I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Tips : Menulis Dari Hati

Salam.

Tips ni Ustaz Love pernah kongsi di fb. Kali ni nak kongsi di blog pula. Semoga bermanfaat.

Ustazlove

1. Jika nak menulis buku agama atau motivasi, tulislah dalam keadaan berwuduk kerana ia amalan para alim ulamak. Banyakkan membaca al-Quran dan berzikir. Letakkan kitab rujukan di hadapan. InsyaAllah, suasana ini akan mempengaruhi idea menulis.

2. Jika nak menulis novel cinta, carilah suasana yang sunyi dan sempit serta sesak. Ia akan melahirkan mood orang bercinta yang mampu menulis tanpa skrip.

3. Jika nak menulis cerita seram, carilah suasana yang sunyi dan menyeramkan seperti menulis selepas menonton filem seram di dalam bilik yang gelap. Silap2 ada ‘kawan’ plak yang duduk sebelah menemani.

 

4. Catat setiap idea yang melintas sama ada dengan merakam suara, mencatat di nota dsb.

 

5. Tetapkan due-date. Penetapan masa ini akan menyebabkan otak kita memerah idea semaksimum mungkin demi mencapai target.

 

6. Fokus adalah yang paling utama. Jangan menulis sambil membuat perkara lain. Maka, sewajarnya semasa tempoh menulis, segala gangguan yang mungkin dihadapi hendaklah disekat dari awal. Tutup internet, facebook, phone dan sebagainya.

 

7. Jangan bergantung pada tajuk. Tulis dulu sampai siap, dan akhirnya baru diletakkan tajuk supaya idea kita tak terbatas pada tajuk awal yang kita pilih.

 

8. Menulis dalam keadaan lapar adalah lebih berhasil daripada ketika kenyang. Boleh cuba menulis masa bulan Ramadhan nanti dan tengok sendiri hasilnya.

 

9. Jangan banyak berfikir. Tulis saja dulu. Nanti boleh edit. Kalau terlampau banyak berfikir, satu ayat pun payah nak siapkan.

 

10. Jangan minta pandangan orang lain, sebab yang menulis itu adalah kita. Jiwa kita tak sama dengan jiwa orang lain. Biar dah siap dulu, baru minta pandangan mereka.

Sekian.

 

———————————-

 

Iklan :

Sebarang pertanyaan berkaitan produk Jamu Anggun Ibu, boleh hubungi :

– WhatsApp / WeChat : 019-461 1246 (Ann)

– Blog : http://anggunibu.wix.com/jamu

– Facebook Page : JAMU Anggun Ibu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Comments

Add a Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme