I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Kelebihan Puasa Bulan Rejab

Salam…

Ustaz Love nak berkongsi video Maulana Asri berkaitan hadis kelebihan puasa bulan Rejab :

Semoga kita sama2 dapat ambil iktibar.

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 Comments

Add a Comment
    1. alhamdulillah.. memperbanyakkan puasa sunat itu adalah dituntut.. tak kira dalam bulan rejab atau selain bulan rejab πŸ˜‰

  1. Assalamualaikum ustaz..
    Saya kerap bergaduh gak ngan pasangan, tapi selalunya bukan berpunca dari sikap kami. Tapi berpunca dari tekanan pihak keluarga saya. Saya akui keluarga saya tak berapa sukakan pasangan saya dari awal perkahwinan lagi. Tapi mereka akur dgn keputusan saya utk berkahwin dgn pasangan saya. Saya menyintai dan sayangkan pasangan saya sbb dia adalah seorang yang sangat penyayang. Saya sebenarnya membesar dengan tekanan perasaan, kerana ibu saya seorang yg garang dan selalu memaki hamun anak2 ketika masih bersekolah dulu. Ibu bapa sy juga suka bergaduh tanpa segan silu depan kami anak2nya. Jika bergaduh mereka dah tak peduli pada jiran tetangga dan boleh dengar satu kampung dengan jeritan ibu saya. Keadaan ini amat memalukan. Ketika di sekolah dulu ada masanya saya rasa tak mahu balik dari sekolah kerana tertekan dengan keadaan rumah saya. Namun selepas habis SPM dan kerja di KL, sy rasa amat lega dapat keluar dr rumah saya, setelah 3 th bekerja sy telah berkawan dgn beberapa lelaki yg berkejaya yg stabil, tapi bila mereka meluahkan hasrat untuk lebih serius dgn sy, sy jadi takut kerana sy malu jika sy berkahwin dgn mereka dan sekiranya mereka tahu keadaan keluarga sy, dan ini akan memalukan saya. Saya terasa amat rendah diri. Tetapi setelah berjumpa dengan pasangan saya ini, dia terlalu penyayang dan mengambil berat perihal diri saya, dan boleh terima sy seadanya. Sy juga rasa tenteram dan selamat setiap kali ada di sampingnya. Perasaan ini x pernah wujud dalam diri sy sejak kecil hinggalah sy berjumpa dgnnya, sbb itu sy tetap berkahwin dgnnya walaupun keluarga sy x berapa suka dgnnya. Sejak berkawan hinggalah usia perkahwinan kami menjangkau 10 tahun saya dapat merasai kasih sayangnya yg melimpah ruah yg selama ini tak pernah saya dapat dr ibu bapa saya. Suami rajin membantu sy dlm hal rumahtangga. Rajin membasuh baju, menggosok baju sy dan anak2, dia juga rajin memasak. Kadang2 sy rasa fungsi kami berdua terbalik, sepatutnya sy yg melakukan kerja2 rumah, tapi suami x pernah berkira dan bersungut, malah anak2 juga rapat dan amat menyayanginya. Namun kekurangannya adalah tak berduit dan berharta sbb itu dipandang sebelah mata oleh keluarga sy. Walau sepuluh kebaikan yg dilakukan oleh pasangan sy, yg akan diungkit adalah keburukan setelah pasangan sy melakukan sedikit kesilapan iaitu meminjam duit dr ibu sy. Tapi dia ttp berusaha membayar semula, namun disebabkan itu mereka amat memandang hina padanya, dan tergamak menuduh pasangan sy ini telah membomohkan sy hingga sy selalu mengikut cakapnya dan melawan bila ditegur oleh ibu bapa sy. Untuk pengetahun, sy tak pernah meninggikan suara sy spt anak2 yg lain pd ibu bapa sy, dan bila sy membela pasangan sy, sy telah dituduh melawan mereka, sedangkan sy hanya mempertahankan pasangan sy. Salahkah sy mempertahankan suami yg selama ini amat menyayangi dan melindungi diri ini? Setelah sekian lama kami hidup di KL, kami telah buat keputusan utk tinggal di kampung kelahiran sy kerana memandangkan kedua ibu bapa sy dah tua. Niat suami sy adalah jika kami ada di kg sekurang-kurangnya dapatlah jaga sakit pening org tua sy. Kami telah tinggal bersama2 kedua org tua sy, tapi tekanan dr keluarga sy dtg lagi. Org tua sy kerap membebel pasal bil2 dlm rumah yg perlu dijelaskan, seolah2 spt suami sy tk pernah bayar satu sen pun. padahal ketika baru seminggu kami berpindah duduk dgn mereka, suami sy dh mula jelaskan beberapa bil. Bila masuk bln kedua dan ketiga mereka mula mengungkit ttg duit yg suami sy pernah pinjam dr mereka sedangkan mereka tahu suami sy sdg berusaha mencari pekerjaan dan saya pula masih belum dpt gaji. Hal ini sering memberi tekanan pd sy hingga sy hilang sabar dan selalu bertengkar dgn suami, tapi suami sy tak pernah lawan balik setiap apa yg saya katakan pdnya ketika bertengkar. Setelah 6 bln tinggal dgn org tua sy, kami berpindah rumah. Ketika suami sy pergi kerumah org tua sy untuk ambil barang2 kami, ibu sy tanpa segan silu telah memaki hamun suami sy sambil menjerit2 dan mengungkit segala2nya. Ibu sy telah menuduh suami sy sengaja bawa sy pindah utk mengelakkan dr byr hutang2nya, sy rasa amat malu dan tertekan dgan keadaan ini dan terdetik di hati sy, masih tak berubahkan perangai ibu sy sejak sy dilahirkan hingga kini? Sy tahu menderhaka pd ibu bapa adalah satu dosa besar tapi x bolehkan jika kita mempertahankan pendapat jika kita rasa betul. jika anak melawan atau membantah cakap kedua ibu bapa dikira menderhaka dan berdosa, tapi jika ibu bapa memaki hamun dan mengungkit semula setiap duit dan titik peluh mereka semasa membesarkan kita adakah tidak dikira berdosa? Sekarang sy kerap bertengkar dgn suami tapi macam biasa suami sy tak pernah lawan semula kata2 sy terhadapnya. Namun sy bersyukur dikurniakan suami sebaiknya, walaupun tk kaya dan berharta tapi dia kaya budi bahawa dan sering menolong org lain walaupun hidupnya sendiri susah. Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. sy tak dapat bayangkan jika sy kehilangannya. Walaupun sy selalu marah dan membebel padanya namun jauh di sudut hati saya amat menyayangi dan mencintainya dgn sepenuh hati sy, cuma kadang2 saya tertekan dgan keadaan sekeliling sy. Sesekali timbul rasa menyesal kerana berpindah ke kg namun suami selalu berkata ada hikmah dan ganjarannya jika kita sentiasa sabar dan bersyukur. Tuhan takkan beri dugaan dan kesusahan pada umatnya jika umatnya tak mampu pikul. Kita sbgai manusia haru BERSABAR dan BERDOA kerana itu adalah ubat yg paling mujarab untu ketenangan hati. Maaf jika tulisan saya telah lari dari tajuk artikel ini, sy cuma ingin meluahkan perasaan yg dah lama terbuku dlm hati. Sekian. Wassalam.

  2. tumpang tanya,,,,,macam mana nak niat puasa di bulan rejab???? kalu kita niat macam nie boleh ke??? sahaja aku berpuasa esok hari bulan rejab, qhado bulan ramadhan kerana allah ta’ala

    1. tak betul tu.. kalau nak qadha, kena niat puasa qadha je.. kalau nak puasa sunat, niat puasa sunat je.. sahaja aku puasa sunat kerana Allah Taala.

  3. Hadits Puasa serta fadhilah di bulan rajab masuk dalam hadits Dhaif maudhu . Sunahnya hanya puasa 3hari di tiap2 bulan . Bukan sunah puasa di rajab beserta fadhilahnya .

  4. Hadits Puasa serta fadhilah di bulan rajab masuk dalam hadits Dhaif maudhu . Sunahnya hanya puasa 3hari di tiap2 bulan . Bukan sunah puasa di rajab beserta fadhilahnya .

    1. sebelum komen, adalah lebih baik luangkan masa dulu tengok video di atas.. semuanya dah diterangkan oleh Maulana Asri.. jangan terburu2 okeh? πŸ˜‰

    1. waalaikumussalam..

      boleh takde masalah.. cuma jangan sya’ban pun puasa 30 hari jugak sbb ia menyalahi sunnah.. menurut Syeikh Atiyyah Saqar, berpuasa 3 bulan berturut2 (Rejab, Syaaban dan Ramadhan) adalah bid’ah yg dibenci (mazmumah) sbb ia bukan amalan Nabi s.a.w..

      pada pandangan Ustaz Love, sebaiknya mulakan puasa dengan jumlah yg rendah dulu.. contohnya puasa seminggu dalam bulan rejab.. kemudian puasa 2 minggu dalam bulan Syaaban.. insyaAllah, akan dapat melatih diri untuk puasa sebulan Ramadhan (bagi sesiapa yg tiada keuzuran syar’ie).

      WA

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme