I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Tahalluf Siyasi

assalamualaikum ustaz,

jika tidak menjadi keberatan saya mohon kepada ustaz jelaskan secara terperinci mengenai tahaluf siyasi dalam Islam..t.kasih..

~shahrim.

Ustaz Love nak cuba jawab sendiri, tapi Ustaz Love rasa ada baiknya Ustaz Love letakkan jawapan daripada Dato’ Dr. Haron Din berkenaan isu tahalluf siyasi ni. Ia lebih jelas dan sesuai dengan perkembangan politik semasa..

Soalan:

SAYA lihat PAS makin bermasalah. Dahulu banyak polisi atau dasar PAS, bagi saya mudah saya terima dan mudah dipertahankan. Tetapi sekarang dalam hal berkawan dengan DAP, yang dikatakan tahaluf, saya kurang mengerti dan saya rasa sukar untuk dipertahankan. Apakah Dato’ boleh beri nasihat kepada orang seperti saya, dalam hal sebegini bagi mempertahankan PAS. Terima kasih.

SAID ADAM

Kamunting, Perak

JAWAPAN:

APABILA PAS hendak membuat sesuatu polisi, ia bukan dibuat sesuka hati atau menurut sahaja kehendak seorang dua pemimpin.

Akan tetapi ia dibuat dalam bentuk kertas cadangan yang dibawa ke beberapa tahap perbincangan daripada pandangan pemimpin peringkat negeri hingga ke PAS Pusat.

Kita mempunyai Lajnah Politik, Dewan-Dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat dan dibawa ke AJK PAS Pusat.

Akhirnya selepas diperhalusi dan dibincangkan, ia dibawa ke Majlis Syura Ulamak.

Seandainya semua yang dilalui itu lulus syariah, maka dibawa pula ke Muktamar Tahunan PAS Pusat. Jika semuanya berjalan lancar dan diluluskan, maka baharulah ia menjadi polisi untuk dilaksanakan.

Ertinya, persoalan tahaluf yang anda sebut sebagai berkawan dengan DAP, memang berlaku dan pada istilah politiknya ‘Tahaluf Siyasi Islami'(Pakatan politik Islam).

Ia dibuat dengan mengambil kira segala hukum, segala aspek kepentingan parti serta kesesuaian atau tidak dengan masa yang dibuat tahaluf tersebut.

‘Tahaluf Siyasi Islami’ adalah suatu polisi yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w., dirangka suatu pelaksanaan dasar Islam dalam masyarakat majmuk di zaman baginda.

Oleh kerana Islam lahir dan berkembang dalam sebuah negara yang masyarakatnya berbilang bangsa dan agama, maka keperluan untuk mewujudkan kerjasama di antara kaum dan agama, adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

Ia pasti berlaku, jika tidak Islam akan tersisih dari arus penghidupan dan tertinggal di belakang, tanpa dipedulikan.

Masyarakat Madinah sebagai contoh, adalah masyarakat yang terdiri daripada masyarakat yang berbilang agama, iaitu Islam, Yahudi, Nasrani, Majusi, Dahri, Wathani dan sebagainya.

Ia juga mempunyai pelbagai bangsa Arab, Balbar, kaum Yahudi, kaum Nasrani dan sebagainya.

Jika itulah realitinya, maka bagaimana Islam boleh hidup bersefahaman, dan mereka yang tidak Islam boleh menerima Islam.

Jika tidak ada tonggak yang menyatupadukan masyarakat, dalam sebuah negara, maka di atas itu mestilah ada kerjasama yang disebutkan sebagai tahaluf siyasi.

Rasulullah s.a.w. bertahaluf siyasi dengan Yahudi Bani Auf, tercatat dalam perjanjian tahaluf, iaitu pada perkara pertama disebut:

“Kaum Yahudi Bani Auf adalah satu umat bersama dengan orang Mukmin. Mereka bebas mengamalkan agama mereka sendiri dan orang Islam dengan agama mereka. Begitu juga dengan orang-orang yang bersekutu dengan mereka, termasuk juga diri mereka sendiri. Perkara ini juga untuk Yahudi-Yahudi lain dan bukan untuk Bani Auf sahaja.”

Cuba renungkan perjanjian atau persefahaman yang Rasulullah s.a.w. buat, bukan di antara orang Islam dengan Bani Auf sahaja, tetapi dengan kesemua kaum Yahudi.

Ertinya jika dengan Yahudi pun Nabi s.a.w bertahaluf, maka anda harus faham mengapa PAS bertahaluf dengan DAP.

Apa yang PAS lakukan adalah benar dan harus dari segi syarak, iaitu bertahaluf dengan DAP.

Di dalam al-Quranul Karim, Allah berfirman (mafhumnya): “Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik (bekerjasama) dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.

“Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orangorang yang zalim.” (Surah alMumtahanah, ayat 8 dan 9)

Jika jelas sebegitu, apakah anda masih tidak boleh terima? Yang penting tindakan PAS tersebut adalah syarie dan boleh disokong orang-orang Islam.

 Namun demikian, tahaluf siyasi dalam Islam bukannya qat’ie atau yang mesti diikut selama-lamanya. Ianya suatu keperluan di suatu masa, selagi kepentingan Islam tidak benar-benar tergugat dan tidak mendapat keuntungan daripada bertahaluf. Ertinya ia tidak selama-lamanya.

Jika keberuntungan kepada Islam terjejas, kedaulatan Islam tidak terbela, maka tahaluf ini, dari segi hukumnya boleh disemak semula. Wallahua’lam.

sumber.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 Comments

Add a Comment
  1. Ustaz saya ingin mendapatkan nasihat dari ustaz tentang masalah yang saya sedang hadapi. Rasanya sudah dekat 8 bulan saya mengalami masalah ini yang mana saya selalu seperti tergambar akan mahluk-mahluk halus dan saya dapat merasa jika seseorang itu sakit jika saya lalu berhampiran. Saya juga telah pergi ke Darul Syifa berulang kali dan sehingga satu tahap saya telah berjumpa dengan seorang ustazah yang memberikan saya jalan untuk menggunakan kebolehan saya untuk membantu orang, yang saya hairan kan sekarang kenapa saya selalu tiba-tiba mendapat barangan seperti batu, duit lama . Saya juga pernah bertanyakan seseorang pengamal perubatan islam di sebuah sekolah pondok yang mengatakan saya dijaga oleh 5 puteri bunian. saya makin keliru kerana kadang-kala bila saya berdampingan dengan orang yng menghidap penyakit mistik saya seperti terlihat akan apa yang tidak kena.

  2. Assalamu’alaikum Ustaz,

    Mohon penjelasan ustaz kepada saya yang jahil ini..ustaz apakah maksud bagi KAFIR dari segi istilah bahasa dan syarak..ada salah seorang sahabat mentafsirkan maksud kafir dari segi makna melayunya ialah hilang, padam dan ingkar..dan syirik pulak membawa makna menduakan Allah S.W.T dan mereka juga masih lagi dalam Islam.

    Jika Kafir bermaksud sedemikian maknanya Kafir itu masih lagi dalam Islam hanya murtad sahaja terkeluar dari Islam dan syirik pula hanya perlu mempebaharui kalimah syahadah..

    apa yang saya faham kafir dan syirik memang dah terkeluar dari Islam kerna perbuatan dan niat mereka..akan tetapi salah seorang sahabat saya mengatakan yang terkeluar dari Islam hanyalah murtad..

    mohon penjelasan dari ustaz..

  3. Assalamu’alaikum Uztaz,
    Bukankah dizaman Rasulullah bertahalluf siyasi itu, dimana ketika itu orang-orang Islam selaku kumpulan yang dominan keatas kaum-kaum bukan Islam waktu itu?

    Dari sudut Pas berbuat demikian dengan DAP, pihak manakah yang lebih dominan?

    Atau adakah PAS bertahalluf semata-mata ada udang disebalik meeSodo?

    1. teori dominan tak dominan itu masih lagi kekal teori.. teori udang itu juga hanyalah suatu teori.. jika dominan itu disandarkan pada jumlah dan bilangan, nyatalah Islam itu tidak dominan, sbb sang kafir lebih ramai drp Islam.. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme