadha.. pastu nak masuk sket pasal fidyah.. sebab kedua2nya merupakan tajuk yg berkaitan.. Iaitu sebagai akibat daripada perlakuan yg membatalkan puasa.. maka, wajiblah puasa qadha.. ada juga yang wajib qadha dan wajib membayar fidyah.. dan ada juga yang tak perlu qadha, cuma perlu bayar fidyah.. Ustaz Love […]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme