I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Bekas Tunang Kembali Merayu

assalamualaikum.. saya harap ustaz love dapat jwp soalan saya nie..

2 tahun lepas saya telah bertunang tetapi beberapa bulan kemudian bekas tunang telah memutuskan pertunangan kami kerana ada lelaki lain..saya telah bertemu dgn seorang gadis..dan kami bercadang untuk berkahwin..masalahnya sekarang bks tunang merayu dan ingin kembali kpd saya..unutk pengetahuan ustaz saya pernah terlanjur dgnnya tetapi masa yang sama saya sgt sygkan teman wanita saya yang baru ni..saya tdk tahu siapa yang patut saya pilih.. lelaki serba salah….

~Anon.

Kalau betul dah sayang, takde alasan lagi untuk saudara berasa serba-salah atau serabut memikirkan kehadiran bekas tunang tersebut. Dia dah pilih jalannya dengan meninggalkan saudara dulu, jadi dia patut sedar diri akan kesilapannya.

Ada kesilapan yang boleh dimaafkan dan dilupakan. Tapi kebanyakan kesilapan cuma mampu untuk dimaafkan, dan sangat payah untuk dilupakan. Apatah lagi kesilapan yang melibatkan kecurangan. Sungguh pedih hati bila ditinggalkan. Yang meninggalkan itu biasanya tak rasa sangat.. tambah2 dia meninggalkan saudara sebab nak pergi kepada lelaki lain. Dah tentu takde sekelumit belas pun dalam hatinya meninggalkan saudara sebegitu rupa.. cewahh..

Katakan saja padanya.. “Yang sudah tu sudahlah.. Jangan ganggu hidup saya lagi.. Bukan saya yang meninggalkan awak dulu.. Padan dengan muka awak”.. Tapi yang ayat “Padan muka awak” tu tak payah la cakap depan2 dia.. cakap dalam hati sudah.. mati terkejut plak dia nanti.. kihkih.

Pada waktu ini, saudara patut fokuskan pada teman baru.. dan cepat2 berkahwin dengannya. Selagi saudara tak berkahwin, selagi itulah bekas tunang itu akan merasakan yang dia masih berpeluang untuk merebut saudara daripada teman wanita sekarang. Dan selagi tak berkahwin, selagi itulah saudara akan terasa yang saudara ni hot stuff sebab menjadi rebutan 2 orang wanita. Ditakuti yang ini pun saudara nak, yg itu pun saudara tak nak lepas.. Akhirnya saudara bakal mengecewakan perasaan mereka.

Ada ketikanya, sekalipun kita dah berterus-terang, ada juga jenis wanita yang tak nak terima penerangan kita.. dan terus memujuk merayu menggunakan air mata dan air hingus yang merupakan senjata ampuh yang selalu mencairkan hati lelaki.. lama2 nanti, kita pulak naik kesian dan akhirnya termakan pujuk rayunya. Seterusnya kita pun menerima beliau kembali dengan perasaan kesian.

Bila dah kawen, hilang perasaan kesian.. masa tu takkan kita nak biarkan beliau terkontang-kanting dalam hidup berumahtangga sedangkan kita dok serabut menyesali tindakan menerimanya kembali atas dasar kesian. Perasaan kesian tu sekejap je.. ia tak membantu keharmonian rumahtangga.

Kita kesian kat isteri.. maka bila kita tengok isteri penat menguruskan rumahtangga, kita pun rasa nak tolong.. tapi, bila kita tengok dia melepak2 depan tv layan Hindustan, kita plak nak naik angin.. sebabnya rasa kesian tu dah hilang.

Kalau kita menerima pasangan atas rasa cinta, maka kita akan berkongsi segala2nya.. baik kisah duka, kisah suka, kisah kelakar, kisah serius.. semua tu menjadi asam garam yang menyedapkan rencah kehidupan berumahtangga.

Jadi, saudara nilailah sendiri perasaan saudara. Adakah betul saudara sayangkan teman wanita sekarang, atau lebih sayangkan bekas tunang tersebut. Jika saudara sayangkan teman wanita sekarang, saudara putuskan terus hubungan dengan bekas tunang dan begitu juga sebaliknya. Namun, jika saudara nak terima bekas tunang itu atas dasar kesian (disebabkan saudara pernah berzina dengannya dulu), maka baik lupakan saja. Perhubungan atas dasar kesian ni kebiasaannya tak kekal lama. Bahkan boleh menyiksa hati saudara dan wanita tersebut.

Juga pedulikan saja perbuatan zina yg pernah saudara lakukan dulu.. jika saudara dah bertaubat nasuha, tak ada apa lagi yang saudara nak fikirkan.. sbb bukan saudara merogol bekas tunang tu.. sebaliknya sama2 rela berzina.. saudara bertanggungjawab atas perbuatan saudara dan dia juga bertanggungjawab atas perbuatannya sendiri.. Tanggungjawabnya adalah bertaubat nasuha bersungguh2.

Saudara lakukanlah solat istikharah.. minta Allah tunjukkan pilihan yang terbaik. Mungkin juga bekas tunang itu lebih baik drp teman wanita sekarang.. Mungkin juga tidak.. Apa pun pilihan saudara, cepat2 la berkahwin. Jangan sampai kisah lama berulang kembali dek terikutkan sangat desakan nafsu.

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 Comments

Add a Comment
    1. Itu tak dinamakan zina..itu dinamakan mati pucuk. Kalau masuk kepala zakar hingga tenggelam takuknya, itu baru dikira zina

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme