I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Repost – Golongan Yang Harus Berbuka Puasa

Salam…

Ustaz Love nak sambung lagi perbincangan bab puasa ni. Kali ni berkenaan golongan yang diharuskan untuk berbuka puasa. Sila baca ‘harus’ itu dengan harus okeh. Bermakna nak berbuka pun boleh, tak nak berbuka pun takde masalah. Tapi tertakluk dengan syarat2 keharusan yang telah ditetapkan oleh syarak.. dan bukan pandai2 kepala otak kita sendiri je nak buat alasan berbuka (spt sengaja minum air dengan tujuan nak berjimak dengan isteri).. perbuatan membatalkan puasa fardhu Ramadhan tanpa ada alasan yang dibenarkan syarak adalah haram dan berdosa.

Ada beberapa golongan yang harus untuk berbuka puasa ni.

1. Orang yang sakit

2. Orang yang bermusafir

3. Orang yang tidak berkemampuan

Ustaz Love saja buat indeks macam ni untuk memudahkan pencarian.. kalau letak semua dalam satu, takut panjang sangat.. InsyaAllah, lepas berbuka nanti Ustaz Love sambung 😉

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Comments

Add a Comment
    1. hehe.. kakjem advance.. Ustaz Love belum lagi masuk bab tu..

      musafir ikut jarak musafir.. kalau dalam mazhab Syafie, jaraknya tak kurang daripada 2 marhalah (lebih kurang 85km) 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme