I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Falsafah Menutup Aurat

Salam…

Ustaz Love menerima pertanyaan daripada kim :

sory sbb gune eng, tgh practice da lame x wat ayat2 eng. anyway sbenar mmg sy tau toe to ankle tu aurat sbb byk org ckp perkara nh termasuk ibu & makcik tp deme x penah nk terangkan. jd kalo bole sy nk memahami maksud disebalik perintah tersebut xnk ikut secara membabi buta. sy ader bace bab2 aurat tp xpenah satu pn menerangkan secara detail bagi setiap perincian aurat. cm cth rambut dan lengan kenapa ianya aurat sbb itu menunjukkan warna kulit yg sebenar yg mungkin mendatangkan keinginan lelaki untuk mendekati wanita (yg nh sy ade bace termasuk ikut mazhab). tp dalam hal (toe to ankle) ape pandangan ustaz la sbb sy x jumpe sbb musabab yer. ader ker org tgk kaki akan timbul perkara x baik. hope ustaz dpt terang kan.

Sebenarnya, dalam memahami sesuatu perintah Allah ini, pertama sekali kita tak boleh gunakan logik.. sbb logik ini daripada akal, sedangkan pengetahuan akal manusia itu adalah terbatas.. bukanlah kita langsung tak boleh gunakan akal, sebaliknya akal itu terletak di tempat kedua selepas dalil al-Quran dan hadis. Maknanya, kita kena selaraskan akal pemikiran kita mengikut kehendak al-Quran dan hadis, dan bukannya menggunakan al-Quran dan hadis untuk ditafsirkan mengikut kehendak akal kita.

Ustaz Love selalu bagi contoh pasal babi, dan Ustaz Love nak ulang lagi dalam entry ni.. dalil daripada al-Quran jelas menyatakan akan haramnya memakan babi itu.. ilmu sains sendiri membuktikan akan kehadiran parasit (cacing pita) dalam daging babi itu yang takkan mati walaupun direbus atau dibakar atas api.. tambahan lagi, babi itu sendiri memang kotor dan memakan kotoran termasuk najisnya sendiri. Tapi, bagaimana sekiranya suatu hari nanti, dengan kemajuan teknologi, babi itu dipelihara dalam keadaan yang bersih.. diberi makan nasik goreng tiap2 hari dan diberikan ubat yang mampu membunuh parasit dalam tubuhnya.. ketika itu, adakah hukum memakan babi telah berubah (sbb dah takde parasit dan makan makanan yang bersih)? Kalau kita menggunakan akal semata2, dah tentulah ia dah jadi halal, sebabnya penghalang2 itu dah dihapuskan.. namun, hakikatnya, pengharaman babi ini akan tetap berterusan haramnya sampailah kiamat berpandukan dalil yang qat’ie (putus).

Dalam bab aurat ini, begitulah juga keadaannya.. bila al-Quran dan hadis menyuruh menutup kepala sampai ke dada, maka itulah hukumnya.. tak kira la suatu waktu nanti, semua lelaki atas dunia ini mati pucuk dan kehilangan nafsu sekalipun, hukum menutup aurat itu takkan berubah.

Jadi, yang pertama sekali kita kena menerima hukum agama ini dengan yakin.. keyakinan ini boleh dibahagikan kepada 3 iaitu ilmu al-yakin, ain al-yakin dan haqq al-yakin. Ilmu al-yakin ini adalah tahap ilmu yg paling rendah, iaitu kita meyakini berdasarkan ilmu teori.. kita yakin buah durian itu sedap, sebab kita baca tentang rasa buah durian dalam artikel, walaupun kita sendiri tak pernah melihat rupa bentuk durian itu.. Ain al-yakin pula adalah tahap seterusnya, iaitu keyakinan berdasarkan apa yg kita lihat.. kita lihat satu kemalangan dan nampak orang menggelupur, maka kita meyakini melalui penglihatan kita bahawa sakitnya rasa kalau eksiden patah kaki (contohnya).. tahap yg paling tinggi adalah haqq al-yakin, iaitu bila kita merasai sendiri pengalaman tersebut.. kita meyakini akan sakitnya beranak lepas kita sendiri melalui proses pemberanakan itu (Ustaz Love sampai mati pun takkan dapat merasai pengalaman beranak ni…. (T – T) ).. kita meyakini akan manisnya buah durian selepas kita merasai sendiri kemanisan buah tersebut.. dsb..

Keyakinan itu adalah sesuatu yang diusahakan, bukan sesuatu yang kita dapat melalui mimpi atau berkhayal..

Orang-orang “A’raab” berkata: “Kami telah beriman”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: “kami telah Islam”. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” (al-Hujuraat : 14)

Sebab itulah, kita kena menerima perintah2 Allah dan RasulNya dan mengamalkannya dulu, insyaAllah, selepas itu barulah keyakinan itu diusahakan setelah kita merasai sendiri pengalaman beramal dengan agama.

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam secara keseluruhannya (dengan mematuhi segala hukum-hukumnya); dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.” (al-Baqarah : 208)

Jadi, tak relevan alasan mereka2 yang mengatakan belum ikhlas, belum yakin dsb, untuk menafikan tuntutan beramal dengan ajaran Islam ini.. sbb kita dituntut untuk mengamalkan ajaran Islam, sekalipun belum datang keyakinan dalam hati kita, kerana keyakinan (haqq al-yakin) itu akan datang selepas kita sendiri beramal dengan ajaran Islam.

Berbalik kepada persoalan saudari kim, Ustaz Love sebenarnya takde penjelasan kenapa kaki perlu ditutup.. walaupun saudari mengatakan rambut dan warna kulit itu perlu ditutup sbb boleh mendatangkan keghairahan, Ustaz Love pasti, ramai lelaki yang tak ghairah pun tengok rambut wanita.. apa kes tengok rambut pun boleh ghairah.. kihkih.. kalaulah dgn melihat rambut dan warna kulit itu boleh mendatangkan ghairah, dah tentu bulu2 lain termasuk bulu kaki, tapak kaki, ibu jari, hidung, mata, tahi lalat dsb yg ada pada wanita pun boleh mendatangkan ghairah juga..

Cuma Ustaz Love teringat jaman sekolah dulu, ada member Ustaz Love yg begitu taksub nak melihat kaki wanita.. sbb katanya, dengan melihat kaki wanita, kita boleh mengetahui wanita itu anak dara ke, dah takde dara ke.. Ustaz Love pun tak pasti sejauh mana kesahihannya..

Jadi, tak semua syariat agama ini perlu kita fikir melalui logik akal.. ada yang kita perlu terima tanpa perlu takwil dan tafsir.. dan ada juga yg memerlukan tafsiran.. ambillah mafhum kata2 Saidina Ali r.anhu ini sebagai panduan :

“Kalaulah agama itu boleh difikirkan melalui logik akal, nescaya akan disuruh menyapu khuf pada tapaknya, dan bukan di atasnya”.. ini dalam bab mashul khuffain (menyapu dua stoking kulit) iaitu disyariatkan menyapu bahagian atas stoking, sedangkan logiknya yg kotor atas bahagian bawah stoking itu.

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 Comments

Add a Comment
  1. tq ustaz love… sy da faham serba sedikit so stat lagu nh sy akn cuba tutup aurat sepenuhyer perlahan-lahan…org kate slow lg baik dr drastik…arigato gozaimasu ( ^ v ^ )

    1. alhamdulillah.. yg penting, kita tahu yang sebenarnya, walaupun kita belum mampu nak amalkan keseluruhan perkara yg sebenar itu πŸ˜‰

  2. Salam sejahtera utk Ustaz Love..sya ada kemusykilan ckit..sori la kalo sya komen kt cni..btw..nk tanya ckit..adakah mendengar muzik itu haram?sya takut kalo2 dgr muzik ni boleh menyebabkan amal2 ibadat sya trganggu atau merosakkan amal ibadat sya,,hope ustaz love bole terangkan..

  3. Assalamualaikum ustaz saya nak tanya soalan onani dan mandi wajib.kalau kita lupa mandi wajib dan kita melakukan onani dengan banyak dalam sehari 3 kali sehari .adakah kena mandi wajib sebanyak 3 kali ataupun satu kali sahaja.sebab kawan saya selalu buat onani dan lupa untuk mandi wajib.adakah kena ganti balik sebanyak mana dia beronani ataupun mandi wajib hanya sekali sahaja.

    1. buat apa nak onani, buat dosa ajer, kalau tak tahan, cuba berpuasa kerana puasa mencegah nafsu syahwat.Task kiralah berapa kali anda onani, tapi bila sampai nak solat anda mesti mandi wajib. Lagipun kalau onani melemahkan urat saraf dan badan jadi tak bermaya.

    2. Waalaikumussalam..

      Satu mandi wajib itu dah cukup walaupun melakukan onani 18 ratus kali πŸ˜€

  4. Assalamualaikum… Ustaz, ana ni budak baru belajar… Ana nak tahu apa bezanya keputihan dan air mani..? (maaf, soalannya sensitif sikit) Harap, ustaz dapat beri penjelasan ye…. Terima kasih USTAZ LOVE…

    1. Waalaikumussalam Wan..

      Keputihan dan air mani itu boleh dibezakan secara jelas melalui cara keluar.. mani biasanya keluar disebabkan terangsang dan cara keluarnya adalah macam terkena elektrik (tubuh bergetar dan berdenyut2 disertai dengan perasaan lega dan puas).. sedangkan keputihan itu keluar tanpa tanda2 tadi, sbb ia sejenis penyakit..

      WA

  5. A’ah benar ustaz, kita perlu yakin pada hadis dan al-Quran dulu bukannya pada logik akal, lemahnya iman saya sampai nak amal satu ayat pun saya pikir sebab ape tp bila dah faham Allah kan maha kaya lagi berkuasa Dia boleh buat ape saje tanpa sebab logik

    1. Ada perkara yg memerlukan penilaian akal.. tapi kebanyakannya kita disuruh taat tanpa mempertikai.. sbb asas agama adalah ittiba’ (mengikuti apa yg diajarkan oleh Nabi s.a.w.) dan bukannya ibtida’ (mereka2 dan melakukan bid’ah dalam ibadah) πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme