Mat Saleh Memang Suka La Idea Mengarut Macam Ni!!

Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga!!

Khas Untuk Para Gamers!!

Soal Jawab : Ingin Nikah Khitbah

Salam…

Ustaz Love menerima pertanyaan daripada maya :

saya nak minta pandangan, saya dan pasangan saya ingin berkahwin. tapi kami masih belajar, yea kami ingin nikh khitbah. kenapa? saya menuntut di KL, mak ayah di Pahang seoanjang di sini, saya selalu bergantung harap pada pasangan saya. saya perempuan nak kua sorang takut, so dia temankan mmg lg bahaya, tapi saya percayakan dia. baik org nye, menegur andai saya tidak menutup aurat dgn sempurna, dan sebagainya. dia pun bersetuju untuk bernikah awal, ingin elakkan zina hati, mata dan telinga. kenapa? dia selalu rindukan saya, zina hati nama nye, selalu tak dapat alih mata tgk saya, zina mata nama nye dan kami selalu kol, zina telinga. kami belajar, bila ilmu nak berkat kalau kami sentiasa menghampiri zina? kami berdua setuju tapi, masing2 tak tahu bagaimana nak mulakan topik untuk dibawa ke ibu bapa kami. minta nasihat..

Ini alasan yang common (biasa) digunakan bagi mereka yang dah ada couple.. kemudian kata tak nak zina hati, zina telinga, zina hidung dsb.. Kalau betul tak nak lakukan ‘zina mata, telinga dsb’ tu, kenapa bercouple? Awal2 lagi telah memilih jalan yang silap, kemudian nak tutup dengan jalan yg betul.. maka kesilapan itu akan bercampur baur dengan kebenaran dan merosakkan kebenaran itu sendiri.

Nikah ini adalah suatu ibadah.. malah dituntut untuk bernikah bagi sesiapa yang layak (berkemampuan, berkeinginan dsb). Namun, isu pernikahan ini kerap dicemari dengan alasan2 yang tak sepatutnya seperti tak dapat nak tahan nafsu, terlanjur, takut terzina dsb.. sehingga isu pernikahan ini telah dipandang serong (itu belum masuk bab cerai, bab pengabaian nafkah dsb). Kalau nikah itu sendiri dah dipandang serong, maka nikah di usia muda lagi la orang tak mampu nak sangka baik. Sebab itu ramai yang serba salah bila masuk bab nikah ni, tapi bila berzina, takde plak rasa bersalah.. bila dah mengandung baru panik.. selagi tak mengandung, selagi tu la dok bergelumang.. satu lagi bila nak kena tinggal.. bila dah nak kena tinggal dengan kekasih, baru la terasa berdosa dan pelbagai lagi perasaan yang bercampur baur. Itu belum masuk bab lain spt bab poligami dsb.

Walaupun isu2 ni takde berkaitan dengan situasi di atas (persoalan asal saudari maya), namun ia masih lagi berkaitan dengan isu nafsu.

Memang la semua orang kahwin sbb bernafsu.. kalau takde nafsu, buat apa susah payah nak kahwin, ye tak? Tapi disebabkan memenuhi tuntutan nafsu agar tak disalurkan ke tempat yg dilarang (berzina), maka kita pun bernikah. Dan nafsu yang paling memuncak adalah nafsu para pemuda dan pemudi serta remaja dan remaji.. sebab itu kebanyakan masalah sosial berkaitan nafsu (spt zina, cabul, rogol dsb) melibatkan para pemuda-pemudi (walaupun ada juga satu dua kes yg melibatkan golongan tua, terutama kes2 sumbang mahram).

Berbalik pada persoalan saudari di atas, sebelum Ustaz Love menjawabnya, Ustaz Love ingin mengutarakan satu persoalan.. atas dasar apa saudari kena bergantung harap kepada lelaki tersebut? Adakah saudari dipulaukan kawan2 perempuan sehingga tiada siapa pun yang sanggup nak teman saudari sekiranya saudari nak keluar?

Dalam keadaan saudari berasa takut dengan bahaya, saudari telah melakukan satu tindakan yang agak tak masuk akal. Saudari takut dimakan harimau, tapi saudari mengajak seekor harimau yang saudari kenal untuk menemani saudari keluar.. dengan beranggapan itu harimau yg baik serta jinak sbb harimau tu jalan menundukkan pandangan, pakai kopiah, ada simpan janggut (apa spesies harimau berjanggut ni pun Ustaz Love tak pasti.. kihkih). Sedangkan hakikatnya, sebaik mana pun harimau itu, ia tetap seekor harimau yang mampu untuk me’ngap’ kita pada bila2 masa yang kita tak jangka.

Disebabkan saudari selalu bertemu dan berjumpa itulah, maka timbul keinginan yang lebih mendalam (iaitu keinginan untuk bernikah).. sedangkan kalau saudari buat statistik di kalangan kawan2, mungkin juga daripada beratus2 kawan dalam satu fakulti, saudari seorang je yang beria2 nak kahwin awal.. sedangkan yang lain2 mungkin sedang sibuk fokus untuk menamatkan pengajian dengan kejayaan yang cemerlang.

Bagi Ustaz Love, tiada masalah saudari nak nikah khitbah sekalipun. Ia mungkin dianggap sebagai langkah pencegahan (daripada dosa.. sbb kemungkinan untuk dating, bercumbuan, melakukan persetubuhan dsb itu tetap ada).. kiranya, kalau benda2 tu berlaku, tak la berdosa.. sbb dah nikah. Tapi itu bukan semata2 alasan untuk bernikah.. sbb nikah ini bukan semata2 untuk memenuhi keperluan nafsu, sebaliknya lebih daripada itu adalah memikul tanggungjawab yang tidaklah seindah yang disangka.

Walaupun nikah khitbah ini melepaskan nafkah zahir (makan pakai dan tempat tinggal) daripada tanggungjawab suami (atas persetujuan kedua2 belah pihak), tetapi ia bukanlah merupakan satu kelebihan yang kebanyakan orang sangkakan. Kelebihan pada pernikahan adalah pada hubungan seks yang dihalalkan.. sbb hanya dengan akad nikah saja, maka hubungan seks itu dihalalkan.. kalau setakat nafkah zahir, tak perlu akad nikah pun boleh bagi (macam ayah yang menanggung anak2nya, atau abang yang bagi duit kepada ibu bapa dan adik2nya dsb). Maka nikah khitbah ini sekadar langkah pencegahan, dan bukan semata2 menghalalkan dating.. Sebab bila pasangan yang bernikah khitbah ini duduk sekali (tak kira la sama ada bersetubuh atau tidak), maka bermulalah tanggungjawab untuk memberi nafkah itu ditanggung oleh suami.

Oleh kerana nikah khitbah ini melepaskan tanggungjawab nafkah terhadap suami, maka yg akan menanggung nafkah zahir isteri itu masih lagi menjadi tanggungjawab bapa mertuanya. Dalam kes saudari maya ini, kalau dilakukan nikah khitbah ini, maka bapa saudari masih lagi bertanggungjawab untuk memberi nafkah zahir kepada saudari.

Kalau difikir2kan, agaknya bapa saudari (sebagai wali) bersetuju tak untuk menikahkan anak perempuannya dalam keadaan dia masih lagi menanggung nafkah zahir saudari? Agak2 bapa saudari setuju ke kalau nikah khitbah tak lakukan majlis besar2an (biasanya dalam masyarakat Melayu, nikah khitbah dilakukan dengan majlis akad nikah saja.. majlis kenduri ditangguhkan untuk satu tempoh yg lain)? Atau mungkinkah akan timbul mudarat lain yg lebih besar (contohnya fitnah orang kampung disebabkan saudari nikah khitbah tanpa majlis besar2an itu sebagai kaedah nak menutup malu dsb)?

Jadi, sebelum saudari mengemukakan cadangan pernikahan ini, saudari nilailah dahulu situasi saudari.. mungkin situasi saudari tak sama dengan orang lain.. sbb orang lain ramai juga yg melakukan nikah khitbah ini, tapi wali mereka yang beria2 nak satukan mereka dulu (bermakna cadangan nikah khitbah itu adalah daripada pihak ibu bapa). Jadi, lakukanlah istikharah dan bermesyuaratlah dengan orang yg sepatutnya sebelum saudari melakukan apa juga tindakan. Jangan diikutkan sangat hati dan perasaan.

Namun, jika ditanyakan pada Ustaz Love, apa yg patut saudari dahulukan, maka jawapan Ustaz Love sangat mudah.. saudari sebagai seorang pelajar, jadi dahulukanlah pelajaran saudari. Tak perlu nak fikirkan ilmu tak berkat sbb selalu melakukan perkara yg menghampiri zina dsb, sebab tindakan itu daripada saudari sendiri. Pilihan di tangan saudari sama ada untuk menjauhkan diri daripada maksiat dan fokus kepada pelajaran, ataupun mendekatkan diri dengan maksiat, lalu menjadikan perkara itu sebagai alasan untuk memuaskan kehendak saudari (untuk bernikah).

Bayangkan jika saudari dah bernikah khitbah, kemudian cinta suami telah beralih arah (maklum la.. walaupun dah kahwin, tapi belum bersetubuh.. jadi ikatan tu tak berapa kuat).. agak2 pelajaran saudari akan makin meningkat ke, ataupun macam mana? Saudari akan jadi serba-salah.. kalau tak duduk sekali, hubungan boleh renggang.. kalau duduk sekali, suami pulak tak mampu nak bayar nafkah.. itu belum masuk bab mengandung ke, beranak ke..

Jadi, dalam kita membayangkan sesuatu yg indah, jangan lupakan tentang risikonya juga.. Kalau takut dilambung ombak, janganlah berumah di tepi pantai. Kalau takutkan risiko, usah bicara soal perjuangan.. kihkih :D

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

161 Comments

Add a Comment
  1. bila nafsu mengatasi segala-galanya, memang tak dpt nak pikir yg rasional…me ber ckp berdasarkan pengalaman (famili me sendiri)….

    1st time me dgr psl nikah khitbah ni (jahil la plak..)…so nikah tapi tak leh buat seks lah yer…emmm….tak reti nak komen sbb mcm tak praktikal jer…sbb nikah utk menghalalkan seks..

    1. ni kalau dalam istilah melayunya dipanggil nikah gantung.. bukan tak boleh buat seks, cuma bila berlakunya seks, maka tiadalah lagi istilah khitbah itu.. maka si suami dah wajib kena bagi nafkah zahir kepada isteri (walaupun kenduri kahwin belum buat lagi) :D

      1. salam ustaz love,,
        ana sdikit musykil,,ana prnah dngar psl nikah khitbah ini,,
        dri y ana dnga itu nafkah itu bermula apebila suami dan isteri telah bermula duduk serumah,,wlaupun sudah bersetubuh setelah nikah khitbah,,namun dari ape y ana pham dari penulisan ustaz love ini, nafkah itu bermula setelah melakukan persetubuhan dan tiadelah lagi istilah nikah khitbah itu,,harap ustaz love boleh jelaskan,,ana tertarik dengan penerangan ustaz tentang kenape berkapel itu,,
        ana setuju dengannye,,bgaimane pula dengan bercinte y merupakan fitrah manusia,,dan perasaan cinta itu timbul di usia muda,,tapi seseorang itu tidak ingin berkapel, hanye ingin bercinte,,make adekah ustaz love sarankan nikah jenis ini? harap ustaz love dpt terangkan pade ana y masih jahil ini,,tq

        1. salam sameside..

          persoalan nikah khitbah ini adalah lebih tertumpu kepada persoalan nafkah zahir (yg sepatutnya menjadi kewajipan kepada suami) yang ditanggung oleh bapa perempuan. Menurut jumhur ulamak nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat – syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami), boleh melakukan istimta’ (berseronok2, bercumbu2 dsb), jima’ (bersetubuh), isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dsb.

          Jadi bila dah berjimak, maka automatik si suami kena menanggung nafkah zahir.. atau jika duduk sekali (walaupun tak berjimak), suami juga kena tanggung nafkah zahir. Sbb itulah bagi yg bernikah khitbah ini, suami dan isteri duduk asing2 atas persetujuan kedua pihak yg suami tak perlu menanggung nafkah isteri dlm tempoh berasingan itu.

          Bagi yang bercinta tapi tak nak bersosial spt pasangan yg selalu melakukan maksiat, maka disarankan agar berbincang dengan keluarga.. Jika keluarga setuju, maka nikahlah gantung (khitbah) dulu. Jangan membelakangkan keluarga dalam membuat keputusan yg besar sebegini.

          WA

          1. alhamdulillah,,Terima kasih ustaz love..sekarang ana paham..maknenye nafkah itu akan di tanggung suami walaupun memenuhi satu syarat trsebut sahaje? bagaimane jika mereke yang sudah nikah khitbah ini keluar bersame dan melakukan istimta sahaje ataupun jima’ sahaje di tempat yang tiade salahnye (mungkin di rumah isteri atau mungkin di hotel dsb)?

            ana setuju pendapat ustaz bhwa keluarge haruslah diutamakan dn begitu juge nasihat ana untok maya dan y lain, bincng lah bersame keluarge(trutame ibubapa), restu mereka amat penting dlm ape jue y kite inginkn, jike benar2 niat anda(stelah doa,istikharah dsb) ingin nikah khitbah, make terangkan kpade ibubape sebaik mungkin,.namun redhalah dngan ape jue kputusan mereke,, terima kasih lgi skali ustaz love,,hrap ana dpt brbncng lgi tntg ilmu brsame anta,,syukran

          2. tiada masalah nak istimta’ atau bercumbuan dsb.. nak berjimak pun takde masalah.. sbb akad nikah tu sah.. cuma, kalau dah berjimak, suami tu wajib la tanggung nafkah isteri ;)

  2. sentap gile ayat ustaz…hehe…ade eg nikah mcm nih…1st time dgr…skang rmai student dpd maktab nk kawen awal sbb xnk posting sbh sarawak…apelaa…xphm kalau student nk kawen…duit topup pon mtak mak bapak lagi ade hati nk kawen…poodah..

    1. memang ada.. Nabi s.a.w. juga bernikah khitbah dengan Aisyah r.anha. Bila Aisyah dah baligh, baru duduk sekali.

  3. herm..bab nikah khitbah(nikah gantung) ana pernah dgr..walupun kat skola dulu x blajar pun,tp ana p tanya ustazah..msa tu ana hnya tau yang nikah khitbah ni x duk skali tu jer..ustazah ana pun x der lak nak trng lbih lanjut..dia kta better elak dr nikah khitbah ni..^^

    1. kalau dah kedua2 keluarga bersetuju, maka tiada masalah.. ia lebih baik daripada beberapa sudut namun memerlukan penelitian yang mendalam sebelum mengambil keputusan melakukannya ;)

    2. assalamualaikum saudari dan ustaz love..

      itu mungkin zaman dulu2 waktu ustazah awk ckp gitu..sbb org dulu2 lebih sopan dr org zaman sekarang..bahan2 lucah pun susah nk dpat xmcm zaman sekarang ni. sbb tula lebih baik nikah biasa je xyah nikah gantung pun xpe sbb org dulu2 tahu hormatkan pasangan masing2 krana kebanyakan mereka dinikahkan atas dasar pilihan keluarga..

      tapi, zaman sekarang ni dah xmcm zaman dulu2..mana2 je boleh dapatkn bahan lucah dan mana2 je kita dah bole nampak penyakit sosial anak2 remaja zaman kini yg terlalu menggila..smpai lahir anak luar nikah/pembuangan bayi xberdosa.. lebih baik mereka bernikah gantung demi menyelamatkn maruah agama Islam dan bangsa Melayu kita..

      jawapan Ustaz Love kpd pasangan di entry di atas tu memang tak membantu. ustaz telah menambahkn lagi perasaan buntu mereka. tak semua orang alim dan kuat iman mcm ustaz/ustazah atau sesiapa muslimin muslimat sejati yg memang terdidik dgn didikan agama yg cukup dan punyai iman yg utuh.

      kira sudah bagus sangat mereka berfikir utk berkahwin daripada teruskn berzina dan akhirnya melahirkan anak luar nikah seterusnya membuang bayi tersebut yg masih tidak tahu apa2..

      MUSUH UTAMA UMAT ISLAM adalah syaitan = penghalang kpd kebaikan..

      ni pendapat saya la..berpegang pada satu je..bila kita nak buat perkara yg diredhai Allah SWT, syaitan tidak akan duduk diam..dia akan halang perkara baik itu dari berlaku. dalam kes ni, dah terang lagi bersuluh, apa yg menjadikan pasangan di atas begitu adalah hasutan syaitan yg tak mahu mereka buat perkara yg Allah redhai..means, pahala kerana bakal mendirikan masjid.. sebab tu kalau orang bertunang, orang tua-tua tak bagi bertunang lama-lama. sebab berbagai dugaan akan datang, akibatnya putus tunang dan tak jadi kahwin..itu semua adalah perbuatan syaitan yg mengganggu hati dan perasaan pasangan yg berniat baik itu.

      jadi, pada pendapat saya, jangan ikutkan sangat dengan hasutan syaitan tu. apa yang NYATA perkara baik dan diREDHAI oleh Allah SWT, maka perkara yg NYATA itulah yg kita lakukan. kerana itulah jalan terbaik yg diredhai oleh Allah. jika masalah mereka sekarang, parents yg jadi penghalang. dan penyebab yg membuatkan parents menghalang tu, tak lain dan tak bukan, syaitan yg menghasut fikiran parents mereka tu.

      perkara yg nampak memang NYATA BAIK dan DIREDHAI, itu yg patut pasangan yg nekad bernikah lakukan. manakala perkara yang MENGGANGGU FIKIRAN / KHAYALAN / FIKIRAN YG BUKAN2.. itu TIDAK NYATA dan tidak benar kerana hanya hasutan/godaan iblis. JALAN YG ALLAH REDHAI ADALAH JALAN YG BENAR LAGI LURUS… harap pasangan di atas melakukan pilihan yg tepat dan betul dengan bernikah sahaja memandangkan teman lelaki si gadis itu pun orang baik2.lakukan solat istikharah terlebih dahulu, barulah buat keputusan.itulah yg sebaik2nya..wallahu’alam

      1. saya setuju dengan awak. ustaz love tak membantu. kenapa mesti menghentam orang yang berniat baik? patut bersyukur sebab ada insan yang masih sedar akan dosa2 nya. cinta itu fitrah. Allah hadiahkan kpd semua hambanya. alhamdulillah insan ini nak menjaga fitrahnya dengan jalan allah.

        1. maafkan saya ustaz love kerana mengeluarkan kata2 ini tetapi ustazlah satu2nya ustaz/ustazah yg hentam orang yg minta pendapat nak nikah khitbah. apa salahnya kalau dia nak nikah? boleh mengelakkan zina. lagi pun zaman sekarang dah berbeza wahai ustaz love. zina di merata2. maksiat dipandang remeh. ustaz fikir semua orang kuat imannya? maaf ustaz tapi saya sgt tidak menyokong pendapat ustaz. sekian.
          *selama diri yg jahil ini pelajari,semasa nikah khitbah nie,suami wajib bagi nafkah bila mereka dah tinggal serumah di rumah sendiri. ni first time saya dengar suami kena bagi nafkah lepas melakukan hubungan seks.?

          1. Ustaz Love pun tak paksa sesiapa nak sokong atau nak hentam.. masing2 punya pendirian sendiri.. insyaAllah, makin lama kita belajar, makin lama kita akan mendapati betapa banyaknya benda yg kita belum tahu..

  4. Assalamualaikum ustaz love…
    maknanya nikah khitbah ni nikah gantunglah yea….
    jadi skrg saya dah pahamlah maksud nikah gantung tu..

    terima kasih ustaz…

    1. waalaikumussalam…

      itulah maksud sebenar nikah gantung ni.. ada sesetengah orang kita yg memahami nikah gantung ni dengan nikah yg tak buat majlis bersanding dulu (kira ada majlis akad nikah dan makan kecik2 je dulu), kemudian duduk asing2.. bila cuti, suami duduk sebilik dengan isteri.. itu bukan nikah gantung.. tapi kenduri gantung :D

          1. assalamualaikum..
            ustaz..adakah nikah khitbah ni menjamin kebahagiaan pasangan suami isteri selepas bernikah.?maklumlah..nikah khitbah ni terkenal bagi pelajar universiti dan yang hangat bercinta..sebelum bernikah memang nafsu x dapat nak menahan..tapi bila da nikah..macam2 bole berubah..tambah2 kalau niat kita nak bernikah ni sekadar nafsu semata2.?

          2. waalaikumussalam siti..

            jaminan pernikahan sama ada ianya akan bahagia berterusan atau berakhir dengan kegagalan ataupun berterusan dalam penderitaan, tidaklah kita dapat menjangkanya.. kita cuma mampu untuk berusaha, disamping berharap serta berdoa pada Allah semoga Allah memberikan kebahagiaan dalam kehidupan kita, tak kira la kita nikah khitbah atau nikah biasa.

            persoalan akan datang, serahkan saja pada Allah.. tak perlu kita nak serabut2 kepala menjadi ahli nujum untuk menilik nasib kita pada masa hadapan.. kadang2 pernikahan untuk tujuan melampiaskan nafsu dan mengelakkan maksiat itu lebih bahagia berbanding pernikahan yg kononnya berasaskan cinta dan kasih sayang. apa yg lebih penting, buat perkara yg betul pada masa dan tempat yg betul.. insyaAllah, hasilnya juga akan menjadi betul ;)

  5. salam…ad sumber rujukan x yg mngatakan psal kawen khitbah ni?btul ke bla da kwen dn lakukn hbungan sex suami kna tangung nafkah zahir istri?dn ad ke hadis psal kawen ni?

        1. langkah pertama adalah berterus-terang dengan ibu bapa.. kemudian banyakkan solat hajat dan memohon kepada Allah semoga dipermudahkan segala urusan.. kadang2 benda yg kita nampak mustahil, tapi bila Allah izinkan, ia tetap akan berlaku. Walau macam mana pun usaha kita lakukan, jika Allah tak izinkan, pasti takkan berlaku. Jadi, mintalah pada Allah sesungguh hati.. jangan putus asa ;)

          1. terima kasih ustaz..saya menghadapi situasi sama mcm persoalan pelajar di atas..namun saya tidak cepat melenting dengan keputusan bapa kerana saya anggap itu dugaan awal buat saya dalam menghadapi era perkahwinan..alhamdulillah ibu saya menyokong saya..ibu saya banyak mengajar saya erti kesabaran dan jangan mudah putus asa..sekarang..saya fokuskan pada pelajaran saya dan insyAllah cuti semester nanti saya akan bincangkan semula bersama ayah saya..saya betul-betul sudah bersedia walaupun umur dan status saya sebagai pelajar menjadi penghalang..saya nak buktikan pada perents dan family saya bahawa saya juga boleh berjaya mengecapi cita-cita biarpun kahwin muda..doakan saya berjaya ustaz..saya yakin dengan kuasa Allah..malah isthikarah menjadi bukti kekuasaanNya dalam memberi petunjuk..alhamdulillah..maafkan saya sebab menyusahkan ustaz..syukran..:-)

          2. insyaAllah.. niat yang baik akan dipermudahkan oleh Allah.. yang penting, banyakkan istikharah dan berdoa minta petunjuk daripada Allah dan jangan terburu2 melakukan sesuatu ;)

  6. salam ustaz,,
    ana ade koment,,
    ana mnunggu balasn ustaz love,,
    hrap ustaz boleh bantu ana y jahil ini,,TQ

      1. assalamualaikum ustaz…saya ingin bertanya..mana satu yang patot diikot ni.?saya baca kalau laki 2 x mampu pape..x yah berangan2..lebih baik simpan dlm hati n sentiasa ingat pada Allah dgn Rasul..tapi ada yang suggest nikah khitbah penyelesaiannya..lagipon saya tengok video ustaz azhar idrus..dia cakap kalo laki 2 berkenan kat sape2..pergi pinang dia..kalo miskin..Allah janjikan rezeki kalo niat kita ikhlas…mana ni ustaz.?saya nak nikah pon da konpius..

        1. waalaikumussalam..

          kalau kompius, sampai ke tua la tak kawin.. kihkih.. insyaAllah, nanti Ustaz Love cuba jawabkan dalam entry ;)

          1. ustaz..mane jawapan bagi persoalan saya.?erm..saya cari dalam entry x de pun..hihi

          2. aikk.. ada soalan ke? kihkih.. Ustaz Love gurau je.. insyaAllah, nanti Ustaz Love jawab ;)

  7. assalamualaikum ustaz. saya ada mencari artikel tentang nikah khitbah, tapi tak banyak pendedahan. ustaz tolong persoalan yang saya kemukan ini.

    1)suami

    1.1suami datang kerumah si isteri untuk makan malam/makan tenggahari/berbuka puasa, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    1.2suami datang melawat isteri/mertua yang sakit, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    1.3suami datang berhari raya dirumah isteri, siapakah yang menanggung nafkah isteri?ayah nya atau suaminya?

    1.4suami datang tumpang tidur dirumah isteri satu atau dua hari dirumah isteri, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    2)isteri
    2.1isteri datang kerumah si suami untuk makan malam/makan tenggahari/berbuka puasa, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    2.2isteri datang melawat si suami/mertua yang sakit, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    2.3isteri datang berhari raya dirumah suami, siapakah yang menanggung nafkah isteri?ayah nya atau suaminya?

    2.4isteri datang tumpang tidur dirumah suami satu atau dua hari dirumah isteri, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    3.1suami dan isteri berbulan madu, siapakah yang menanggung nafkah isteri?ayahnya atau suaminya?

    3.2suami dan isteri pulang kekampung dan melawat dan tumpang tidur dirumah saudara mara belah suami dan isteri, siapakah yang menanggung nafkah isteri? ayahnya atau suaminya?

    3.3 jikalau suami dan isteri tidak tahan, mereka pergi ke hotel dan melakukan jimak, siapakah yang menanggung nafkah si isteri? ayah atau suaminya? (ustaz kata boleh dan sah sebab dah jadi suami isteri, tapi ustaz tak bagitahu siapa yang tanggung nafkah isteri.

    3.4jikalau suami dan isteri pergi berbulan madu dan berlakunya jimak, siapakah yang menanggung nafkah dan dosa isteri? ayahnya atau suaminya? kalau tidak jimak siapakah yang menanggungnya? suaminya atau ayahnya?

    (ustaz tolong bagi jawapan di email saya(indraisman@ymail.com), saya jarang bukak blog ustaz ni, saya just nak cari jawapan dari para ulama)

      1. Assalamualaikum ustaz, saye nak bertanya, . saya dah terlanjur bercouple dgn seorang lelaki . Dia mmg berhasrat nk jadikan saya isterinye suatu mase nnt . dulu kami sama2 jahil . kami pernah bersentuhan . pegang tgn, tp kami x penah melakukan jimak /seks . tp kami sama2 rasa bersalah, dan bertekad tidak mahu mengulanginya. kami ingat nak habiskan study dahulu,kerja, then nikah . persoalannya, perlukah kami kahwin gantung kalai kami dah bertekad tidak mahu lagi berjumpa dan melakukan zina2 hati dsb? kami sama2 bertawakal kpd Allah, jika ada jodoh kami nnt, kami akan berjumpa lg dan nikah . saya nak elak kahwin gantung sbb sye xnk ibubapa saya malu dgn saudara mara, maklumlah, khwin pada umur yg sgt muda, kakak saya pun tiada calon lg . TOLONGLAH BG PANDANGAN . >.< TQ.

          1. JAWAB TAW USTAZ, SAYA AMAT MEMERLUKAN BANTUAN , >.< X TENANG HIDUP SYE MEMIKIRKAN MASALAH NI .
            TERIMA KASIH =)

          2. insyaAllah.. buat masa ni, banyakkan amalan sunat spt solat, puasa, doa dan sedekah.. ;)

    1. jika dapat kongsikan jawapan di sini pun bagus(blog ust).pembaca lain dpt jg manfaat.sy pun ada persoalan.
      hukum nikah gantung berlaku selagi mana suami isteri tidak tinggal sekali.soalan sy:

      1-isteri tinggal bersama ibunya dan suami ziarah dan tidur di rumah ibu mertuanya.adakah dianggap tinggal sekali dan adakah terbatal hukum nikah gantung ke atasnya(tidak wajib nafkah ke atasnya ktk nikah gantung)?

      2-bolehkah suami isteri keluar bersama berdua2an?adakah ianya dianggap TINGGAL BERSAMA?blh menjadi ftnah jg krn tidak dihebohkan pernikahan…

  8. sy nak tnye ustaz….
    sy ni masih blaja… abes pun lmbt lg… tp sy dah couple… dan makwe sy ni baru je abes spm… tp die nak pg mesir blaja dan menghafaz al-quran…. sy tkot pd usia muda ni mcm2 boleh blaku…. pada pendapat ustaz perlukah sy nikah gantung??

    1. Pada pendapat Ustaz Love, habiskan dulu pelajaran tu.. kita kena yakin, kalau dah jodoh, tak ke mana.. tapi, kalau nak cuba pun takde salahnya.. cuba la ajukan perkara ni pada mak ayah, tengok apa reaksi mereka ;)

      1. terima kasih ustaz… tp sekiranya sy nikah khitbah ni kan ustaz… adakah sy btggungjwab ke atas isteri sy spt memberi nafkah zahir & batin or semua tggunjawab suami kepada isteri atau isteri masih dibawah tangungan bapa?? boleh ustaz tlong terangkn.. lg satu soalan… adakah nikah ini perlu dihebohkan kepada semua orang @ keluarga terdekat shja, perlukah buat kenduri??

        1. Nikah khitbah ini adalah seperti bertunang (bukan bertunang, tapi seperti bertunang.. baca betul2).. kalau dalam bertunang, kita tak boleh bersetubuh, maka begitulah juga dalam nikah khitbah ini.. cuma bezanya, semasa bertunang kalau bersetubuh, dikira berzina dan hukumnya haram.. sebaliknya nikah khitbah ini menghalalkan persetubuhan, dan jika berlaku persetubuhan, maka suami kena bertanggungjawab memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri.. Jadi, yg jelasnya pada nikah khitbah ini adalah berkenaan tanggungjawab memberi nafkah yg tidak ditanggung oleh suami (atas persetujuan bersama dengan pihak isteri) dan masih ditanggung oleh bapa perempuan.

          Nikah khitbah sama macam nikah biasa.. tak berubah akad nikahnya.. jadi, nak buat kenduri pun takde masalah, tak nak pun takpe.. cuma, sunnahnya adalah buat kenduri walaupun dengan seekor kambing dan pernikahan itu dihebahkan supaya tak berlaku fitnah dan silap faham dalam masyarakat ;)

          1. assalamualaikum ustaz… boleh jawab soalan yg ditanya oleh kei itu?? yg pnjgtu… sy nak tau la… klau ustaz tidak keberatan… :)

  9. assalamualaikum ustaz..
    kalau saya nikah khitbah..
    jika saya dan pasangan duduk berasingan maka nafkah zahir itu masih terletak pada wali kan?

    tapi kalau macam kami ingin berjumpa tiap kali ketika cuti sem lalu bermesra dan melakukan hubungan suami isteri (seks),

    adakah nafkah zahir itu dah jatuh pada tanggungjawab saya?
    (harap ustaz beri penjelasan kukuh) insyaallah

    1. waalaikumussalam…

      nafkah zahir dan batin (seks) telah menjadi tanggungjawab suami ketika itu..

      WA

  10. soalan saya:
    1-isteri tinggal dgn ibu bapanya.adakah terbatal hukum nikah gantung jika suami melawat mereka dan tidur di rumah mrk?(kerana masih tertakluk hukum nikah gantung jika TIDAK TINGGAL BERSAMA)

    2-ktk nikah gantung,bolehkah suami isteri keluar bersama dan adakah ianya dianggap TINGGAL BERSAMA?dikhuatiri juga perbuatan keluar bersama akan timbul fitnah krn pernikahan tidak dihebohkan dgn perkahwinan.mohon respon ustaz.syukran

    1. 1. jika telah tidur bersama, maka ia tak dikira gantung dah.

      2. suami isteri yg nikah gantung boleh keluar bersama (gi dating ke, tengok wayang ke dsb).. dan nikah gantung ini adalah sama mcm nikah biasa, cuma yg dinamakan gantung (khitbah) adalah disebabkan digantungkan nafkah zahir dan batin itu.. jadi, tiada isu nikah gantung tak boleh dihebohkan..

      WA

      1. assalamualaikum ustaz..

        Alhamdulillah, Syukur,. Saya in ayah kepada anak yang baru saja melangsungkan nikah khitbah ini semuanya kerana nak menjaga syariat Allah, mengharap redha Allah,dan menjauhkan dari kemurkaan Allah. SYabas Penerangan Uztaz soal nikah khibah ini sangat jelas dan patut dijadikan rujukan bukan saja bagi pasangan muda yang hendak berkahwin tetapi juga bagi ibubapa yang akan menanggung dosa bila membiarkan anak-anak mereka berdua-duan sana kemari.. Semoga Allah memberi rahmat dan keberkahan kepada Ustaz. Wassalam.

        1. salam.. boleh tak sya nak tau bagaimana persediaan yang dilakukan untuk nikah gantung??? n belanjawan nye macm ne ye??

  11. Salam Ustaz,
    Saya masih belajar. Saya selalu jumpa si dia hampir tiap hari. Saya risau kalau kekerapan ni akan bawa kepada bnda yang tak spatutnya. saya selalu pikir pasal nikah khitbah ni. saya teringin nak beritahu ayah ibu. tapi saya takut nak terus terang. sebab diorang agak sensitif pasal benda2 mcm ni especially ibu. saya takut :'( macam mana nak convince kat parents yea ustaz?

    1. Salam mya..

      daripada sibuk2 nak fikir untuk convincekan parents, adalah lebih baik mya sibuk fikirkan macam mana nak elakkan berjumpa si dia tiap2 hari.. bagi Ustaz Love, itu lebih mudah dan lebih menyelesaikan masalah..

      WA

    2. assalam mya..apa kata try convince pada parents biarkn pasangan lelaki y ckpkn dlu..jmpe kpde wali baik2..mgkin 1st akn tkejut..tp lme2 mereka akan mudah mnerima…(pglaman dari rkn baik sy)… tq

  12. Saya nak bertanya ustaz.. boleh ke nafkah tu diberikan kepada isteri kemudian ( selepas kerja ) dan dipersetujui isteri ..?

  13. Salam ustaz. Macam ni, kalau suami isteri yang dah nikah khitbah, keluar berduaan, makan makan , tengok wayang, adakah nafkah zahirnya sudah jatuh ke atas suami?

    Adakah jatuh nafkah zahir ke atas suami, kalau berpegangan tangan bercumbuan tapi tanpa melakukan hubungan seks?

  14. assalam wa rahmah…
    alhamdulillah,,barulaa ana faham..
    xmudah rupanya nk nikah nie..

    ya fadhil ustaz…
    ana nk bertanya..
    ana nie mmg nk dirikan baitul muslim nie…tp ana rase bknlaa skrg..atau masa 10tahun terdekat nie…

    tapi umi abi ana daa berpakat dgn keluarga ikhwan yg ana knl dan ana mnt pdanya..tapi tanpa pengetahuannya…cuma ana tk bersedia lg memikul tggjwb nie…

    jika nikah khitbah,,suami hanya prlu melunaskan tggjwb batin sahaja dan yg zahir prlu dilunas sekiranya sudah bersama…

    jika bersama tu sebumbung sahaja tanpa jimak,,suami perlu tanggung nafkah zahir juga ke????

    dan sebagai zaujah,,semua tanggungjawab xterkecuali walaupun nikah gantung ke???

    mksud ana,,hanya suami saja ke yg dikecualikan menanggung nafkah zahir…..

    ana musykillah…harap ustaz dapat menghujjah serba sedikit walaupun ana rase ustaz dh pun jelaskan pd sblm2 nie….

    syukran wassalam…=)

    1. Asas pengecualian ini adalah persetujuan pihak lelaki iaitu suami dan pihak wanita iaitu bapa wanita tsb. Bila pasangan suami isteri tinggal sekali, bermakna penyerahan pengantin perempuan telah dilakukan. Jd suami bertanggungjawab atas nafkah zahir batin isteri..

  15. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

    Suami
    Isteri
    Wali
    Saksi
    Aqad [ Ijab Qabul ]
    cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh – tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

    Masih menuntut di kolej atau uniersiti
    Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
    Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
    justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar – benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

    7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang – undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

    8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

    9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata – ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

    10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

    11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai “Suspended Marriage Contract” iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

    12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

    Perbahasan Hukum

    13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama’ ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

    14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

    a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

    b] Pandangan Jumhur ulama’ iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat – syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta’ [ mengambil keseronokan] , jima’ [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

    15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara’ kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

    16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak – anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak – anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti .

        1. memang takleh tidur sekali kee ? kalau tidur bersama sekali , and even tak bersetubuh , still tanggungjawab tu jatuh pada suami ? tapi kalau bapa dia still setuju nak beri nafkah , macam mane ?

          1. asas nikah khitbah ni adalah persetujuan pihak wali perempuan untuk terus menanggung nafkah zahir sekalipun dah dinikahkan kepada org lain.. jika wali isteri itu setuju nak tanggung, takde masalah.. persetujuan itu mengelakkan drp dosa dan tuntutan pihak isteri kelak..

  16. Salam ustaz,

    Bagaimana jikalau sepasang suami isteri bernikah secara nikah khitbah dan mereka duduk serumah dgn ibubapa keluarga suami, atas persetujuan kedua2 belah keluarga, diatas sebab-sebab tertentu. Adakah nikah khitbah itu masih sah atau segala tanggungjawab akan diletakkan kepada suami.

    1. nikah khitbah itu memang sah sbb nikah itu sama saja mcm nikah yg biasa.. tanggungjawab nafkah zahir dan batin tertanggung ke atas suami bila mereka tinggal bersama, tak kira la di rumah sendiri ataupun rumah keluarga suami..

  17. salam ustaz! sye cuma nk tnya, dlm bab nikah gantung ni, kalau keluar jln2 bersama2 dgn isteri, siapakah yg mnanggung nafkah si isteri selepas itu? si suami atau bapa si isteri lagi? hrp ustaz jwb XD

  18. kalau nikah gantung?
    boleh ka c suami bawa isteri nya ke rumah ibu bapa suami.. ada ka itu di kira tamkin?

    1. jika suami itu tinggal sekali dgn ibu bapanya, maka membawa isteri ke rumah ibu bapa suami dikira sebagai tinggal sebumbung..

  19. assalamualaikum ustaz LOVE.. berhubung dengan nikah khitbah pada pandangan saya adlah lebih baik daripada terus membiarkan pasangan cinta tanpa ikatan. saya pasti ustaz sendiri tahu bahawa 1 manusia diekori oleh 15 ekor syaitan. syaitan akan menangis apabila berlaku dua perkara iaitu apabila anak adam sah terima nikah dan apabila anak adam mngucapkan lailahailallah. jadi dalam hal ini, saya rasa adlah lebih baik bagi pemuda pemudi yang ingin nikah sewaktu belajar. sekurang-kurangnya nafsu mereka tidak akan trlalu kuat di dorong oleh syaitan. Dari pengalaman rakan2 saya. mereka bahagia dan tidak mempunyai apa2 masalah kerana saling memahami dan lebih mudah berkongsi.. hubungan yang halal juga dapat memberi keberkatan untuk menuntut ilmu dan hal ini tidak menimbulkan fitnah dalam kalangan pelajar. bukankah menimbulkan fitnah itu adalah dosa besar.
    nur aznida recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

    1. fitnah tu pada kapel ke, atau pada ‘tak kawen’? kalau tak kapel, dah tentu takde fitnah kapel, ye tak? nikah itu bukan semudah lafaz akad saja.. kalau nikah semata2 nak selesaikan masalah nafsu, nescaya pernikahan akan porak peranda.. sbb nafsu itu mana pernah puas.. pengalaman kawan2 pun belum boleh dijadikan hujjah, sbb kita sendiri tak tahu apa yang akan berlaku pada masa depan.. apa yg penting, bukan soal nikah awal atau nikah lambat, sebaliknya pemahaman konsep nikah itu sendiri ;)

      1. fitrah manusia diciptakan berpasangan.. dan perkara ini adalah untuk mendewasakan kita.. soal nafsu kalau ustaz sendiri kenapa bernikah??? atau mungkin ustaz belum bernikah, tapi untuk apa nak diciptakan rasa itu kalau pernikahan itu menjadi masalah. di u saya sendiri pernikahan ini digalakkan kerana pelajar yang telah bernikah yang setakat ini mendapat result yang cemerlang. dari skop rohani sendiri ianya lebih mententeramkan jiwa pasangan dan meningkatkan daya usaha kerana wanita yang halal bagi lelaki merupakan tunjang yang kuat. sedangkan mereka ini telah ketelanjuran perasaan dan boleh membawa kepada ketelanjuran yang lebih dahsyat. niat untuk bernikah khitbah sekalipun nikah biasa itu sememangnya untuk mematahkan nafsu kerana itu sememangnya fitrah manusia diciptakan mempunyai nafsu. kalau ustaz smampu untuk tidak berkapel adakah orang lain yang imannya senipis kulit bawang mampu nak menolak perkara ini.. sekurang_kurangnya mereka ini ada niat untuk bernikah. daripada terus bergelumang dengan prmainan nafsu dan syaitan.. saya prcaya mana ada syaitan yang mendorong anak adam untuk bernikah. brerti keputusan mereka ini bukanlah dorongn syaitan.. selagi islam menerima sesuatu hukum, itu adalah baik keran setiap yang di tetapkan oleh ALLAH itu adalah baik. ALLAH tidak akn meletakkan sesuatu tanpa ada hikmahnya
        nur aznida recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

          1. parents saya dah approve… maaf sebab trlalu keras brbicara… tapi saya lebih suka life single.. cuma saya tak menolak prkara ini

          2. tiada siapa yg menolak.. mungkin saudari membaca entry ini dengan beremosi.. sbb itu saudari tak nampak apa yg Ustaz Love cuba sampaikan ;)

        1. Puasa laa kalau bernafsu sangat tapi tak mampu bab nafkah zahir. Ingat dengan cinta boleh kenyang ke? Belajar pun pinjam duit PTPTN, ada hati nak nikah dan tak nak galas tanggungjawab dengan nikah khitbah. nak kena puiii ka?

          1. nama pun nikah khitbah.. kalaw tak study , xde nye nak nikah khitbah. ustaz memang tak menghalang.. tapi jawapan ustaz tu bercanggah dengan pegangn agama. ustaz sendiri memangdang perkara itu tidak elok, kalau ustaz tnya dimana bercanggah nya,, baca lah sendiri komen ustaz dekat atas tu dan bandingkan dengan hukum dalam agama kita. alhamdulillah ramadhan syaitan semua diikat, tapi dalam bulan ramadhan pun masih lagi berlaku dosa seperti zina kerana minda kita telah dijajah, diwasiatkan dengan perkara tidak elok sebelum masuk ramadhan, inikan pula bulan tak puasa,. ya puasa memang berkesan, tapi goyah juga bila syaitan meruntun, tambah yang saya tahu memang sukar bagi orang lelaki nak berpuasa. cuba cek balik brapa kali sebulan anda berpuasa isnin & khamis dalam sebulan, tak pun dalam setahun. insyaallah anda punyai iman yang kuat, bagaimana pula yang imannya lemah. kalau tidak di uia xkan diadakn nikah beramai2 setiap tahun, pada pendapat anda kenapa nak adakan majlis seperti itu sedangkan pelajar2 meminjam PTPTN lagi untuk sambung belajar.hal ini berkaitan dengan membina ketenteraman rohani, saya rasa saudara/saudari sendiri bernafsu.
            nur aznida recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

          2. kau ni mmg bagus..bole puasa utk elak nafsu.xsemua org mcm kau..bnd halal xkn nk halang..ptptn ke mara ke urusan dunia..janji hal berkaitan agama kte jaga..ckp siang pandang2 dulu.

          3. Nak kata hadis Nabi yg suruh puasa untuk kawal nafsu tu tak betul ke? nak buat yg halal, tapi tak yakin dgn hadis Nabi? mazhab mana ni?

      2. tak pe ustaz. kot kalau kawan dia cerai nanti, bolehlah dia jadikan hujjah dia pulak nak bercerai bila dia dah terasa bahang dapat suami yg tak bertanggungjawab.

        1. kebanyakan kejayaan syaitan dalam menipu manusia adalah pada ibadah atau perkara2 yang dilihat baik.. syaitan tak halang manusia solat, tapi syaitan akan menjadikan manusia was2, riak dsb dengan ibadah solat mereka.. begitulah juga bab nikah kahwin ni.. syaitan takkan berhenti usaha bila seseorang itu dah berkahwin, bahkan akan melipatgandakan lagi usaha supaya pasangan itu bercerai atau kekal berkahwin tetapi hidup dalam kemurkaan Allah.. pentingnya persediaan sebelum berkahwin agar impian syurga dalam pernikahan tidak berubah menjadi neraka yang menyiksakan ;)

          1. kalaw tak study , xde nye nak nikah khitbah. ustaz memang tak menghalang.. tapi jawapan ustaz tu bercanggah dengan pegangn agama. ustaz sendiri memandang perkara itu tidak elok, kalau ustaz tnya dimana bercanggah nya,, baca lah sendiri komen ustaz dekat atas tu dan bandingkan dengan hukum dalam agama kita. atau mungkin ustaz tidak menyokang kerana ustaz tak sanggup nak terima perkara ini kepada anak2 ustaz. alhamdulillah ramadhan syaitan semua diikat, tapi dalam bulan ramadhan pun masih lagi berlaku dosa seperti zina kerana minda kita telah dijajah, diwasiatkan dengan perkara tidak elok sebelum masuk ramadhan, inikan pula bulan tak puasa,. ya puasa memang berkesan, tapi goyah juga bila syaitan meruntun, tambah yang saya tahu memang sukar bagi orang lelaki nak berpuasa. cuba cek balik brapa kali sebulan anda berpuasa isnin & khamis dalam sebulan, tak pun dalam setahun. insyaallah anda punyai iman yang kuat, bagaimana pula yang imannya lemah. kalau tidak di uia xkan diadakn nikah beramai2 setiap tahun, pada pendapat anda kenapa nak adakan majlis seperti itu sedangkan pelajar2 meminjam PTPTN lagi untuk sambung belajar.hal ini berkaitan dengan membina ketenteraman rohani, saya rasa saudara/saudari sendiri bernafsu. lagipun para pelajar disini mampu sahaj nak mengharung segala ujian, kerana berdasarkan niat dan doa mereka, suami isteri kerana yang halal itu baru diterima oleh ALLAH. yang selalu jadi masalah tu bila bernikah sekadar nikah orang melayu, bukan kerana kerana tuntutan agama. bukan kerana nak nmpak suci di pandangan ALLAH. kalau macam tu, tak perlu nikah khitbah,NIKAH BIASA PUN BERCERAI JE TIAP2 HARI
            nur aznida recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

          2. takpe la.. saudari punya pegangan sendiri.. silakan la bersoal jawab dengan wali saudari sendiri kalau nak nikah khitbah nanti.. ;)

  20. salam ustaz love. nak tanye, kalau berjumpe dkt satu tempat slain dari rumah pon, khitbah tu terbatal ke?

    1. apabila berlakunya perkara2 yg difahami sebagai penyerahan pengantin perempuan kepada suaminya, maka ketika itu tanggungjawab nafkah zahir dan batin akan berpindah kepada suami.. berjumpa di mana2 tempat tidak termasuk dalam istilah penyerahan..

    1. nikah gantung itu tak semestinya menangguhkan kenduri, tapi kenduri gantung tu memang bermaksud nak menangguhkan kenduri..

    1. Bukan begitu.. nafkah zahir itu diberi kelonggaran untuk tidak ditunaikan dengan adanya perjanjian antara pihak lelaki dan wanita dalam bab nafkah termasuk tempat tinggal (yg asalnya wajib disediakan oleh suami).

  21. assalamualaikum..

    mengikut kefahaman saye, kalau dah nikah khitbah ni..boleh melakukan persetubuhan TAPI takleh dilakukan di rumah suami atau isteri. kat hotel2 budget atau motel dibolehkn mereka berjumpa utk tujuan bermesra.. sbb itu la TUJUAN pasangan itu berkahwin..utk mengelakkan zina dan mencari redha Allah..

    rujuk link ini :

    http://pemuda.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=999:nikah-khitbah-gantung-boleh-mencegah-penzinaan&catid=15:kenyataan-media&Itemid=41

    dan video ini :

    http://www.youtube.com/watch?v=hEBTNE66-u4

    terima kasih.. wallu’alam, sila betulkan kalau benar saya tersilap faham..

    1. nikah biasa ke, nikah khitbah ke, dua2 boleh melakukan persetubuhan.. tapi, selepas tu nafkah zahir suami kena tanggung la..

      1. ustaz.. nafkah zahir tu kalau dah bincang dgn isteri (untuk pelajar) kalau isteri taknak pun takpekan? atau bagi rm1 saja boleh ke?

        1. nafkah apa RM1 tu? Kalau isteri tak nak terima nafkah tu, takde masalah. Tapi, dari mana pulak isteri tu nak dapatkan belanja keperluan dirinya? Jangan nanti sebelum kahwin semua tak kisah, bila dah kahwin semua nak tuntut sudah la ;)

  22. zaman sekarang ni sudah tak macam zaman dulu2 lagi..segelintir saja mungkin benar2 boleh kawal nafsu..tapi ramai remaja yg xboleh kawal nafsu kerana sudah terpengaruh dengan crita2 lucah yg kita sedia maklum memang tersebar luas di internet dan juga telefon bimbit..so, dapat ke kita kawal remaja2 itu semua dari menonton crita lucah tersebut? orang ni lain-lain walaupun rambut sama hitam. kita tak mampu cegah semua tu kalau mereka sendiri tak mahu cegah..jadi, nikah gantung sudah tentu jalan terbaik dan perlu didedahkan pada ibu bapa zaman sekarang..supaya mereka mengahwinkan saja anak2 yg sah2 sedang bercouple.. wallahu’alam..

  23. salam.. maaf saya bagi pendapat. saya rasa jawapan ustaz tidak menyenangkan hati yang bertanya. situasi sekarang sebenarnya mereka berhajat untuk bernikah. bagi saya tak salah belajar dalam menghadapi alam rumah tangga.. semua boleh diurus dan BERNIKAH lebih baik dari BERZINA. ustaz terlalu cepat menghukum dan tidak cuba faham perasaan orang muda. cakap memang mudah kenapa tidak bercouple dan sebagainya tetapi jika mereka dah suka bukankah lebih baik bernikah? segala rezeki Allah yang aturkan..Kita hanya dikehendaki berusaha sahaja. Mohon ustaz jawab dengan cara yang lebih memahami dan disesuaikan dengan hukum islam.

    1. Assalamualaikum.
      Setuju dengan pendapat saudara. Jawapan yang ustaz beri lebih kepada menghukum berbanding menyelesaikan masalah. Harap ustaza lebih memahami permasalahan sebelum memberi jawapan.

      1. itu sekadar pandangan Ustaz Love.. terpulang nak ikut atau tak.. masing2 punya akal fikiran untuk menilai ;)

  24. assalamualaikum ustaz..

    ana syamimi seorg mahasiswa yang masih lgi menuntut di salah sebuah ipta…
    disini ana ada beberapa masalah yang ana nk utarakan pada ustaz…
    ustaz ana tidak pernah berpasangan sebelum ni dalam erti kata lain iaitu couple.
    kemudian thn lpas seorg senior dri sekolah ana ingin berkenalan. selepas tu ana minta dia berjumpa dengan ibu bapa ana.ibu bapa ana berkenan dengan lelaki ini dan dalam masa yang sama dia nk bernikah dengan ana..dia dah berbincg dgn ibu bapa ana tanpa pengetahuan ana.last2 tau dia nk nikah khitbah dgn ana.tetapi yg jd mslhnya ibu bapa ana dah stuju tp ibu bapa lelaki itu x benarkan…dia nk nikah dgn ana tnpa pgetahuan ibu bapa nya…mcmne ustaz?sbb ibu bapa ana ni x sehat jd dia dkt dgn fmly ana…dia selalu bntu fmly ana..jd ana rse x selesa kalau dia dtg rumh tnpa ada ikatan apa2.dia pernh meming ana dan ana menerimanya.mcmne ustaz?

    #BLS KT EMAIL ANA BOLEH X USTAZ#

    SYUKRAN

  25. dari cara ustaz love komen seolah-olah tidak pernah menjadi remaja.mungkin ustaz love mempunyai jiwa yang luhur dri kecil dan mampu mengelak segala hasutan syaitan.di akhir zaman ini tak semua orang mampu melakukan seperti ustaz love..di arab juga nikah khitbah menjadi amalan,di uia juga..tiada salahnya jika ingin melakukan kebaikan.sedangkan seorang ustaz boleh tersungkur dengan godaan syaitan apatah lagi orang lain yang imannya senipis kulit bawang? mmg kebanyakan ibubapa tidak bersetuju kerana berasa malu jika anaknya nikah khitbah. malu dengan orang sekeliling tp bukankan lebih memalukan jika anaknya kahwin terpaksa kerana ditangkap basah.bukankah lebih baik mencegah?ramai jer student jadi berjaya setelah kahwin kerana mendapat support dari suaminya,belajar berkat kerana tiada maksiat..so,jgn ckp kahwin akan menggangu pelajaran..jika pasangan saling memahami takkan terjadi krisis kewangan melainkan isteri tidak memahami keadaan suami atau mmg seorang yang boros.ustaz love juga ckp jgn menonton video lucah..mmg kita akan mengelak dari menonton tp adakah ustaz love pernah dengar pengaruh rakan sebaya?inilah dia..syaitan bukan sekadar membisikkan tapi juga berusaha menghasut kita..itu janjinya pada ALLAH SWT.kenapa kita nk menegakkan benang yang basah. InsyaALLAH rezeki murah selepas berkahwin. bukankah syaitan menangis apabila anak cucu Adam berkahwin di usia yang muda?kita cuma nak terbaik dalam kehidupan,niat suci ini seharusnya disokong kerana anak muda berani buat keputusan dan tidak mahu hidup bergelumang dengan dosa.dengan cara ini insyaALLAH kes buang bayi akan berkurangan..sama-sama kita doakan..

    1. nikah khitbah tak bleh bersama. kalau bersama tak de laa nikah khitbah lagi. so, kot celah mana yg bleh elakkan pembuangan bayi merata2? nak bayi kena laa buat bayi. bila dah masuk proses nak buat bayi, tak de laa nikah khitbahnya lagi. nikah yg kena bagi nafkah laa maknanya. dah belajar pun kena tanggung, ada hati laa plak nak tanggung anak orang. kalau mak bapak kaya tak de hal. kihkih

      1. salam 32C aku tgk kau ni asyik tak puas hati dgn org je kenapa?? diaorg bagi pandangan je tak mintak pon pandangan kau yang kau ni lebih2 kenapa asyik2 citer pasal duit je ke nak tunjuk yg kau ni berduit??

  26. Org minta nasihat bukan suruh lelaki yg kononnya ustaz love ni hentam dia kaw-kaw. Dari segi pandangan dia, ilmu agama dia ni takda lah besar mana. Setakat nak bash orang boleh la. Haha

  27. Assalamualaikum Ustaz..Saya Nak Tnya Bkenaan DGn cara-cara Nikah gantung..sekira nya si wali bg pihak perempuan tak stuju dgn nikah gantung ..macam mana untuk mencari wali ..

    sbenarnya…
    mak ayah gf saya tak stuju dgn semua ni..
    tapi kami tak nak ambil risiko lg..smkin lama kmi bsama ..
    mkin bnyak dosa kmi buat..
    jadi kami bcadang untuk nikah gantung demi sbuah hubungan yg halal..
    skrg saya dh buntu untuk mencari jawapan cara untuk kami nikah gantung…tolong ustaz :(
    Danny Piez recently posted..Mode PersaraanMy Profile

    1. Nak nikah gantung mcm mana kalau wali perempuan tak setuju? Nikah gantung ni kena ada persetujuan wali sbb dia yg akan tanggung nafkah zahir perempuan itu..

  28. assalamualaikum..sy bersetuju dengan ulasan yang ustaz berikan, cuma sy ingin bertanya, sekiranya nikah khitbah ini dilaksanakan, dosa isteri akan ditanggung oleh suami atau ibubapa isteri itu sendiri? memandangkan si isteri masih tinggal bersama dengan ibu bapanya. mohon pencerahan dari ustaz, terima kasih.

    1. ibu bapanya hanya menanggung nafkah zahir isteri.. dosanya, dia sendiri la yg tanggung.. kalau dia buat dosa dan suami tahu, tapi tak tegur, maka suaminya sama2 tanggung dosa.. kalau dia buat dosa depan mak ayahnya dan mak ayahnya tak tegur, mak ayahnya juga dapat dosa bersubahat..

      1. slm ustaz,bagaimana ingin menyatakan hasrat kpd ibu bapa bahawa ingin meyakinkan nikah muda ni?kami xnk nikah khitbah ..kami ingin nikah sperti biasa ,duik n kewangan pn da kukuh d sbbkn sy sudah b’keje n psgn sdg smbung bljr d luar ngre..mslhnye kami xnk b’gelumang dgn dose kerana kami berdua adalah dr kalangan hafiz n hafizah y menghafal quran..bg kami walaupn kami jarang b’hubung tapi ini menyebabkan kerinduan melampau2..jadi kedua ibu bapa kami sudah tahu kami mula berkawan mula rapat dan sudah berjumpa dan kenal2 dgn kedua2 belah famili..tp mslhnye kami xtahu ingin meyakinkan hasrat kami berdua y ingin menikah di usia yang muda..i’allah..

  29. pada pendapat saya, nikah gantung ni adalah satu jalan penyelasaian bagi pasangan yang ingin berkahwin tapi tak mampu (contoh tengah belajar dab sbg-nya), atau keluarga atur.. semua bergantung kepada keluarga/wali. memandangkan zaman sekarang pergaulan dan dugaan antara lelaki dan perempuan kuat, maka tiada masalah bagi pasangan dan keluarga untuk melaksanakan nikah gantung ni asal dpat elak maksiat dan sebagainya. Soal jimak, tinggal sebumbung dan sebagainya ni. dari segi syarat memang begitu, tapi bagi saya semua ni atas persetujuan kedua-dua pihak. kalai wali perempuan nak tolong tanggung nafkah zahir perempuan bagi si suami anaknya (sekiranya si suami belum mampu bagi nafkah zahir,contoh tengah belajar) tiada masalah disitu bahkan dapat pahala besar lagi sebab tolong anak kan..walaupun anak dah tingga sebumbung dan sudah jimak dan dah tak jadi nikah gantung kan. cuma bagi suami nanti dah mampu kalau boleh ganti balik kan nafkah zahir tu. kalau wali isteri halalkan lagi bagus dapat pahala lagi. maruah pun terjaga, maksiat pun boleh tinggal. pada pendapat saya la. WA

    1. sy mmg fhm dr skola agama lg soal nikah khitbah ni ..tp kedua ibu bapa sy mmg kuat agama n mengetahui nikah khitbah ni n merestui kami bernikah khitbah tp bg bbelah pihak lelaki,kami xtaw ingin menyatakan hasrat kpd kedua ibu bapanya memandangkan dy sdg blaja d lua ngre..jd mmg pyh nk menyatakan hasrat itu kpd ibu bapanye walaupn kami sudah berjumpe dgn fmili msing2

  30. btul tu ustaz

    ceh ceh kata nk elak zina…….alasan je sumer tuh…..ckap je la ko nk beep

    sebab tu la saya x kan nikah lansung

  31. Salam. Bagi saya la kan semua orang ada pendapat masing2. Macam yang ustaz love jelaskan dalam entry ni saya faham. Sebab as a student. Tak payah difikirkan sangat nak kawen ke apa. Fikirkan perasaan mak ayah dulu. Apa yang mak ayah kita harapkan. Of course nak kita belajar sungguh2 sampai grad dapat kerja bagus. Kalau tak nak buat maksiat xpayah bercinta.

    Perbaiki hubungan kita dengan Allah dulu baru fikir cinta sesama manusia. Dan fikirlah jodoh kita dah ditentukan Allah. Jangan terlalu gopoh. Capai cita-cita, balas jasa mak ayah dulu, bila dah cukup semua barulah proses mencari jodoh. Lambat atau cepat jangan runsing sangat sebab Allah yang menentukan segala dengn siapa, dimana dan dengan cara apa kita bertemu dengan jodoh kita tu. Serahkan segala-galanya pada Allah lepas kita dah berusaha.

    Cuba fikirkan kalau kawen khitbah time belajar?memang dengan kawen khitbah boleh elak zina. Tapi fikir tanggungjawab dulu. Sanggup ke nak sara anak dara orang. Duit nak cari kat mana? Nak mintak mak ayah ke? fikir kan masak-masak dulu sebelum buat sesuatu tindakan.

    1. Ustaz Love sebenarnya dah berhenti menjawab persoalan nikah khitbah ni.. Ustaz Love dah jelaskan pandangan Ustaz Love dalam 2 entry..

  32. Saya menjawab berdasarkan pengalaman saya sendiri nikah khitbah tanpa restu ibu bapa dan menggunakan wali hakim di malaysia…Masalah selepas bernikah tu memang ada..tak kisahla nikah secara normal mengikut adat ke.. atau nikah khitbah….semua pasangan akan menempuhi salah faham, pergaduhan…its normal..and mcamana kita nak atasi tu..bergantung kepada niat awal kita..kematangan kita, kesabaran kita..Sebagai seorang dewasa yang pernah melalui zaman bercinta bertahun2x dengan lelaki.. kemudian di reject berkali kali oleh ibu bapa.. menyebabkan saya jadi buntu…Saya umpama puteri gunung ledang, dan syarat untuk mendapatkan saya seolah2x seperti syarat yang diletakkan oleh puteri gunung ledang..saya merupakan pelajar cemerlang sewaktu degree sekarang saya di tahap akhir nak menghabiskan masters…saya tidak tinggal bersama famili bertahun tahun dari kecil atas sebab belajar… itu adalah faktor kenapa saya tak rapat dengan famili..dan saya mempunyai pendirian saya sendiri..dari segi agama…saya satu satunya ahli keluarga yang memakai tudung..ahli keluarga saya menghalang keras saya menutup aurat pd mulanya..saya amat susah untuk keluar malam atau keluar dengan lelaki..kerana saya tahu berdosa..famili saya lebih suka saya bersosial dan mempunyai ramai teman lelaki..tapi saya tahu itu salah, dan, walaupon tanpa restu ibu bapa saya.. saya tetap bernikah.. sebab niat saya tidak mahu terus berangan, ber sms..saya amat rasa bersalah dengan diri sendiri.. dengan mak ayah saya..inilah pilihan saya..saya bertanggungjawab.. jadi, kepada sesiapa nak bernikah khitbah… yes, banyak risiko… but kita kene think positive..kalau bende neh boleh mengelak berlaku perzinaan…bila dah start terjebak dengan cinta…saya tahu apa rasanya bila bercinta…menakutkan sebenarye bila kita dah sgat mencintai seseorang… pray to Allah for guidance.. and think positive…In Shaa Allah segalanya dipermudahkan..bertaubatlah sebelum terlambat.. do what is right…and be responsible from the choices you have made.itu saja.BE RESPONSIBLE and TAKE CARE OF YOURSELF.=).

  33. salam alaik.. maaf bertanya.. ustaz love ni.. betul2 org bertauliah ke…? pelik dgn hujahan.. jawapan tidak disokong dan disertakan dgn potongan ayat AlQuran dan dalil2 lgsg.. maaf kan ana ya.. wasalam..

  34. Assalamualaikum Ustaz. Saya mengenali seorang lelaki yg baik akhlaknya dan saya nyatakan hasrat utk menjadi zaujahnya. Dia setuju. Tapi dia masih belajar dan keluarganya bukan dari golongan senang. Saya pula sudah bekerja dan mampu. Boleh tak kalau kami nikah dan tinggal sekali tetapi nafkah tidak diberatkan kepadanya? Kerana saya insyaAllah mampu.

    1. Sumber daripada Sahih Bukhari & Muslim meriwayatkan bahawa Rasulullah telah ber’khitbah’ dengan Saidatina Aisyah (ketika Saidatina Aisyah berusia 6 tahun). Khitbah yang dilakukan oleh Rasulullah ini adalah dengan akad nikah yang sah. Namun Rasulullah hanya tinggal bersama Saidatina Aisyah selepas 3 tahun kemudian (iaitu ketika Saidatina Aisyah berusia 9 tahun). Inilah konsep khitbah dalam Islam dan ianya adalah amalan yang biasa dalam masyarakat arab. Tetapi konsep ini telah disalah tafsir oleh masyarakat melayu kita hari ini. Konsep khitbah dalam masyarakat arab (Islam) adalah amat berbeza dengan konsep pertunangan dalam masyarakat melayu hari ini yang menyimpang dari syariat Islam. Pertunangan ini hanyalah sebagai satu tiket kepada pemuda-pemudi untuk terjerumus ke arah pelbagai maksiat.
      faiz muhamad recently posted..NIKAH KHITBAH DALAM ISLAMMy Profile

    2. nasihat itu tidak terpesong, cuma saudara yg tak mengaji, belajar la dgn orang mengaji..kalau salah bagi dalil, atau tanya ustaz lain, jgn main rasa2 je dlm bab agama ni

      1. stuju abe…
        kalau hndk berbicara dgn org brilmu, kita mestilah ad ilmu dahulu.. crilh ilmu di mana2, semoga kamu d beri petunjuk dan berkat, xslh cri ilmu byk2, lgpn bljr itu wajib..

        (org yg slalunya brtnye dia lebih memahami perkara trsbut krna org yg yg xbrtanya itu sllunya mmg xfhm lngsung nk tnye apa)..so,jgn malu brtnye…xde soaln bdoh pnya,mlaenkn xkna tmpt..

        kesimpulannya, jgn kte lupa bhawa matlamat akhir Syariat Islam adlah utk mnjge 5prkra:
        1)menjaga nyawa
        2)menjaga agama
        3)menjaga akal
        4)menjaga maruah dan keturunan
        5)menjaga harta

  35. Sumber daripada Sahih Bukhari & Muslim meriwayatkan bahawa Rasulullah telah ber’khitbah’ dengan Saidatina Aisyah (ketika Saidatina Aisyah berusia 6 tahun). Khitbah yang dilakukan oleh Rasulullah ini adalah dengan akad nikah yang sah. Namun Rasulullah hanya tinggal bersama Saidatina Aisyah selepas 3 tahun kemudian (iaitu ketika Saidatina Aisyah berusia 9 tahun). Inilah konsep khitbah dalam Islam dan ianya adalah amalan yang biasa dalam masyarakat arab. Tetapi konsep ini telah disalah tafsir oleh masyarakat melayu kita hari ini. Konsep khitbah dalam masyarakat arab (Islam) adalah amat berbeza dengan konsep pertunangan dalam masyarakat melayu hari ini yang menyimpang dari syariat Islam. Pertunangan ini hanyalah sebagai satu tiket kepada pemuda-pemudi untuk terjerumus ke arah pelbagai maksiat.
    faiz muhamad recently posted..NIKAH KHITBAH DALAM ISLAMMy Profile

    1. Kosnya bergantung pada persetujuan kedua belah pihak. Kalau setakat nak bagi mas kahwin tanpa hantaran, buat kenduri doa selamat panggil orang surau, RM500 pun cukup dah (sbb orang surau bukan ramai pun.. kiki). Nikah je pakai baju melayu kain pelikat, yg pempuan pakai baju kurung. Settle.. insyaAllah

  36. Assalamualaikum.

    Saya kurang setuju dengan cara Ustaz Love mengendalikan soal jawab dengan gadis yang bertanya ni. Ya. Memang Ustaz tak minta disokong atau dihentam. Tapi, tujuan ustaz buat blog ni untuk tujuan dakwah kan?? So, setakat yang saya faham, dakwah adalah mengajak kepada kebaikan dalam bentuk lisan dan perbuatan. Jadi, saya nampak cara ustaz tu, tidak boleh dijadikan contoh.

    Tak ada masalah kalau ustaz nak si gadis tu habiskan pelajaran dulu. Tapi, nasihatlah cara baik. Tak perlu gelakkan kihkih tu semua. Tiada nilai hormat dalam cara ustaz sampaikan dakwah tu.

    “Nak kahwin muda, boleh. Tapi, kena ada 2 perkara. Ilmu dan akhlak. Ada dua tu, kahwinlah. InsyaaAllah bahagia!”- Ustaz Kazim Elias.

    Saya sarankan kepada cik gadis yang bertanya supaya tingkatkan ilmu Fiqh. Ajak bakal suami belajar sama. Rapatkan diri dengan majlis ilmu. Kenal perkara halal haram. Dan seterusnya, teruskan usaha dalam menghalalkan hubungan. Nak nikah khitbah atau tak, Allah dah janji dalam surah An-Nur ayat 32 yang bermaksud;
    “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.”

    Saya ulang “Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.”

    Lepas nikah, InsyaaAllah Allah akan permudahkan jalan. Yang penting, buat apa pun, usaha apa pun, Lillahita’ala. Okay?

    Wallahua’lam Bissowab. :)

  37. Salam ustaz.

    Sy nk bertanye tentang nikah khitbah ni.
    1. Jikalau pasangan itu hanya keluar berjalan2 bersama. Suami atau wali tanggung nafkah?
    2. Jikalau pasangan itu hanya bercumbu2. Suami atau wali tanggung nafkah?
    3. Jikalau pasangan itu berjimak tapi tidak tinggal bersama. Suami atau wali yang tanggung nafkah?

  38. salam ustaz. sy nak minta pendapat ustaz. sy seorg pelajar dan berniat utk nikah khitbah. sy seorg yg mendapat tarbiyah melalui usrah. tp dalam mase yg same sy suka seseorang dan kini kami boleh dkatakan bercinta. secara tak langsung sy menjadi berat dlm urusan dakwah dan tarbiyah.mungkin disebabkan sy tak menjaga hati sy hanya kpd Allah. sy berniat utk lebih serius dlm usrah ni.tp dalam mase yg same sy susah utk buang jahiliyah sy. sy dan pasangan ingin mengambil langkah utk bernikah..pd pendapat ustaz patutkh sy meneruskn niat tersebut?

  39. salam.sy nak minta pendapat ustaz. sy seorg yg mendpat tarbiyah melalui usrah. skrg sy sudah agak jauh dlm urusan dakwah ini mungkin selepas ini sy berniat utk mencari mutarabbi.tp dalam mase same sy sukakan seseorg dan kami sangat rapat bleh dikatakan bercinta. kami berniat utk nikah khitbah dsbbkan masih belajar. sy berharap dgn cara ini sy lebih mudah dalam urusan dakwah memandangkan sy agak berat melaksanakannya..mungkin krna sy tak mampu menjaga hati sy semata2 kpd Allah..patut kah sy teruskan niat utk bernikah?

    1. Jangan silap faham tentang nikah khitbah. Nikah khitbah ini bukan kawen lari, tapi nikah seperti biasa yg juga memerlukan wali. Jadi, berbincanglah dengan wali anda dulu. Jika semua pihak bersetuju, maka tiada salahnya untuk bernikah. Jika mereka tak setuju, sebaiknya selesaikan dulu pengajian dan jauhkan diri daripada pasangan tersebut. Sebagai seorang pelajar, dakwah yg paling berkesan adalah melalui pelajarannya (jadi top-scorer, best student dsb). Lebih mudah untuk berdakwah di kalangan student jika kita seorang yg pintar, berbanding seorang yg lemah pelajarannya yg mungkin menjadi asbab fitnah kepada usaha dakwah.

  40. Nikah je kalau ade rase n keinginan. Jangan susahkan nikah n mudahkan zina.soal rezki Allah uruskan. Ilmu rezki,makan rezki,duit rezki,angin rezki. Smua Allah bg. So,tiada ape yg boleh mngatakan tidak dalam soal nikah. Baik kerana suka,nafsu,cinta n kehendak ibubapa. Itu juga menandakan anda dah melaksanakan separuh dari agama.

    1. manusia bukan haiwan yang asal ada keinginan je boleh terus nikah. Jangan terlalu bermudah dalam membuat keputusan yang melibatkan banyak pihak. Istikharah adalah jalan yang terbaik sebelum membuat keputusan. Jangan terburu2 nafsu.

  41. salam ustaz, kalau dah nikah khitbah, then pergi bercuti tidur bersama di hotel budget , masih dikira nikah khitbah atau tanggungjawab suami yg sudah kene tanggung ? tidur dlm bilik hotel yg sama tetapi tidak berjimak

  42. assalamualaikum…ustaz ana nk mitak pencerahan berkenaan batasan pergaulan suami isteri dalam nikah khitbah…mohon pencerahan,,

  43. ustaz Love ni..pelik
    dah Islam bagi nikah gantung..law rase perlu.. nikah gantung jelah
    mmg nikah sbb xnak buat maksiat..pastu kapel tu mesti la sbb cinte…lumrah manusie kot..
    perempuan yg tanye tu..kot2 jenis bkn rapat ngn sumer org..bkn kite tau hal idop orang kan… baik dgr alkuliyyah je hal2 gini -_-

Leave a Reply

Your email address will not be published.


eight + = 9

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2014 Frontier Theme

Switch to our mobile site