I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Ibu Suka Memaki Hamun Anak

Salam…

Setelah sekian lama Ustaz Love bercuti daripada membuat entry soal jawab, tadi Ustaz Love selak2 balik komen2 pertanyaan.. banyaknya janji2 manis yg Ustaz Love taburkan (nak jawab soalan dalam entry).. memang hati ini teringin sangat nak melunaskannya, tapi hanya Allah saja yg tahu bagaimana perasaan ini.. nak buat, tapi tak terbuat.. maafkan Ustaz Love di atas kelewatan ini..

Soalan ini datangnya daripada seseorang yg menamakan diri beliau sebagai ‘insan’ :

ibu dan ayah saya selalu bergaduh besar.ia terjadi sejak saya lahir,sampailah saya berumur 19.saya mengalami banyak waktu2 yg sukar.saya juga bukanlah anak yg baik kerana kerap melawan kata2 ibubapa saya terutamanya ibu saya.kadang2 kesalahan yg dilakukan saya kecil tp ibu saya suka melebih2.dimakinya saya anak sial,celaka,babi,mendoakan saya anak yg tak berjaya dunia akhirat, kata kesat yg melampau,padahal semua salah mak saya yg mulakan dulu.saya banyak memendam perasaan dimaki dr kecil sampai besar. kadang2 sebagai anak saya rasa tidak adil bg diri saya yg ingin berubah,tp mak saya tetap dgn perangainya.saya inginkan penjelasan yg tepat mengenai ini.salah.

Susah juga nak menjawab konflik kekeluargaan ni.. kadang2 kita tak tahu apa yang terjadi dalam keluarga tersebut.. Secara teorinya, mungkin kita boleh mudah2 je menyatakan bahawa mentaati ibu itu adalah wajib, haram menderhakai mereka.. itu wajib, ini haram dsb. Tapi hakikat sebenar, hanya Allah dan ahli keluarga itu sendiri yg mengetahuinya.

Dalam menghadapi situasi sebegini, memang sangat perlu berhati2.. umpama menarik rambut daripada dalam tepung.. supaya bila masak dan makan cekodok nanti, tak terbelit rambut tu kat tenggorok. Maksudnya, kena usahakan agar berada dalam situasi menang-menang (win-win situation) dan bukannya situasi menang-kalah (win-lose or draw.. kihkih). Sebab jika ada kekalahan dalam situasi ini, nyatalah yg kalah itu semestinya anak2.. sbb kewajipan taat adalah kepada ibu bapa.. dan bukannya ibu bapa yg nak kena taat kepada anak2.

Tak dinafikan ada antara ibu bapa ni buruk perangainya.. dan keburukan mereka itu biasanya diwarisi oleh anak2.. sbb anak2 selalunya belajar melalui penglihatan mereka.. tengok mak ayah bergaduh depan mereka, akan menjadikan mereka juga mewarisi sikap yg sama.. itu sebagai contoh.. namun, ada juga yg tak terikut dgn perangai mak ayah.. tapi jarang2 la berlaku..

Sbb tu dalam hadis dinyatakan bahawa anak2 ini dilahirkan putih bersih (walaupun berkulit gelap.. kihkih).. maksudnya bersih drp dosa dan kesalahan.. dan ibu bapanya la yg akan mencorakkan beliau jadi Yahudi ke, jadi Nasrani ke, jadi Majusi ke.. maksudnya, perangai mereka itu akan dicorakkan oleh ibu bapa.

Oleh itu, jika ada anak2 yang buruk perangai, mak ayah kena semak dulu diri mereka.. adakah perangai anak2 mereka ini diwarisi daripada perangai mereka juga? Jika ya, maka sebelum nak marah anak, marah dulu diri sendiri.. sebelum nak pukul anak, hentak dulu kepala sendiri.. kihkih

Jika anak dipanggil babi, bukankah mak ayah juga adalah mak ayah kepada babi? Kalau panggil anak2 tu beruk, bukankah beruk juga yg melahirkan mereka ke dunia ini? Nampak mcm kasar kan, tapi itulah hakikatnya. Allah dah jadikan manusia itu sebagai sebaik2 kejadian, kenapa kita nak panggil anak2 dengan panggilan binatang pula? Sekalipun kita tak terfikir adab kita dengan anak, mungkin kita boleh memikir adab kita dengan Allah.. memanggil makhluk ciptaanNya yang mulia dengan gelaran2 yg hina, sudah tentu menghina ciptaan Allah s.w.t.

Sebab itu, banyak kali Ustaz Love tekankan dalam entry2 yang lepas, mak ayah kena jaga mulut mereka.. Jangan sewenang2nya keluarkan perkataan2 yang boleh menyebabkan mereka menyesal kemudian hari nanti.. kerana kata2 ibu bapa itu adalah doa.. boleh rujuk entry kat sini.. Bagaimana ibu yang penyabar dan sentiasa mendoakan anaknya walaupun anaknya itu jahat dan derhaka kepadanya, akhirnya doanya termakbul.. anak itu menjadi antara Ustaz yang popular di Indonesia.

Itu bab ibu bapa..

Bagi anak2 pula, memang takde jalan lain dah.. kena taat kepada ibu bapa.. tak boleh menderhaka kepada mereka.. buruk mcm mana pun mereka, kita tetap lahir drp perut mereka (maksud Ustaz Love, perut ibu.. bukan perut ayah, walaupun sama je saiz dgn perut ibu2 mengandung.. kihkih). Mereka tetap bersusah payah semasa mengandungkan kita, menjaga kita daripada kecil, sampai la ke besar.

Memang susah orang2 muda ni nak bersabar.. sbb darah muda la katakan.. memang orang tua lebih mudah bersabar.. tapi orang muda yg bersabar itu, lebih tinggi darjatnya daripada orang tua yang bersabar.. sbb susahnya orang muda ni nak bersabar (berpusing2 ayat.. harapnya dapat faham.. kihkih)

Jadi, Ustaz Love harap saudara/i insan ini dapat bersabar atas segala perkara.. Dan carilah jalan supaya dapat keluar daripada rumah itu (berhijrah.. bukan lari dari rumah).. cari kerja ke.. insyaAllah, kadang2 masa itu akan mengubati kelukaan.. lama / jarang2 berjumpa, akan melahirkan bibit2 rindu, benci akan bertukar menjadi sayang..

Lupakan dulu persoalan siapa salah siapa betul, siapa mulakan dulu dsb.. sebab tak kira la saudara/i betul sekalipun, saudara/i tetap dikira bersalah sekiranya menyakiti hati ibu bapa dan derhaka kepada mereka.. Mungkin waktu sekarang saudara/i tak berapa nampak lagi.. jangan tunggu sampai saudara/i dah jadi mak ayah dulu baru nak merasainya.. sbb hidup ini umpama roda.. apa yg kita buat kepada ibu bapa kita, anak2 akan buat kepada kita juga..

Ustaz Love harap saudara/i banyakkan istighfar dan mengambil wudhuk jika terasa nak marah kepada ibu bapa.. dan sentiasa memohon kemaafan mereka dan berdoa kepada Allah.. insyaAllah, hati mereka akan lembut.. sbb Allah itu yg memegang hati2 manusia..

Ustaz Love nak akhiri entry ni dengan sebuah kisah.. tak pasti plak dah pernah cerita ke tak sebelum ni..

Kisah ini diceritakan dari mulut ke mulut.. kesahihannya tak dapat dipastikan.. tapi ada iktibar di sebaliknya.. ianya bermula di India.. ada seorang anak yang bergaduh dengan bapanya.. Pergaduhan itu berlangsung dengan sangat teruk.. sehingga anaknya tak dapat nak tahan perasaan, lalu mengikat bapanya dan memasukkannya ke dalam raga.. lalu dia mengheret bapanya itu menuju ke telaga, dengan tujuan nak membuang bapanya ke dalam telaga..

Sampai kat satu pokok (sebelum sampai ke telaga), maka bapanya menjerit supaya anaknya itu berhenti.. Lalu anak itu pun bertanya, kenapa nak suruh beliau berhenti.. sedangkan sepanjang beliau mengheret bapanya itu keluar dari rumah, bapanya tak berbunyi sikit pun.. Lalu bapanya pun berkata :

தனியாக இங்கே வர போதும், என் மகன் ஓ .. இதுவரை தான் நான் நீங்கள் மூதாதையராக இழுத்து ஏனெனில்

Maksudnya : Cukuplah sampai di sini sahaja wahai anakku.. kerana setakat ini saja aku mengheret datukmu suatu ketika dulu.

Kiranya, bapanya itu pernah melakukan hal yg sama kepada datuknya.. maka perkara itu dibalas pula kepada bapanya.. Kalaulah anaknya itu terus mencampakkan bapanya ke dalam telaga, tak mustahil anaknya nanti akan melakukan perkara yg sama kepada beliau.

Warisilah apa yg baik daripada ibu bapa kita.. dan jangan mengikut apa yang tak baik daripada mereka.. dalam pada masa yg sama, hormatilah mereka, kerana itu adalah hak mereka yg kita kena patuh dan taat.

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

108 Comments

Add a Comment
  1. memang banyak yang aku dengar pasal ni, mak bapak kalo tengok anak2 mereka tu buat salah skit jer kadang2 tu tapi dia punye sumpah macam anak tu dah malampui batas2 yang sepatutnye. Setiap kate ibu bapa kepada anak2nye mesti berwaspada. Daripada pembacaan aku kat sini pasal tajuk ni, meamng bernas ulasan ustaz . nice.

    1. orang Melayu memang ramai yg kena tekanan darah tinggi.. sbb tu kalau marah, terus up to the maximum.. kihkih 😀

  2. salam alaikum kepada ustaz & yg bertanya. keadaan keluarga saya hampir sama dgn saudara/i insan. ada banyak cara boleh diambil;
    1. Nabi SAW bersabda, sesiapa yang tengah marah mereka sebenarnya tengah didampingi syaitan. jadi, bolehlah kita beristighfar & mintak berlindung dari syaitan (ta’awuz). (tapi jangan pulak tengah baca2 tu kita hembus ke muka ibu bapa, mau lagi mengamuk dorang nnt…)
    2. jadilah macam daun keladi waktu ibu bapa marah kita. (ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri).
    3. walau ada yang cakap kata2 ibu itu satu doa yg mudah makbul, tapi kita selaku anakpun berdoalah kepada Allah banyak2 mintak dijauhkan dari doa2 buruk ibu bapa. mintak supaya Allah lembutkan hati ibu bapa & beri petunjuk untuk berubah. (macam ustaz cakap, bukan ke Allah yg pegang hati setiap hamba2Nya?) dan bukan ke Allah itu Maha Adil, Maha Bijaksana, Maha Mengetahui & Maha Halus PengetahuanNya? setiap yg Allah buat pasti ada hikmah.
    4. (gabungan #1 & #2) walaupun doa ibu sangat mustajab.. lebih2 lagi kalau ada para malaikat yang mengaminkan doa tersebut. tapi, kalau seseorang tu tengah didampingi syaitan, malaikat tak mungkin akan ada bersama dia. jadi fikir2kanlah. (point yg x berapa nak kena.)
    5. perbanyakkan baca al-Qur’an berserta maksudnya sekali & dalami maksud setiap ayat. jadikan kisah para nabi sbg panduan. contohnya kisah Nabi Allah Ibrahim AS.

    * utk berubah mmg ambil masa & tenaga. tapi fikir2lah, kalau kita tak suka perangai ibu bapa kita sekarang ni… xkan kita nak biarkan anak2 kita terima nasib yg sama. kita kena putuskan rantaian ni.
    ada satu pepatah Arab, untuk berubah menjadi baik kita perlu mengubah 3 generasi. tapi untuk berubah menjadi jahat hanya memerlukan 2 generasi saja.
    *last but not least, Saidina Umar RA pernah cakap, mak bapa yg gagal didik anak2 dgn ajaran Islam adalah mak bapak yg terlebih dulu derhaka dgn anak2. sebelum anak2 derhaka dgn mereka. sebabnya mereka derhaka dengan amanah Allah utk didik anak2 dengan betul. (kisah ni pernah terjadi waktu Umar jadi khalifah). tapi sebagai anak, jangan jadikan ni satu alasan. kita buat baik sebanyak2nya & berpada2 (x kisahlah dengan mak bapak ke, ahli keluarga ke atau orang ramai). sebab setiap apa yg kita tak puas hati, biarlah kita mengadu pada Allah. dan kita tuntutlah hak kita pada Allah. Dialah tempat selayaknya kita mintak & mengadu.

    sekian. maaf kalau komen tersangat panjang. sekadar membantu saudara seagama. ;D

    1. waalaikumussalam..

      terima kasih kepada saudara haryz kerana sudi berkongsi pandangan dan pengalaman 😉

      1. sebenarnya point #4 tu nak cakap gabungan #1 & #3. tersalah taip. hehehe..
        apa2pun, sekadar berkongsi apa yg termampu… dah mungkin macam tu cara segelintir mak bapak kita dibesarkan. kita sebagai anak jangan la ikut perangai tu. 🙂

    2. Really good sharing …. Better than ustaz love.

      Can’t wait to see his daughter & son future.
      Jadi org elok ke????? Cerdik sgt nasihat org lain.

    1. bila baca kisah2 ibu bapa yg teruk, terasa betapa bersyukurnya kita mempunyai ibu bapa yg baik (walaupun kadang2 kita pun makan hati dgn sikap mereka).. kalau kita rasa ibu bapa kita teruk, percayalah, ada lagi yg lebih teruk.. yg jenis buang anak, dera anak, rogol anak dsb.. jadi, bersyukurlah dgn apa yg ada 😉

      1. Assalamualaikum ustaz, hm.mcm sama dgn sya je kisah tu,tp ibu bapa sy xla suke ckp mcm tu,tapi dorg jenis mcm pilih ksih,sya slalu rsa dri ni xdsyani,rsa dri ni sorg je yg brmasalah,slalu buat hal,tapi xprlu la kan ibu bapa pilih kasih.kdg sya pndam je la Prasaan sya,nangis sorg2 je. . Nak buat mcm mne,doa je perlu,dorg ttp ibu bapa sya,

  3. salam…. saya tak tau nak kata apa dalam situasi macam ni… sebab saya pun berada didalam situasi yang hampir sama…. sedih hati… sampai kadang2 makan hati pun ada…. tapi ulasan ustaz cukup baik…

    1. salam zaza..

      memang susah kita nak kawal hati ni.. sbb hati ini bukan barang kawalan yg kita boleh kawal harga.. ia merupakan suatu perasaan yg mendalam di lubuk hati manusia.. kalau hati tu sakit dari sudut fizikal, boleh dirawat secara fizikal. tapi perasaan kecil hati itu, perlu dirawat dgn ubat rohani.. maka, bila berasa sedih dan terasa nak makan hati, ambillah wudhuk dan solat 2 rakaat.. itu je ubatnya.. jangan dipendam2kan.. nanti meletup memancar kemarahan.. sebaliknya luahkanlah perasaan di pinggiran sejadah.. cewahh 😀

  4. Salam Ustaz.

    Nak tanya sikit, kami adik-beradik berselisih faham atas perkara kecik jer. Kami 6 beradik, keluarga kak ngah seperti tidak puas hati dengan kami. Anak-anak dia pun dah bersikap kurang ajar hingga keluar perkataan yg betul-betul membuatkan hati kami terluka walaupun melalui sms. Cthnya dah la tak berpelajaran tinggi nak cakap orang mcm2, sial dsb. Jumpa kenduri rumah sepupu siap ajak bertumbuk, baling kerusi.

    hampir 4 tahun tak berbaik, tak balik kg, tak jenguk mak di kampung. Hari raya qurban baru ni mereka sekeluarga balik minta ampun maaf kat mak dan kami adik beradik yg lain, itupun baru 2hari selepas kematian suami. Kami tak dendam dan dah maafkan tapi macam dah tak boleh rapat macam dulu2 nak pergi rumah dia pun rasa macam berat hati.
    Asyik teringat kata-kata nista yg dilemparkan, berdosa tak ustaz kami bersikap begitu… mohon pandangan. Terima kasih.

  5. first time bce blog ni.. sbb ibu memg tgh maki saya skrg ni. halau drpd rumah,babi,sial,celaka, perangai mcm ank haram yg saban hari keluar drpd mulut ibu. ALLAH je yg tau mcm mana perasaan saya.. salah saya sbb x buang sampah sampai kena maki hamun macam tu sekali.. ayah keje kt srwk pun d sbbkn mulut ibu. Ya Allah,Kau kuatkan lar hati ini.. tingkatkan keimananku dan kesabaaranku Ya Allah…

      1. Assalamualaikum..kaif haluka ya ustaz? moga sihat sejahtera..insyaAllah..:)

        sejujurnya,msa ana bc blog ni,ada satu prasaan dtg,eh x mungkin mcm2 persaan..huhu..tba2 ana rasa seram sejuk,bergetar jiwa ni..sejuk sgla sendi2 ntah knapa..x pela..

        ana sbnarnya ada nak tanya smethng..ana tak tau kat bahagian mana ana harus tlis,jd dekat komen pun kira jd la ye..ana perlukan nsihat dri ustaz..

        dahulu,msa ana dan abg2 n adk2 ana kecik,ana bukan nak buruk2 ayah ana..langsung x de niat tu ustaz..ana kongsi maslah ni..ana tau mak ayah dah byak berkorban utk kmi adik beradik,masyaAllah besar sgt pengorbann mreka,tak tau nak blas cra apa..dlm dri ana skrng ni berbolak balik apkah kalu ana critakan mslah ini pd ustaz bagaikan ana bka keiaban keluarga?tp dah lma ana smpan prasaan ni n ana rasa ana perlu luahkan apa yang bersimpul dlm hati..maaafkan ana..

        oke2..ceta mcm ni..msa dahulu bkan nak kta..tp pegangan agama ayah ana kurang baik la diktakan..ana x de niat nak burukkan ayah ana,ana syang ayah ana..ayah slalu tinggal solat.dn juga jrang blik rumah.mak slalu makn hati dgn ayah..disbbkn ana satu2nya anak permpuan,mak slalu ngadu kat ana menngis kt ana..ayah msa tu pun sering jgak pukul mak..msa tu ana kecik lag(x la kcik sgt-skolah rndah agy)..abg2 suma dah mngaji jauh2.adik2 plak kcik lg.x tau apa2..yg diorng tau nak seng nak seronok..lngsung x de rsa apa yang mak rsa..bla mak mkn hati,mak ceta kat ana.apa ana ble wat msa tu?.sejujurnya ckp,ana rsa dri ana terlalu jahiliyah msa tu,bab agma memg kurng msa tu..ana ikut mak mngis ajela..ada smpi thap mak mrahkan ayah sb ayah ad wanita len,mak mngs kat ana smpi histeria.memg pengalam sgt..ana msa tu ting1 mngkin.ayah tenangkan mak,ana n adik2 dah nangis dah,ana takut sgt tengok mak jd mcm tu,tak serupa orng.sjak mak tau ayah ad len,hbngan mak ngn ayah renggang,dah la sblum ni renggang lg tmbah renggang.ayah pun dri dulu dah memng abaikn tanggungjwb dya pd kmi..mak yang bg kmi duet skolah,bli bju skolah,byar api itu ini..sume mak..

        ana mula sdr keadaan keluarga ana bla nek skolah menngah.bab agama ana byk jumpa ustzah ana.msa kcik dulu mgkin pndidikn islam x penting waktu tu..yela upsr mna ade pndidikn islam..bkan nak kta tp skola rendah ckgu wat remeh temeh je bab agma.nek skola mngah bru nak tumpu.itu pun sbb pmr ade pendidikn islam..hahaha apela..pelik bebnor zaman skrang..ana tiap kali solat ana nangis,doa pd Allah supya Ayah berubah,x tinggal solat lg..mak pun ana slalu nmpak mak nangis waktu berdoa lpas solat..pendekkn ceta..Alhamdulillah ana rasa Allah dah kabulkan doa ana minta ayah berubah..memng ayah berubah..dah tak tinggal solat..malah sunat pun ayah wat..ana nangis pd Allah bersyukur Allah dgr doa ana walupun ana tau ana ni bukan seorng yang solehah.. tpi.. ada maslah jgak,mgkn dlu ayah terkejar2 duniawi shingga akhirat dia abaikn.. kali ni,ayah dah dekatkan dri dia pd Allah tp ayah msih abaikan kmi anak2 beranak..walupun dlu ayah jarang blik rumah.tp birthday kmi x penah dia lupa bw pegy jln2.walupun skrang ayah dah rajin blik ke rumah tp tanggungjwb dia pd kmi sekeluarga msih dia abaikan..adk2skola mak yang antar .duet blanja mgkn kat situ ad perubhan.tp hnya duet skola adk2..brang2 rumah ttp mak yang belikan..ayah skrng blik rumah hnya duduk dlm blik.ana bole dgr dia bc Al-quran,dia berzikir,dia solat dsb..

        smpi stu thp,ana x tahan mak asik mengadu pd ana psal ayah..ana tegur ayah mlm tu..mgkn cr ana tgur slah.ana hnya sedrkan ayah tntng tanggungjawab pd keluarga juga merupakan amanah dr Allah..dan kalo amanah Allah kita x turuti bermaksud kita dah melanggari printahNya..msa tu abg2 msih blajaq jauh..tb2 ayah tngking ana.ana msih engat apa yang ayah ckap”hang lawan ckap aku ya,brani hang tgur aku!hang nak jd anak derhaka?!nanti hang!”mmg mlm tu bdn ana berjalur..hahaha..(ustaz fham kan)mlm tu jgak ana cba muhasabah dri..ana x nangis kat mak sb mak sndri pun dlm dilema.mngkn terkejut ayah jerkah..ana bgun mlm tu ana wat solat sunat leps abih air mta ana mntak ampun n kekuatan dr Allah smpi x terkeluar dah..ana pegy jumpa ayah..ayah msih mrah rupanya,trus ana mntak maaf kat ayah smbil sujud kaki dia,alhamdulillah ayah dah x mrah..sejak tu ana x brani nak tgur ayah..ana tak tau apakah salah ana berbuat mcm tu?ustaz ana mntak nsihat ustaz pd ana.sjujurnya ana hanya nak meluahkan apa yang ana rsa dn tanggung smpi skrng sb ana dah tak than nak smpannya tp kta pepatah menyelam smbil minum air rite? hehe..ana nak bercrita face to fce pd ustazah ana,ana rsa x bole,akan bergugur jgak air mta ni,akan bergetar jugak suara ni,alih2 satu apa pun x fhm,apa dilema ana.ana amik kptsan dgn menaip at least walupun ana sdg mengis tp jr ana msih bole menaip kan..:) moga ustaz bola phm apa yang ana taip..mngkn agak x teratur..hehe..syukron jiddan ya ustaz.. (^_^)

  6. Adakah aku dikira derhaka smpai si bapa sakit hati kerana aku hanya menghantar sms saje untk menegakkan kebenaran. Ceritanya hanyalah bermula aku n suami tdak dpt hadir untuk persiapan angah berkahwin kerana mengikuti anjuran company suamiku family day yang setahun sekali. Sebelum ni bukan aku x pernah tolong. Tapi apa salah nyer jika aku pergi mengikut suami. Masa angah nikah n sanding aku telah hadirkan diri tapi sibapa tetap mengata aku pentingkan diri n tdak pernah menyumbang pada family. Aku hanyalah suri rumah n ada sorang anak.

  7. Sikap si bapa dari dulu jer yg btoi,si anak tdk dpedulikan. Smpai la ni kahwin anak menantu pun ada terasa n sikap sibapa perempuan terhadap anaknya. Aku bingung skunk ni n sikap sibapa yang merapu2 sampai jgn suh aku jejak rumahnya n katanya aku derhaka. skunk ni aku tgah pregnant n memikirkan anak dlm perut ni. Mgkin sms mbuat sibapa sakit hati n kata2 aku yg salah pham. smpai skunk aku da x mahu berjumpa n sms lagi n si bapa yg menuduhku pentingkan diri. Aku tahu tuhan itu adil. Kasih sayang darinya tdk pernah aku dapat dari kecil. Aku rasa hatiku sakit n sikap sibapa. Aku mampu menjauhkan diri wat masa ni. Biarlah pandangan org tua ku nak ckap apa, aku da letih n sikap diamkan diri. Aku cuma memerlukan nasihat n sokongan dari beberapa pihak yang sudi je yg leh tlong aku……….!

      1. saya anak kedua drpd 4 org adk beradik saya. walaupun sya memiliki adik, namun secara amnya, sya tahu dia bukn adik kandung sya. kerana saya prnh membaca peti msj di dlm handphone ibu saya, seorg lelaki ‘tentera’ pernh menyatakan ” tolg jga ank ank I elok2 ye, I sayg U”. sya percaya itu bukn msj drpd ayh sya. cara ayh sya menghnta msj kpd ibu sya berlainan drpd mmsj yg sya bce. sya juga tahu itu bukn nombr telefon ayh sya. walaubagaimanpun sya memg berhk diperslahkan kerana membaca msj ibu saya sesuka hati. ini kerana sya merasakn sesuatu yg disembunyikan oleh ibu sya drdp saya dan kakak kndg sya. hal ini tidk diketahui olh ayh sya. sya dan kakk sya menyimpn rahsia ini drpd saya berumur 11thun hinggilah sekrg sya sudh 17thun. sya rasa sya patut mengabrkan perkara ini kepada ayh sya, tpi sya takut kalau2 ibu bapa saya akn bergaduh besar, apa yg patut saya buat?

  8. mama sya sering memarahi sya namun bukn sya shja sebenarnya malahan ayh saya juga. mama sya pantang sekiranya ditegur mengenai sikpnya jika ditegur oleh ayh sya sendri ini menyebbkan ibubapa sya akn bergaduh hingga menyebbkan kadg kala ibu sya tekd mengmbil pisau untk mencbar ayh sya untk mmbunh ibu sya. ibu sya berlainan dgn perangai ibu kwn2 sya. pernh sekali sya menangis sendri di dlam bilik kerana tidk than dgn perangai ibu sya yg serg meninggi ninggikn suara ketika bergaduh dgn ayh sya. ibu sya memg perempuan yg kers kepala. selain itu, ibu sya juga seorg ibu yg tidk memprlaksanakn tanggungjwbnya sebagai ibu seperti melakukn kerja rumh, mengmbil bert soal penddikn ank2, dn sebagainya . hal ini berlaku sejk ibu sya mula bergaul dgn rakn2 di tempt kerja brunya. sememgnya ibu sya mudh riak, sush bergaul dgn org2, serg memaki hamun ank2(sukr menegur ank dgn cra yg baik),dan byk lgi temsuk memiliki laki simpann. sya rse saya patt menyruh ayh saya untk menceraikan ibu sya. lagi pun ayh sya serg meluahkn ketidakpuasan hatinya mengenai perangai ibu sya yg melmpau kepada sya. apa pendpat ustad?

  9. assalamualaikum . Saya nak tanye ustaz , saya slalu dimarahi ibubapa saya wlaupun sy benar . sperti adek saya , brhabis dibela oleh ibubapa saya .

    Saya rase ni tak adil . kalau adik sy beli baju tak jadi masalah , tapi kalau saya cakap nak beli baju , tudung . mereka marah . seolah-olah saya dh bnyak boroskan wang . saya rasa saya tak tenang ustaz . macam mane ni ? :'(

    1. Waalaikumussalam..
      Adil ini bkn terletak pd jumlah yg sama, nilai yg sama dsb.. Ia bergantung pd situasi.. Sbg contoh ayah bg duit belanja pd anak yg sekolah menengah RM5 sehari sedangkn belanja utk anak yg sekolah rendah adalah RM2 je. Jika dilihat perbandingan jumlah, nampak mcm tak adil. Tp jika dinilai pd situasi, maka itu adalah adil sbb belanja utk sekolah menengah agak besar sbb ada buku rujukan yg nk kena beli, duit tambang bas pun berbeza dgn yg sekolah rendah dsb.
      Mgkin juga ibubapa dah byk berhabis duit utk saudari bersekolah, jd sgt berharap saudari tak boros dan menyimpan duit. Apatah lg tak lama lg saudari akn melangkah kaki ke U, lg la perlukn byk duit. Jd saudari byk2 bersabar. Jgn banding2 layanan org tua..sekurang2nya saudari masih lg punya ibu bapa berbanding anak yatim.. WA

  10. Assalamualaikum . orang selalu cakap jgn derhaka pd mak or ayah . tetapi bagaimana pulak mak memaki hamun anak dgn kata2 yg kesat ?adakah mak akan berdosa pada anak ? sy boleh dikatakan setiap hari dimarahi mak . hmpir setiap hari mak akan memaki hamun sy sprti pelacur, anak sial, bodoh,babi, perempuan gile, tak sedar diri, dan lain2 . kdng2 sy tpikir..knp mak sy sllu mgeluarkan kata2 kesat itu pd sy ?sedangkan sy bknlah anak yg liar sprti org lain yg suke bersosial . kdng2 sy mminta kbnran utk keluar bsama kwn pun dia akan ckp sy mcm2 . ustaz bantulah sy dgn pdapat ustaz. :'(

    1. Apa yg Ustaz Love dapat bantu adalah menasihatkan saudari agar banyakkan bersabar.. dan banyakkan berdoa semoga Allah mengubah sikap ibu tersebut.. persoalan mak berdosa ke tak, kita jangan terlalu fokus.. sbb bila kita mula fokus pada dosa orang lain, dikhuatiri kita terlupa akan dosa sendiri sehingga akhirnya menyebabkan kita hilang rasa hormat dan menderhaka kepada ibu..

        1. Jangan tahan perasaan..nnt boleh kena tekanan.. Sebaiknya carilah jalan untuk memperbaiki hubungan.. Banyakkan berkhidmat utk mak spt tlg basuh baju, basuh pinggan, masak nasik dsb tanpa disuruh.. InsyaAllah dengan khidmat yg ikhlas, hati akan bertaut..

          1. sy dah buat smue ustaz, tiap2 sy yg akan kms ,sapu ruma , cuci pinggan lps blk skola. tapi ini mgkin nsb sy . terima kasih ustaz 🙂

  11. Assalamualaikum ustaz,

    Umur saya dalam 34 tahun dan saya dan beristeri dan dua anak, alhamdullilah. Saya anak tunggal dan ibu saya seorang ibu tunggal jugak. Ayah saya tinggalkan kami (waktu saya umur 13 tahun) dan sudah ada keluarga sendiri yang lain. Kita hidup susah sudah lama. Saya faham ibu saya sangat stress sebab mencari nafkah dan cuba menjaga saya, tetapi ia menjadikan dia sangat bengis dan selalu panas baran dan suka memaki hamun bila dia marah. Seumur hidup saya, saya jarang sekali dengar kata2 yang lembut atau yang mengalakkan. Dan saya tidak dapat pendidikan agama kerana kurang masa dan perhatian dari ibu bapa.

    Alhamdullilah, saya dah habis ijazah dan saya usaha mengkaji pasal agama, solat dan yang lain2 (secara sendiri ke kelas2 ugama). Sekarang ibu saya sudah tidak kerja. Tetapi dia suka menghina isteri (serta keluarga isteri) saya dan selalu memaki dia pulak. Disebabkan tu dia tidak mahu duduk dengan kami dan dia menyuruh saya beli sebuah rumah besar yang agak mahal untuk dia. Semua adik beradik ibu saya (yang belum kahwin) pun tidak sanggup hidup bersama dia sebab tidak tahan ngan maki hamun dia. Dah banyak cara dan peristiwa yang terjadi untuk kita cari jalan supaya dia tidak berseorang diri.

    Saya selalu ingat ayat Quran yang menyuruh kita sentiasa berbaik dengan org tua kita. dan Nabi s.a.w. selalu tekankan darjat ibu dan jangan sekali menderhaka. Saya jugak tidak mahu men-sia2 kan titik peluh dan korban dia pada saya. Kerana itu, saya belikan sebuah rumah idaman dia dan sebuah kereta yang sederhana untuk dia. Termasuklah kitchen cabinet dan renovation dia semua, dengan allowance duit saya bagi dia setiap bulan. Kos saya selalu cecah 3k-4k sebulan untuk ibu saya sahaja.

    Untuk saya dan keluarga saya, kita duduk di apartment buruk (paling tingkat atas dan takde lift), tapi saya sangat bersyukur sebab isteri saya redha dan kita sangat bahagia , alhamdullilah.

    Tapi saya sangat sedih bila dia tidak pernah berpuas hati. Kalau jiran ada tv besar, dia pun nak. Kalu kereta besar, pun nak. Dan setiap kali kita balik untuk bermesra ngan dia, dia akan selalu menghina isteri saya dan marah/maki (belakang saya). Kadang kata2 riak seperti “Aku nak tunjuk aku kaya..”, kerap didengar jugak. Dan dia selalu tuduh saya akan pinggirkan dia bila dia sudah tua.

    Pendekkan cerita, baru2 ni dia hubungi isteri saya dan tanya ada kah sesiapa yang guna sihir atau bomoh, dan marah isteri saya jangan cuba nak berbomoh2. Nauzubillah, kita ni hamba Allah, dan kita sangat benci perbuatan keji. Bila diselidik, dapat tahu yang dia termakan kata2 dan fitnah org lain. Astarfgfillah. Isteri saya pun tidak boleh tahan (terpendam kata hina semenjak 8 tahun perkahwinan kita), cakap hina sangat ke dia dan keluarga dia. Padahal keluarga dia memang keluarga yg sopan dan menghormati saya.

    Semua ‘frust’ saya untuk berpuluh2 tahun terpendam, dikeluarkan dan saya bergaduh ngan ibu saya, dan saya marah dia ngan suara yang tinggi.

    Memang saya menyesal, tapi saya ni manusia dan saya dah tidak boleh tahan. Saya tidak tahu nak buat macam mana lagi. Saya berdoakan Allah bagi saya masa supaya saya boleh bermintak maaf kepada ibu say dan supaya tidak jadi anak yg berderhaka. Saya pun tak tau bagaimana ustaz boleh tolong atau nasihatkan saya, tapi kalo paling sekurang2 nya…saya mintak ustaz dan pembaca2 semua tolong doakan untuk saya.

    Terima kasih kalo sudi mendengar dan membaca.

    1. ASSALAMUALAIKUM…

      Ustaz minta respon .. Commen Anak yg Sedih kerana nasib saya lebih kurang sama macam Anak yg Sedih
      saya juga mempunyai ibu yang lebih kurang macam tu juga .

      Umur saya dah 37 tahun sudah berkahwin dan ada
      4 orang anak . saya anak sulung dari 7 adik beradik .
      walau pun saya dibesarkan bersama- sama ayah .
      Pada saya kisah Anak yg sedih saya Kurang sedih berbanding saya . hahaha

      Pengorbanan saya bermula dari sekolah rendah lagi
      dan walau apa pun saya lah anak yang paling taat pada ibu bapa bukan saja taat malah tidak akan membantah
      .namun balasanya sebaliknya dari dulu hingga sekarang .

      Berkorban wang ringgit / masa / tenaga demi mencapai kesenangan ibu sebenar nya perkara mudah kan? kerapa pengorbanan itu kerana diletakan niat untuk keredhaan Allah … bukan kerana ibu .
      .

      kadang – kadang terfikir anak2 yatim lebih beruntung kerana tidak sesekali akan jadi anak derhaka . Di dunia susah hanya sementara . namun ujian dari Ibu yang sebegini hanya yang batang tubuh itu sendiri yg tahu berhadapan ujian bagi penentu kehidupan yg kekal abadi .

      Pada adik – adik apabila mendengar sumpah-seranah dan makin-hamun dari Ibu … sedarlah itu munkin hanya sekelumit ujian dari ibu ..dari ujian yang besar akan lalui kelak.

      Mohon ustaz kata2 semangat/nasihat dari ustaz

  12. ASSALAMUALAIKUM… USTAZ,
    SAYA TGH SEDIH DAN KECEWA DGN SIKAP IBU YG SUKA BERGADUH DGN AYAH WALAUPUN HAL REMEH, MALAH DGN ANAK2NYA PUN SAMA. KALO DITEGUR MELENTING, SUMPAH SERANAH DAH JADI KEBIASAAN (KAMI SEMUA MAKAN HATI) MAK SAYA DARI DULU SELALU MENGADU SAKIT2. (MCM2 PENYAKIT ADA KAYANYA) BARU2 NI SAYA ADA MENEGURNYA SBB SAYA TAHU PERKARA YG DILAKUKANNYA SALAH, (ADIK-BERADIK DAH X BERANI MENEGUR) MALAH SAYA PULA DIMARAHI DAN KATANYA SAKITNYA MAKIN BERTAMBAH SBB TEGURAN SAYA (BILA JUMPA DOKTOR, TIADA PULA SAKIT YG SERIUS CUMA SAKIT BIASA) SEKARANG SAYA JADI TAKUT, RISAU DAN JIWA KACAU ADAKAH SAYA DIKETEGORI ANAK DERHAKA. SUAMI DAN ANAK2 SAYA TAHU SITUASI BEGINI – SAYA MOHON BANTUAN USTAZ, T.KASIH

    1. Cuba puan kenalpasti dulu punca masalah beliau. Mungkin beliau ada masalah gangguan. Cuba bawa berbincang dengan ayah. Selepas kenalpasti punca masalahnya, baru boleh cuba cari jalan penyelesaiannya.

      Buat masa ni, puan kena banyak bersabar dan berdoa. Luahkan perasaan pada suami dan jangan simpan perasaan tu sampai menjadi dendam.

  13. Percaya atau tidak..menitik air mata saya membaca luahan rasa pembaca lain.

    Saya juga adalah salah satu antara kalian..ibu saya selalu mengaibkan saya di depan orang ramai.

    Paling baru ibu saya memanggil saya sial di tempat awam..kesalahan saya – tiada-

    Puncanya apabila ibu menunggu barang saya di tepi jeti dan saya melihat beliau dari jauh. Tetapi saya tidak pula tahu yang beliau sedang menunggu barang saya dikeluarkan dari feri kerana saya tidak pula meminta tolong pada beliau. Jadinya saya ingatkan beliau sedang menunggu ayah saya atau barang-barang kepunyaannya. Suami saya awal2 sudah mengumpulkan barang2 kami suami isteri dan pergi menguruskan hal pengambilan kereta.

    Sehinggalah ibu saya bertanya kepada saya “tool box pancing kau dah amik ke?”

    Saya jawablah ” dah..ade ni..”

    Tiba2 ibu bertempik “kenapa tak bagi tau!! macam bodoh aku tunggu kat sini”

    Saya jawap ” mana lah nak tau mama tunggu apa mama x bagi tau..”

    Ibu menarik muka masam dan memaki saya..

    “Macam sial..”

    Saya malu dengan sanak saudara yang ada di situ..saya malu dengan orang ramai yang lalu lalang di situ..hati saya hancur dan air mata saya bergenang..

    Ibu saya bukan muda..tetapi saya malu kerana beliau susah nak bersikap sopan seperti org tua lain selayaknya..saya pun bukan muda..umur saya hampir 30 tahun..

    Saya terus mengadu dengan suami dan menangis semahu2 nya..

    Semoga Allah lindungi saya dari kejahatan dan kezaliman manusia..

    Dan semoga Allah mengampunkan dosa ibu jika benar dia yang bersalah dan semoga Allah mengampunkan saya jika memang benar saya yang bersalah..

    Bersabar lah kawan2..nasib kita sama

    1. sebenarnya umur saya 12 tahun bapa saya tlh kahwin 2 wanita 1 baik 2 jahat panas baran tak solat isteri 1 baik tlh bapa saya cerai jad saya sekarang duduk dengan ibu kedua selalu marah,dera dan suka maki sampai dia kata “saya ini sebenarnya jumpa dari tempat sampah”saya sangat sedih sekali tidk pernah memberi sokongan seprti ibu saya yang 1 baik padahal saya tlh di lahirkan dengan baik.ibu 1 saya selalu membagi sokongan dan selalu solat agar tuhan melindungi saya bagaimana saya ingin menjalankan UPSR sayakalau begini caranya cikgu pun tahu perasaan saya.saya selalu termenung dlm klas tidk memberi perhatian saya dlm klas selalu teringatkan kata-katanya.

  14. Sesetengah perempuan ni dia sangka bila dah dapat title ibu, seolah-olah dah beli tiket masuk syurga. Kalau macam tu senanglah (kononnya), asal beranak aja terselamat drpd api neraka?! So kau ingat kau boleh buli anak sesuka hati kau?! Kau jawablah esok dgn Allah, diberi amanah tapi khianat! Perempuan di luar sana yang buruk perangai dan bertitle ibu, jangan rasa kononnya anda sudah selamat drpd api neraka hanya semata-mata kerana anda telah pernah melahirkan dan ada zuriat!

    1. soalnya sekarang, bukan pasal ibu tu ahli syurga ke, ahli neraka.. tetapi sejauh mana kita boleh mentaati mereka bagi menyelamatkan diri kita sendiri drp api neraka.. alangkan ibu yg kafir sendiri pun disuruh hormat dan taat (pada perkara yg bukan maksiat), apatah lagi ibu yg Islam.

    2. buat gigi comment anda cukup bernas.Berani kerana benar. punca mereka jadi begitu kerana tiada ilmu perkahwinan secukupnya…kasihan

      1. Ya betul…kebanyakan wanita zaman sekarang gatal nak kawin awal tapi xpandai jaga anak…kursus kawin pun tiada…sebab tu bila berlaku cerai berai dekat umah tangga jangan nak salahkan anak2 sbb anak2 tidak bersalah malah anak2 jadi mangsa dari sikap tidak bertanggunjawab org tua nya

    3. Aslkm…sy x tau topik ni br ke atau msih lg dibincngkn…sy pn nngalami situasi yg sma brhdpn dgn sorg ibu yg suka mngadu domba perihal ank2 x kira org atau adk bradk sy sndri shingga kmi adk bradk brmasam muka antara 1 sma lain disbbkn mulutnya.yg paling sdih bliau suka meletakkn kesalahan kpd ank2 wlupn keslahan itu brpunca drp diri bliau.cthnya bl dia brblnja boros duitnya ats diri sndrinya,dia akn kata ank2nya yg memblnjakn duitnya walhal ank2 x pnh meminta.bliau suka komplen kpd ank2 yg lain yg she is not well treated oleh ank yg lain sdgkn adk bradk sy sdh buat yg trmmpu utk dia shingga kmi adk bradk brmasam muka krn memprthnkn dia tp bl kmi dh gduh dia lngsung x buat apa utk damaikn kmi.sy pn x tau nk buat apa cuma brdoa agar sy diberi kesbrn yg tinggi brhdpn dgn prangai ibu yg bgini…1 cara yg sy gnkn sy hnya brckp prkara yg prlu sj dgn dia & jarang mlyn komplen & pmbohongannya utk mngelak sy melawan dia secara terang2an.sy pn x putus brdoa utk dia spya dibri ptunjuk oleh Allah agar smpat brubah & sakaratulnya diprmudahkn.sy pn brdoa agar tdk mempunyai sikap spt dia & agar sy mnjadi ibu yg trbaik utk ank2 sy…

  15. Subhanallah…. membaca setiap luahan dari pembaca blog ni buat bulu roma saya meremang. Subhanallah, ramai sungguh anak-anak yang menjadi mangsa kepada ibubapa yang kurang cerdik. Subhanallah, kuatnya hati kalian dalam menempuhi segala dugaan dan cabaran. Subahanallah, kalian adalah anak yang soleh, kalian boleh bersabar dengan semua dugaan.
    Alhamdulillah, selepas membaca entry ini dan setiap komen saya bersyukur kerana saya tidak kesorangan. Masih ada yang senasib dengan saya. Ada cerita yang hampir sama, ada pula yang lebih teruk dan tak masuk akal.
    Sebagai anak yang melalui semua ni, apa yang saya boleh katakan, saya sudah menyerah kalah. saya tidak kuat seperti kalian. jauh di sudut hati, semua ini sangat berat untuk ditanggung. tiada kata yang dapat diluahkan. cuma mampu berharap agar segalanya akan menjadi baik.
    Sebagai hamba Allah, saya terima setiap ketentuan. Kalau ini adalah nasib saya, redha adalah jalannya. Selepas berusaha memperbaiki keadaan, selepas melaksanakan tanggungjawab dan selepas semua ikhtiar sudah dilakukan. Saya serahkan kepada Allah. Sama ada saya berdosa atau tidak, biarlah Allah yang tentukan.
    Kepada ibubapa, janganlah hanya tahu melahirkan. Kami adalah amanah Allah. Kami cuma mahukan secebis kasih sayang. Cuma mahukan sedikit perhatian. Anda perlu bimbing kami ke jalan kebenaran bukan anda mendorong kami untuk membuat dosa pada anda. Kami berada di persimpangan. Sentiasa berhati-hati dengan setiap perlakuan, supaya neraka bukanlah tempat kami. Anda sangat kejam jika anda memperlakukan kami sedemikian rupa hanya untuk memuaskan hati sendiri. Kerana kami juga punya hati seperti anda.
    Kepada bakal ibubapa, jika anda mahu bergelar ibubapa…. penuhkanlah dada dengan ilmu keibubapaan. Jadikanlah semua kisah ini sebagai satu tauladan. Semoga anda tidak akan mengulangi kesilapan yang sama. Dosa sebagai anak pun belum tentu dapat anda tanggung, inikan pula dosa sebagai ibubapa.
    Kepada pendengar, terima kasih di atas nasihat kalian. Setiap kali persoalan ini timbul, jawapan yang kami dapat hanya ”bersabar”. Kami tidak salahkan kalian kerana mungkin kalian beruntung kerana tidak berada di tempat kami. Terima kasih kerana sudi mendengar. Itu sudah cukup buat kami. Ya, kami akan teruskan kehidupan untuk menjadi insan yang lebih baik. Terima kasih sekali lagi.

  16. assalammualaikuk ustaz. begini ceritanya. saya mempunyai seorang kekasih. dan ibu saya tak suka pada krkasih saya itu. pada beberapa hari yang lalu, berlaku prtengkaran antara saya dan ibu saya. ibu saya telah menyumpah saya dan mengatakan jika saya masih menghubungi lelaki itu dia bersumpah saya tidak akan bertemu jodoh, tidak akan mempunyai anak dan akan menjadi anak dara tua. dia juga berkata ianya makbul lagi2 bulan puasa. adakah betul dan jika saya masih menghubungi kekasih saya, saya akan terkena sumpahan ibu saya itu. semenjak itu saya tidak berani contact kekasih saya. hubungan saya dengan ibu saya juga ok seperti biasa. bole ustaz jawab dan terangkan pada saya.terima kasih.

  17. saya ni nak amik upsr tahun ni….tapi mak bapak saya ni melampau mengejek saya,tak beri sokongan,menjerit,tu je kerja mereka,saya dah tertekan sangat ni,kalau boleh tolong saya daripada benda benda menyakitkan hati ni

  18. salam ustaz..
    setahu sy memang tidak boleh seseorang anak itu yg berbinti atau berbin kan ABDULLAH (dalam surat beranak) di tukarkn binti atau bin mereka pada nama KAMAL ARIFFIN (contoh di benarkan dalam pejabat pendaftaran tapi dgn bayaran) untuk buat surat beranak baru dan hukumnya adalah berdosa. jika perkara ini dibolehkn maka banyaklah anak yg tak sah taraf berbin dan bintikan nama seoarang bukan Abdullah. Sebagai seoarang yang telah tahu hukumnya berbuat demikian adalah berdosa, secara langsung saya juga telah terheret dalam dosa bersubahat. Untuk menasihati golongan seperti in amat susah lebih2 lagi mereka orang tua dan amat tahu tentang agama, mereka berbuat demikian kerana malu orang sekeliling akan tau anak tersebut berbin atau berbintikan ABDULLAH. Jadi di sni apa yang perlu sy lakukan untuk tidak membiarkan diri bersubahat sama adakah mendiamkan diri jalan terbaik kerana takut bila bersuara akan di cap sebagai masuk campur.

    1. ustaz bila ayah marah je dengan kucing mesti ayah saya mendera kucing . adakah patut saya menegur ayah saya itu?

  19. Salam sy nak tanye.sy ada konflik dgn ayah sy.dia jenis panas baran.kalau dia marah selalu maki hamun sy.sy ank sulung.jika sy nak berbincang ngan dia dia x nak dengar n cpt marah.sy sering doakan dia supaya berubah.kalau sy nak nasihat ketika dia marah sy x mampu sbb sy sedih n air mata sy mengalir.ibu sy x mampu nak nasihat ayh.sbb ayh sy akan marahnye.

  20. USTAz,ibu benci sgt dgn binatang pdhal sy sgt menyayangi binatang.ibu juga selalu bertindak mementingkan diri spt membandingkn kcntikannya dgn anak prmpuan.ibu pnh ckp sy loser sbb sy msih blum bkerja.memangla,sy masih blaja tp ditahun akhir.ibu trlalu bnci dgn binatang sy smpai ibu ckp “kalau kau bela jugak,ibu sumpah mati binatang ko tu.ini janji ibu”. Masa ibu ad mslh dgn ayh,ibu menjadikan sy tmpat mmburukkan ayah melepaskan prasaan smpai sy jd murung.tp bila sy ngadu kat ibu yg sy stress,ibu cuma gelak dan anggap sy ni mengada2.sy tahu ustaz akan jawab “sabarla,dan sbg nya”..tp tolongla bg nasihat yg lbih baik seolah2 ustaz brada di tmpt sy.

  21. ASSALAMUALAIKUM USTAZ,SAYA ADA BBERAPA SOALAN KPD USTAZ:
    1)SAYA TINGGAL DI ASRAMA. JADI, SAYA PULANG KE RUMAH HANYA SEBULAN SEKALI. MASALAH SAYA IALAH SETIAP KALI SYA BALIK, SAYA SELALU BERGADUH DGN MAK SAYA. SAYA SELALU KECIK HATI DGN KATA2 DIA. TAHUN NI SAYA NAK SPM . SYA DAH BERTEKAD DLM HATI SPY JGN SAKITKAN HATI MAK, SYA NAK BUAT FOR THE BEST IN MY SPM. BUT SOMETIMES SYA RASA MCM X GUNA KALO SYA STRIVE IN MY SPM SBB PERNGAI IBU SAYA TETAP TAKKAN BERUBAH.. TAPI SAYA TAK BOLEH NAK SABAR . I CANT STAND FOR IT. SAYA NAK MINTA DOA@AMALAN UTK SAYA SUPAYA LAPANGKAN DADA BILA TGH MARAH DGN IBU SENDIRI . SAYA HARAP SYA DPT BERTAUBAT DAN BERUBAH. HARAP UTZ DAPAT SEDARKAN DIRI SAYA YG HINA INI.
    2) SAYA ADA MASALAH DGN ADIK-BERADIK SAYA. ADIK-BERADIK SAYA ADA 3L2P.SAYA ANAK KETIGA.ATAS SAYA IALAH ABG2 SAYA. MASALAHNYA , SAYA TAK SUKA DGN PRGAI ABG2 SAYA. DIORANG HISAP ROKOK, SLALU KLUAR MALAM.SAYA DGN PARENTS SAYA TAK THU MCM MNE NAK UBAH DIRI DIORANG.DAH TEGUR TAPI TAK JALAN.KADANNG2 BENDA NI BOLEH GOYAHKAN IMAN SAYA RERHADAP ALLAH SWT. HARAP UTZ BOLEH BERI PANDANGAN/NASIHAT YG BERKESAN Y DPT SAYA AMALKAN . SAYA NAK ABG2 SAYA BERJAYA DUNIA &AKHIRAT . BUKANNYA YG MCM SKRG NI!!

    1. 1) setiap kali rasa nak marah, maka duduklah.. kalau tak hilang jugak, berbaringlah.. kalau tak hilang jugak, pergi amik wuduk.. kalau masih tak hilang, pi mandi. Banyakkan berdoa semoga Allah memberikan kesabaran pada saudari.

      2) saudari banyakkan berdoa semoga Allah melembutkan hati abang2 itu untuk berubah.

  22. salam ust..
    sy ade kemusykilan yg nk sy tykn..
    sy seorg isteri berumur 32 thn anak sulong dan sudah bkhwin.sy ade 3 org adik yg duanye telah bkhwin.
    mslh sy adlh,ibu sy seorg yg pns baran wpon ayah sy adlh seorg imam dan dua org adik sy adlh lulusan agama & tahfiz.
    sedih bg kami adik beradik krn ibu sy tidak boleh ditegur dan akn melenting & memaki hamun anak2.
    mgkn kelebihan klrga sy,sy & adik brdk sume jns yg mdgr kata & tidak mlwn kata ibu.
    tetapi apa saje yg kami adik brdk lakukn..ibu ttp akan pertikai dan memaki hamun sesuka hati.plg menyedihkn ibu akn memberitahu adik berdiknye juga kwn2nye yg kami adik brdk pemalas..tak boleh diharap dan lain2.
    bila mrh semua kata2 kesat keluar tidak kira walau ada tetamu di rumah.
    adik2 sy malu krn kdg2 kwn2 yg dtg ke rumah jd takut mahu dtg lg disebab mulut ibu yg spt itu.
    ayah sy seorg yg sgt baik & tidak pnh memarahi anak2 krn pd ayah..kami semua anak2 yg mdgr kata dan menurut perintah.juga tidak pnh membawa mslh.
    wpun sy telah bersuami dan mempunyai anak seorg..sy tetap dimaki hamun spt sy ini msh anak kecil.apa salah yg sy lakukn?
    kdg2 hy krn sy keluar bilik air lupa menutup pintu,hy krn sy lupa mematikan suis lampu..dan kdg2 hy krn sy lupa mengelap dapur selepas memasak.semua itu akn diperbesar2kn sehinga memaki hamun sy spt sy melakukn kslhn bsr.
    olhkrn sy sudah menetap di rumah sendiri, sy simpati dgn adik yg duduk bersama ibu.dia br hbs bljr di mesir dan sdg mcari kerja.slps sblm subuh dia bgn, sementara menanti subuh dia duduk di dlm bilik..tetapi ibu sy akn memulakan rutin memaki hamun seisi rumah bermula dr subuh lg.adik sy meluah perasaan kpd sy dan bertanya..knp ibu suka mrh2 dan memaki hamun kita adik brdk.apa slh kita pd ibu..sampaikan hdp adik sy tertekan dan xsggup utk duduk di rumah.krn seawal pg lg ibu akn menyuruhnya berambus..dan sebagainya jika apa yg disuruh tidak diikuti..
    kdg2 adik sy pnt dan mahu berehat sebentar sblm menyambung kerja..tetapi ibu tidak phm dan mula membebel dan mrh2 tnp sbb.
    adik sy yg br berkahwin pula..isterinye selalu bertanya knp ibu spt itu..memaki hamun org2 dlm rumah..krn adik ipar sy adlh pljr dakwah dan kaunseling..sehinggakan dia kdg2 takut utk pulang ke rumah ibu sy.sesiapa saja yg mdgr kata2 kesat drp ibu sy..takkan boleh tahan sehinggakan kami adik beradik selalu ditanya oleh org2 luar terutamanya kwn2..knp mak kau mcm tu..knp mak kau maki2 org..apa salah korg..
    ya allah..bantulah.apa yg perlu saya dan adik2 lakukan..kami tidak pernah melawan kata2 ibu..tapi knp ibu menghina kami..memburuk2kan kami seolah2 kami anak2 yg jht..
    soalan sy..adkh ibu sy ada terkena saka?krn semakin dia berusia..barannya semakin teruk dan menjadi2.adakah dia tidak penat seawal subuh sehingga mlm memarahi org di dlm rumah?dgn ayah juga sama ditengking2nya..sampaikn ayah malas melayan krn nnt ibu akan semakin teruk marahnya..
    adik2 sy berhasrat utk membawa ibu berubat..adkh krn sikapnya begitu atau ada gangguan lain.sy malu krn dgn adik brdk yg baik2..ibu msh memaki hamun kami..sedih hati sy bila adik2 sy menjadikn sy tmpt mengadu.
    sekian trm ksh.

    1. Saya dalam situasi sama macam akak, mak saya blleh membebel, marah benda yg sama daripada subuh smapai nak tidur kadang kadang esoknge sambung balik, sy dah tak tahan kadang2 nak lari sekejap daripada rumah. Nak cari ketenangan sampai saya depressed tak de hati nak cakap dgn die,sy buat je apa die suruh , sekarang ni sy bebetul dah penat, buntu, sy sukakan ketenangan dan perlukannya. Sedihnya bila baca ramai jugak ada parents sebegini.

      1. Biasanya mak bapak yg maki hamun anak-anak ni sbb diorg ada masalah contohnya masalah kewangan dan pertengkaran didepan anak2…bila ada masalah mulalah nk dilepaskan kesalahan yg dibuat mereka sndiri kpd anak….bila anak dh mula kurang ajar baru nak menyesal..

  23. Saya pelajar asrama , blk 2 kali seminggu , setiap kali saya blk rumah ibu suke cari kesalahan saya yang tak seberape . Ibu selalu maki saya dgn kata’2 kesat . Saya malu kalau jiran tetangga mendengarnya . Ibu juga suke pukul saya depan kawan’2 . Ibu juga suke fitnah saya mnde yang saya tak buat . Bila saya tegur dy ibu selalu cakap yg dia mkan garam dulu . Saya stress ustaz rasa cam nak lari uma j ddk dngn nenek sebelah ayah saya .

  24. Salam ustaz, ini lah yg saya alami sekarang, sepertinya mmg saya fkir nak lari dr rumah. saya nak kerja jauh, duduk mula hidup baru sendiri. tiada maknanya hidup begini, saya nak beramal pun tiada ketenangan. saya orang yg sukakan ketenangan. tapi disebabkan org tua yang asyik berkelahi, mak suruh backing diri mak depan ayah..bila backing mak, ayah pula terasa, anak tak ingat jasa bapak dari kecil menjaga. saya betul2 tersepit. dan bila mak marah, sampai keluar kata2 kesat, halau saya dirumah, cabar saya kuar dari rumah. Saya tau dalam keadaan mak marah, dia tidak dapat menahan kata2 kesat dia. tapi lepas marah dia akan ok. Tapi, bagaimana perasaan anak yg sudah dimaki dihalau utk menerima semua kata2 maki itu? bila saya bermasam muka, salah. bila saya buat xlayan kalau mak marah, pun salah.kadang2 saya jadi tak tahu nak bertindak.. saya rasakan seperti duduk di dalam sangkar.
    Sampai nak berjodoh pun, saya khuatir pihak lelaki tak mahu terima saya kerna kehidupan keluarga saya sebegini, takut2 saya pun akan berperangai seperti mak ayah.

    Tapi niat hati ikhlas, saya ingin bebas dr semua ini, disebabkan mereka org tua saya, saya buntu.

  25. Salam,saya cuma nak meluahkan perasann. saya seorang gadis berumur 21 tahun dan bekerja sebagai kerani. saya anmat menyayangi ibu ayah saya. besar sgt jasa mereka membesarkan saya.hanya Allah dapat membalasnya jasa mereka. tp ibu saya seorang yg suka memaki hamun.baru2 ini terjadi pergaduhan saya dengan ibu kerana saya tidak mengisi minyak kereta. ibu memarahi saya seperti saya tidak mempunyai perasaan. dia memanggil saya dengan perkataan bodoh,babi.anak tak guna.dan juga mengatakan saya tidak boleh diharap dan tidak boleh menumpang senang. saya amat berkecik hati,tp saya mendiamkan diri. ibu berterusan menyumpah seranah saya dan ibu mengadu kepada ayah,ayah juga turut memarahi saya. tp saya berdiam diri dan bersangkan bahawa apa yg terjadi ini mungkin kifarah terhadap dosa2 saya sebelum ini. cumanya saya ingin redha dgn apa yg terjadi tetapi kata2 ibu ayah seringkalisaya ingat. mereka juga ada menghalau saya keluar dari rumah, tetapi saya enggan kerana saya sygkan mereka dan adik2. saya akan dimaki walau pergaduhan tersebut hal remeh seperti tidak mengangkat baju. saya cuma dapat berdoa supaya mereka tidak memaki saya lagi. setiap kali dimaki air mata saya bergenang. sekadar ingin mluahkan perasaan tiada niat untuk mengaibkan sesiapa

  26. saya pn mengalami benda yg sama mcm kalian semua. dan sampai satu tahap, kdg2 kerana ikut hati kecewa (sbb selalu kena mrh) yg dah lama pendam, saya rasa mcm nk bunuh org. saya tahu berdosa tpi ntah lah. bila saya kena mrh, hati saya akn terdetik ” ah! kaua pun sama je”. anak derhaka kan saya bila cakap mcm tu tpi saya tak tahan dgn semua ni. hmm. dri komen2 yg saya baca, semua dri seorg anak. saya teringin nak tahu komen dri seorg ibu yg bergaduh dgn anak perempuannya. apa yg ibu inginkn sbnrnya sehingga sggup memaki hamun.

  27. Ya Allahh..rupanya ramai sangat org muda atau anak2 yg dilayan dgn teruk oleh mak ayah…maka saya tidak keseorangann….kesimpulan saya, stress dan kurangnya ilmu agama serta ilmu mendidik anak akan menghasilkan keluRga yg porak peranda..anak2 yg jd mangsa.kadang2 disebabkan sifat ibu yg inginkan kesempurnaan dlm segala hal menyebab kan diri ibu itu sendiri menjd stress dan tempat mudah dan selamat utk lepaskan stress adalah pd anak2.. tapi ingatlah apa yg kita lakukan itulah yg kita akan dapat..apa yg kita lakukan pd org, sebenarnya begitulah cara yg kita ingin dilayan oleh org lain..jd jika buruk layanan pd org, bermakna kita meminta layanan buruk dr org terhadap diri sendiri…banyaknya orang yg sakit jiwa…jiwa x tenang, even yg pergi masjid tiap2 hari, yg solat sunat x tinggal apatah lg yg wajib dijaga..masih tidak terlepas berlaku kejam dgn anak2 / keluarga…cuba diselidik balik…sebenarnya berpunca dr hatii…tingah laku yg kotor berasal dr hti yg kotor, umpama teko, kalo dlm teko ada air kopi kita tuang dln cawan yg keluar pasti air kopi…jadi kalo hodoh hati, pasti tingkah laku, tutur kata juga hodoh lg jelikk…tapi Hadirnya dugaan dr Allah tanda Allah syg, mungkin kesusahan kita menghadapi ibu bapa sebegini sebenarnya adalah kifarah dosa kita, sebagai pebgalaman kita supaya kita bila kawin x layan anak2 mcm mana parent kita layan kita, supaya bila kita sedih hanya Allah tempat kita bergantung…dari tarbiah dugaan yg Allah beri,menjadikan kita hamba yg Allah syg…amin ya rabbal alaminnn…

  28. ustad.nasib ko ni mybe x mcm kami yg malang dpt ibubapa yg hempeh.aku tgk ko pndai bab menaip bodo2 aje.bla org tnye pndapat ko mainkn prasaan org.sabar kami ade hadnyer.jgn ruangan komen ko ni nnti pnuh ngan maki hamun.ko ni xde tauliah ape yg aku rsa.bodossss….

  29. bercakap memang senang.hakikatnya laki2 yang dari kecil didera psikologinya oleh maknya bila besar akan mengalami masalah menjalinkan hubungan dengan wanita. dan sebaliknya bagi anak2 perempuan yang didera oleh bapa mereka,
    saya tahu sebab saya sudah banyak kali bercerai dan tidak mampu berkahwin lagi, walaupun habis ikhtiar saya membaca doa, selawat dan juga berjumpa pakar sakit jiwa.

  30. ibu dan bapa sy tkde sebarang mslh dlm rumahtangga.Ayah sy adalah seorang yg sgt penyabar.dia ssh utk kluar kan kata2 ksar pda anak2.tapi mak sy sering memaki hamun dan memarahi sy walaupun sy ad terbuat salah yg xdela serius.perkara kecik je.Tapi mak sy slalu maki sy dan membandingkn sy dgn kakak2 lain.kadang2 kata2 yg agak kesat tu sikit sebyk mempengaruhi pikiran saya kekadang bila usia sy dh mencecah 18 thun ni.beliau sering memaki sy dgn perkataan perempuan babi,ank xsenang didunia dn akhirat ,perempuan sundal dn berbagai lagi kata2..Tapi stakat ni sy hnya mendiamkan diri tnpa sebarang bicara.sikit pon sy xmelawan kata2 dia.sebab sy dh xde perasaan utk brbicara.sy turuti segala kehendak dia.adakah ini cara yg betul ?

    1. Itulah yang sebaiknya. Tetapi, jangan dipendamkan perasaan itu. Luahkanlah ke tempat yang sepatutnya seperti pada ayah, kaunselor dan sebagainya. Bangun tahajjud dan doakan semoga ibu berubah dan luahkanlah segalanya dalam munajat kepada Allah. InsyaAllah, jiwa tak rasa tertekan.

  31. Sy bljr luar negeri, nk blik tu jauh jd jrg la blik..cuti2 pnjg je bru blik.duk u rindu sgt kt mak, tp bile balik rmah rase nk blah je cpt2 sbb serabut.mak slalu bebel,mngunkit,mengutuk itu ini.suami ank mnantu abiz sume.sume pasal duit3,,xabiz2.sy syg mak sy tp pragai die tu kdg xtahan jgk.ustaz,mcm mne sy nk berdepan dgn mak sy ni ustaz?sy skit ati kdg2 mmg trleps jgk mulut ni.sy tkot die trase ati.xbau syurga sy.

    1. Itulah yang dinamakan rindu dendam.. jarang2 sekali balik, apa salahnya tahan je telinga tu dengan bebelan dan ungkitan beliau. Bukannya setiap hari nak kena dengar pun. Orang tua ni memang dah itu tabiatnya, susah dah nak ubah. Kita yang muda ni la yang kena cari jalan untuk menyerap tekanan tu.

  32. ustaz,
    saya pun hasil dari keluarga yang tak sempurna
    abah madukan mak tanpa pgetahuan mak. lepas dapat tau.bergaduh besar.sebelum tu pun bergaduh hari2. x habis2.yg jadi mgsa.kami adik beradik.kena pukul, kena marah, maki pelepas geram mak.abah saya baik dgn anak2. saya kat sekolah boleh dikatakan kategori pelajar cemerlang.karakter saya kat sekolah dgn di rumah sgt berbeza.dekat sekolah saya sgt ceria.di rumah saya sgt serius dan tegas.saya lebih percaya kawan2 saya daripada mak dan ayah saya.
    Mak pulak da kawen lain dgn duda anak 3 sbb kami masih belajar.perlu duit.Alhamdulillah saya dapat ayah tiri yg sgt baik.tapi mestila x kan dpt gantikan ayah kandung saya.

    sekarg abah pun da x de.dan mak saya menjanda sekali lagi sebab abah tiri saya meninggal sebb kencing manis.

    baru ni saya bertunang dan bakal kawen pada bulan 12 ni..insyaAllah..cuma..perasaan trauma tu masih ada dan takut benda yg sama berulang pada saya ..dan saya juga berazam x nak jadi/buat mcm apa yg mak saya buat dulu kat saya.

    jahat ke saya fikir mcmtu.
    mcmn pun dy tetap mak saya.mak yg melahirkan saya dan membesarkan saya.

    dan yg pling saya sedih, skrg tiap2 hari saya bergaduh dgn mak saya .alasan mak saya cakap saya da berubah.da mula sygkan keluarga bakal mertua.pergai da pelik.semua sedara mara nmpk perubhan mak.jadi murung..jadi benci dekat keluarga mertua..saya serba salah..nak jawab x jawab..serba x kena..saya rasa ujian bertunang ni mnjadikan saya anak yg melawan.anak yg melukakan hati mak saya..anak yg derhaka.

    padahal, yg kenalkan saya dgn bakal suami ni pun mak saya.mak saya dgn mak sedara bakal suami bersahabat.saya pun sampai skrg x pernah bersua dgn bakal suami.walupun da bertunang.saya terima kerana da buat istikharah, istisyarah dan mak saya setuju.

    tapi skrg..setiap hari mak saya hntr mesej tuduh saya yg bukan2.syg mak mertua la dan kata makian lain.

    smpai ade ketika rasa nak putus tunang sbb nak puaskan hati mak..tapi dy marah pulak.dy ckp..dy x sejahat tu..habis tu???

    knp nak marah sya? knp nak tuduh saya? xcukup lagi ke kisah sedih yg da saya lalui dgn insan bergelar lelaki dlm hidup? saya tau mak saya pun hadapi kisah hidup yg sedih..tapi knp nak libtkan saya sama..saya nak kawen je..saya pun nak hidup bahagia.

    saya rasa saya da derhaka pada mak saya..semalm bergaduh dan harini saya offkan hp saya.x contact lagi smpai skrg.

    luahan hati saya

  33. Mak memang selalu marah. Biasalah tu, kalau dah nama mak. Mak saya kalau marah memang dia menyumpah sekali. Bila bab solat dan mengaji memang dia sangat titikberatkan. Saya pernah ditarik rambut sampai rasa nak tercabut kepala, disiram dengan air dengan baju2 saya sekali dia siram, ditinggalkan dalam bilik air sorang2 dan lampu ditutup hanya kerana saya tidak mengambil wuduk dengan betul. Yang saya belajar mengenai islam hanyalah paksaan, kekerasan, dosa dan neraka. Saya tak kisah semua tu. sehinggalah saya dah lepas universiti dia mengatakan pula saya tidak dapat pekerjaan. Saya abaikan semua apa yang dia lakukan pada saya selama ini dan semua kata-kata dia sehinggalah saya memang akan gagal dalam setiap cubaan dan usaha saya untuk mendapatkan pekerjaan. sudah bertahun-tahun saya mencuba, berpuluh-puluh kali peperiksaan saya duduki tapi semua gagal, langsung tidak sampai ke temuduga. Untuk lepas ke temuduga pun hanya beberapa kali sahaja. Saya mengenangkan hutang pelajaran berpuluh ribu yang perlu dilangsaikan yang boleh membawa kepada senaraihitam kepada nama saya. Bila mengenangkan mak begitu, saya jadi takut untuk berkahwin walaupun usia sudah semakin lanjut sebab saya takut akan mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya kepada anak saya. Saya kecewa dan penat…

  34. hmm..kisah i sebijik mcm kisah sy..haha..sy pon heran knp parent sy kawin kalo pastu asyik mak bgaduh ja..stupid sgguh haha..pastu knp mak sy mau beraak pastu maki2 pukul sy dgn teruk tanpa sebab? huhuhuhu..sabo jela..tapi sy xkan jd bad parent like them..sy suka tgok ‘return of superman’ rancangan korea tntg ayah2 jg anak mereka. bagi saya walaupon dorang bukan Islam..tapi cara dorag besarkan anak berjuta kali lebey baik dr org islam

  35. yg paling x boleh blah..nama sy d penghujugnya gabungan nama parent saya..haha..tp parent hari2 gaduh. mak hari2 memaki n cakap kotor dg suami n anak2. huhuhu teruk bebeno perangai. boleh kah tu doa dgn Allah smoga dorg di beri pegajaran yg setimpal dgn apa yg dorg pnah buat ke kita. kdg2 sy bersorak dlm hati bila ipar2 mak saya x suka dgn dia cari gaduh dg dia..dlm hati..padan muka..rasalah mcm mana bila org maki dia..hmmm..duia lebih indah kalo dpt parent yg peyayang <3

  36. macam mana nak sedarkan parents yang selalu rasa anak ni beban? Selalu marah anak yang dah umur 25 tahun ke atas macam budak kecik? Yang penting, macam mana nak suruh diorang stop maki anak2 cakap “patutla rezeki dtg lambat, macam mana nak bejaya, ?” Semua ni bagi impak besar pada keyakinan diri saya nak hadapi realiti sebab takuf apa yang mak sy cakap tu jadik kenyataan, sebab mgkin kebetulan, tapi mak sy penah cakap sesuatu pasal abg sy (mendoakan yg x baik) dan benda tu bebetul tejadi. Dan sya rasa tertekan daripada segi emosi dan keyakinan diri saya, kerana saya selalu rasa diri sy ni bukan muslim yang baik, bukan anak yg meringankan beban, yang penting mungkin saya takkan dapat bejaya

  37. Saya mngalami masalah yg sama.bg ibu sy,dia kata dia dh pnat time muda dulu mngemas n hidup susah.n bg dia sy sbgai anak kne mngemas n tolong apa yg patot.sy buat semua yg disuruh.dalam sehari tu n dia pula mngarah dan duduk berkurung dalam bilik main game tetapi sy pon penat,sy pon penat belajar sampai ijazah,blik cuti sem pon buat kerja sume yg disuruh tapi tulaaa walaupun dah buat semua tp dia still tak puas hati dan tak mnghargai sy sbgai anak yg snggup tolong dia..sy kne jerit,maki,dimalukn dpn kwn2 dia.sapu smph tak bersih pon kne maki..yg pling sedih,kalo nk kuar jenjalan ngn kmi adik beradik kalo kami lambat ditengkingnye kami..tpi kalo kawan dia,lmbat mcm mne pon dia snggup tggu…kadang2,merungut kata kmi adalah ank2 yg pling degil dan mnyusahkn dia kalo ada di rumah..dia kata lagi bagus kalau dia hidup sorang je..smpai hati dia..tapi nk xnk sy kne sbr..sbr jelah mmpu.

    1. Itulah sebaiknya. Mungkin ini ujian buat saudari untuk melatih sifat sabar dalam diri. Jika saudari berjaya mengharunginya dengan tabah, insyaAllah saudari akan menjadi seorang wanita yang hebat suatu hari nanti.

  38. tapi Ustad bagaimana pula dengan mak dan ayah tak pernah jaga si anak sejak kecil? Diberikan anak itu kepada Keluarga angkat tanpa menjenguk sia anak dan bila anak dah besar demand macam2 tanpa rasa bersalah. Saya bercakap sebagai seorang manusia bukan sebagai anak, manusia yang punyai hati dan perasaan. Apakah tidak adil ibu bapa itu kepada si anak?

    1. Memang tidak adil apa yang dilakukan oleh ibu bapa terhadap anak, tetapi seorang anak masih punya tanggungjawab terhadap ibu bapa kandungnya. Kena berusaha ketepikan perasaan marah dan benci terhadap mereka, kerana tanpa mereka, kita pun takkan lahir ke dunia ni. Cukuplah 9 bulan tempoh kita berada dalam perut ibu menjadi bukti susah payah ibu dalam mengandungkan kita. Belum masuk lagi bab bertarung nyawa semata2 nak melahirkan kita ke dunia.

      Carilah peluang untuk berbincang dengan mereka. Mungkin ada sesuatu perkara yang kita tak tahu, kenapa mereka bertindak sebegitu suatu ketika dulu.

  39. Salam ustaz, saye hadapi masalah yg same. Cume mak tak pernah memaki saye tapi dia selalu pinggirkan saye. Kalau pasal kakak, semua dia tak kisah nak bagi. Dia jage kakak saye mcm kkk saye tu umur 12 tahun. Padahal dah 30 tahun dah umur kakak saye. tapi semua basuh baju, masak,lipat kain, kemas bilik, temankan keluar semua dia buat utk kakak saye. saye tgk kakak saye buat mak macam org gaji, tapi mak tak pernah marah. saye yg selalu kene marah 🙁 bila dia lipat baju kakak, dia tinggalkan baju2 saye berlonggok. saye tak suruh dia lipat baju saye, tp bila dia dah buat utk org lain, tp utk saye takbuat, saye rase sedih sgt. same bila kami semua bgotong royong masak kt dapur, tp kkk saye bgolek depan tv, tak pernah dimarahnya. perlu ke ibu bapa kasihkan anaknya berbeza beza? adakah ibu itu tkberdosa dengan anaknya? kalau dia layan kami same rata saye tak sedih mcmni ya ustaz. saye pun punye perasaan walaupun nmpk benda kecik2. tapi bila dah berlaku tiap hari, Allah sedih hanya tuhan yg tahu 🙁

    1. Pada Ustaz Love, isunya di sini bukan kecil hati sangat dengan mak, tapi cemburu melihat kakak yang dimanjakan oleh mak. Sebagai seorang dewasa, kita kena bersikap matang. Jangan menuntut keadilan daripada orang yang tak mampu memberikan keadilan. Banyakkan bersabar dan sentiasa menjaga perasaan terhadap ibu sendiri. Jika punya ruang dan peluang, tanyakan elok2 kepada ibu kenapa beliau bersikap sedemikian. Mungkin beliau ada alasannya yang tersendiri.

  40. Assalamualaikum Ustaz. Ibu mertua saya adalah seseorg yg seperti diperkatakan. Tapi ada tambahannya, dia suka berhutang dan suka menyalah gunakan duit. Sentiasa ingin keluar bershopping dan sanggup berhutang untuk perkara2 kecil. Ibu mertua telah mengguna rm4000 duit hantaran dan bila ditanya sewaktu majlis nikah suami terperanjat dan sngt malu. Sejak itu saya tidak suka akan cara ibu mertua saya. Tetapi saya layankan sahaja. Sehingga lah selepas 2 tahun perkahwinan saya tidak tahan kerana setiap hari ibu mertua menyumpah suami saya sebagai anak derhaka dan akan masuk ke neraka serta hidup kami sekeluarga akan susah sepertinya. Suami saya seorg anak yg baik dan patuh serta penyabar tidak pernah melawan sehingga dia kawin dgn saya sbb saya sentiasa mengadu bila saya tidak selesa dengan tindakan ibu mertua. Saya rasa kesian pada suami kerana selalu dimaki dan disumpah kerana perkara2 kecil. Dan sesungguhnya saya rasa bersalah kerana membuat suami ditahap melawan kata2 ibunya. Kini saya dn suami menjauhkan diri dari ibu mertua dan setiap kali kami rapatkan diri ada sahaja perkara2 berkenaan duit serta kata2 kesat. Saya inginkan keluarga yg saling menghormati dan saling menyayangi. Apa yg saya patut lakukan Ustaz. Suami saya anak lelaki sorg kepada mereka. Saya inginkan keberkataan daripada ibunya untuk suami saya.

  41. assalamualaikum ustaz,

    saya ingin tnya satu soalan kepada ustaz, saya berumur 18 tahun dan masih menunggu keputusan spm. saya juga menghadapi situasi yg seperti ustaz ceritakan. soalan saya bagaimana untuk sabar apabila berada disituasi ingin memberontak kerana mengalami tekanan yang luar biasa apabila berada disituasi begini. Keluarga saya sentiasa mempunyai masalah dan sering bergaduh dri sya kecil hinggalah sekarang. Apabila bpa saya meninggal mak berkahwin sgn suami yang garang dan suka memukul anak srta mak saya sndiri. tetapi mak amat sygkan bapa tiri saya sehinggakan saya dilayan seperti anak tiri. bapa tiri saya mmpunyai 2 org anak dan mak sya melayan mereka seperti mereka adalah ank kandungnya. perasaan ini amat menyakitkan tetapi saya perlu akur kerana mak saya adalah mak kandung. jadi saya perlu mentaati beliau. jadi bagaimana saya hendak bersabar dengan segala dugaan ini? mohon nasihat dari ustaz.

    1. Mungkin rasa menyakitkan sebab saudari rasa cemburu dengan layanan lebih mak kepada anak tirinya berbanding anak kandungnya. Cara nak hilangkan perasaan itu adalah dengan melihat keadaan anak yatim piatu yang sudah kehilangan ayah ibu. Jangan kata nak cemburu, nak tatap wajah ibu mereka pun tak dapat dah. Maka, saudari akan rasa bersyukur masih mempunyai ibu sebagai tempat saudari berbakti menambahkan pahala.

  42. Ustaz.. saya pun mengalami bnda yg sama.. tapi bagaimana dosa terhadap anak tu.. jatuh anak derhaka atau tidak? Mmg dri kecil saya simpan perasaan tu.. dan bla da bsr ni sya bnyak diam.. tpi kdangkala sya ada juga ckp bnda yg sya tak buat tpi ibu sya mrahkan sya.. sya dicopnya melawan.. hmmm sya tkot klau2 mati sebelum dimaafkan ibu..

  43. Ustaz just for asking…mcm mne ye….sebagai contoh Ibu Kita dah mati n die x redha kat ank die mase dia hidup sbb anak di derhaka….selepas die mati….anak die still mcm biasa….but satu hari tu anak die terbuka hati n taubat nasuha…. Disini says nk bertanya mcm mne kedudukan anak itu….sbb orng kata anak derhaka x cium baung syurga….mcm mne kalu dia taubat ttp Ibu dia dah mati…. Mohon penjelasan ustaz

    1. Jika beliau telah bertaubat dan melakukan banyak kebaikan serta sentiasa mendoakan ibunya, maka beliau telah menjadi anak yg soleh dan berpeluang untuk masuk ke syurga.

  44. Assalamualaikum Uztaz…Saya juga mengalami benda yang sama…Setiap hari ada saya benda tak kena di mata Ibu,hari2 makan sial,babi Ibu…Saya cuba untuk berdiam diri setiap kali Ibu marah,tapi tak semudah yang disangka,,saya pernah terlanjur maki Ibu…Rasa macam tak ada harapan lagi untuk saya dan Ibu berbaik.Saya pernah cuba pergi dari sini,tapi Ibu rayu saya balik,siap ugut suruh anggap dia dah mati kalau saya tak balik…tapi bila saya dah balik,benda yang sama jadi lagi…Sampai mati ke saya harus telan sial,babi dari Ibu???

    1. Saudari berbincanglah baik2 dengan ibu. Tanyakan apa masalahnya sehinggakan beliau selalu memaki saudari? Mungkin ada sesuatu yang beliau tak terluah. InsyaAllah, bila saudari tahu puncanya, mudah untuk mengatasinya.

  45. Assalamualaikum ustaz. macam mana nak tego ibu ego tinggi ye.. saya ckp elok² diperli, marah² ckp anak derhaka.. saya betul x faham.. dia suka wat bende suka hati je.. buang semua resit² warrenti saya.. main ambil je barang dalam bilik saya.. suke campur baju/seluar basahan saya dgn baju kering saya yg saya nak pakai pada hari² penting.. bukan nk basuh.. saya pun x faham dengan ibu macam ini.. tolong bagi pendapat.. saya hampir hilang sabar ni..

    1. Fahami perangai ibu. Kalau dia suka buang resit warranty, sorokkan resit tu drp pengetahuannya. Kalau dia suka main ambil barang saudari, kunci bilik saudari kalau takde kat rumah. Kalau beliau suka campur baju basah dan kering, saudari basuh dan sidai sendiri baju. Jangan bagi ibu basuh baju saudari. Cuba cari jalan supaya beliau tak buat perkara tu.

      Benda tu semua kecik sahaja. Masa saudari kecik2 dulu, jangan kata campur baju basah dengan yang kering, saudari sendiri pernah basahkan bajunya dengan air kencing saudari sendiri.

      Jadi, renung2kan siapa sebenarnya yang tinggi egonya? Jangan jadikan ibu bapa sebagai sparring partner untuk bergaduh dan bertengkar. Sentiasalah mengingati kasih sayang mereka semenjak kita masih kecil dan doakanlah mereka.

  46. assalamualaikum ustz ..
    exam mid year sya nak dekat , jadi sya jarang la sikit nak kemas kemas rumah tu , buat kerje sikit sikit . once , sya ada buat kesilapan , mak marahkan saya dan mengeluarkan kata ,awak ni setan ke apa , mak doakan tak lulus peksa ,mmg betul la dunia nak kiamat , anak derhaka dkt ibubapa .. mase mak cakap mcm tu sya diam je , jadi lepas mak ckp mcm tu , saya rasa , saya belajar mcm mne pun , sya takkn lulus exam jugak .., sbb doa ibu dimakbulkan .. sya tak tahu nak buat apa .. sya berharap , hati mak lembut maafkan sya .

    1. tak semua doa ibu tu makbul, sebab ibu bukan tuhan.. kalau dia doakan keburukan, belum tentu lagi makbul.. apa yg penting, saudari teruskan usaha belajar dan dalam masa yg sama, jangan derhaka pada ibu. InsyaAllah, saudari akan berjaya

  47. assalam ustaz love….sya umur 32 thun..sampi sekrang saya selalu kne berleter time ada kenduri atau raya utk masak2 didapor..mesti x kena ape yang saya buat..klu x tolong kata pemalas dh tolong semua salah…kadang2 sya fedup…dr kecil saya selalu kne membebel..bkn sy x boleh terima tapi mak suka membebel depan org jika ada yg x kena…saya malu sgt…time saya kecil x pe la saya x dek persaan sgt..bila dh besr pon sme juga…klu ckp elok2 bukn x bole tp nk juga marah depan org ramai…apa yg slh tegur cara elok lagi sy suka x makan dalam…

  48. assalamualaikum ustaz,macam mane plak kalu ibu bapa yg jenis suka pilh kasih, sy slalu makan hati dgn sikap ibu bapa sya,. Tapi sabar je la.dorg tetap ibu bapa sya dunia akhirat.
    mcm mne plk kalau ibu bapa cakap ‘serabut la,anak ramai sgt’ ? Depan sayaplak tu dorg ckap mcm tu,trasa hati sgt2.tp pndam je.hmmm

  49. Salam ustaz macam mana nak hadapi dengan ibu yang tidak bersyukur, hari-hari mengeluh tiada duit padahal duit dia banyak. Anak- anak pun tolong sekadar mana yang mampu tapi ibu asyik mengeluh tak cukup duit sahaja. Ibu suka cakap belakang buat anak- anak dia bergaduh.Sentiasa berfikiran negativ, membebel dan mengeluh. Anak-anak pun dah tak tahu nak buat macam mana, hanya berdoa ibu berubah. Cuba faham dan berbincang baik-baik tetapi keadaan masih sama. Minta nasihat ustaz, terima kasih

  50. Salam. Maaf mungkin ayat saya ni boleh buat orang terkejut. Tapi saya benci mak saya. Saya dh cuba nk syg dia hormat dia tpi xboleh. Segala caci maki dari sy kecik sampai skrg umur 25 tahun tergiang ngiang lg. Anak anjing, beruk, setan, bodoh xboleh diajar macam2 lg. Sy dah sampai tahap xlarat nak simpan semua. Bila kakak sulung sy balik, dia mengata sy dibelakang dgn adik beradik sy yg lain. Sy tahu sy bkn anak yg baik. Tpi sy pn nk juga dhormati. Sy dh xboleh nk pendam. Rasa tertekan sampai xboleh nk tdur. Tgok muka dia pn sy xboleh. Meluap luap rasa benci. Sentuh dia duduk dekat dgn dia pn sy xmau. Sy xtau kenapa. Tlglah sy. Sy kalau boleh xnak perasaan mcm ni.

    1. Salam..bykkn bersabar..sy pn pernah rs mcm yg saudari rs suatu masa dahulu.hari2 menangis sampai bengkak mata tiap kali pergi sekolah sbb hari2 kene maki hamun.slalu kne sumpah seranah,mak sy plih kasih.lebih sygkn abg2 dan kakak sulong sy.tp stiap hari sy bdoa supaya mak berubah.sy xputus asa,habis sekolah saya sambung belajar di universiti.bla berjauhan mak sy mmg berubah sgt masa tu..slalu call tnya khabar,tnya bla nk blk..tp dlm hati xterasa pn nk blk slalu.lps tamat bljr sy cpt2 cri keje yg jauh dr mak.mmg mak pernah layan sy mcm sampah,tp sy x bleh nk benci mak.tp mgkn dgn cra tu je bleh ajar mak supaya berubah.jrg bjmp akan buat mak mkin rs rindu.dr hari ke hari mak pn dh mkin tua,mkin xlarat..sy pula dh berumahtgga dan ada anak,lps ada anak sy jd surirmh sepenuh ms.skrg mak mkin xlarat dan kerap sakit.mak x mau duk rmh anak2.tp stiap kali skt mak slalu mengadu pd sy dan sy la yg kerap jga mak sakit.mak ckp xnk duk rmh anak2 yg lain sbb msg2 bkeje xde sape nk tgk mak.ada menantu2 perempuan pn xberapa sukakn mak,lgla mak btmbh xnk duk dgn anak2 lelaki dia.kakak sulong plak suka bgdh dgn suami,smpai mak x thn nk tggl dgn dorg.itulah sbnrnya sebahagian hikmah dan ganjaran yg bsr buat org yg bersabar.dan sy sndri rs puas hati dan bsyukur bila Allah tunjukkn pd mak anak yg pernah dimaki hamun dgn kata2 kesat stiap hari inilah yg sedang menjaga sakit demam dia skrg.segala benci dan dendam sy pd mak sume dh terlerai bla tgk akhirnya mak berubah..alhamdulillah..dan sy gembira sgt dpt jga mak dgn tgn sndri selagi hayat mak masih ada.bersabar dan bdoa la byk2 saudari..menangis la sepuas2nya skg..sbb nangis tu la yg akan buat rs geram kta tercampak jauh2.percayalah stiap yg blaku pd dri kta ada hikmahnya..yakinlah Allah pasti akan bls dgn sesuatu yg lebih baik suatu hari nti.saudari xperlu derhaka atau benci pd mak saudari.cma cri lah jln utk keluar dr rmh,mgkn bla bjauhan mak saudari akan berubah sape tau kn..biar msa yg ubat segala duka lara saudari.dlm ms yg sama bdoalah byk2 supaya Allah bukakan mata mak saudari luas2.in shaa Allah dgn hati yg yakin dgn bantuan Allah pasti Allah bantu.sesungguhnya saudari sedang diuji..kta semua pn sedang diuji dgn bmcm2 pkara.igtlah,kta msh ada Allah..mengadu dan menangis lah sepuas2nya pd Allah,sbb Dia suka hambanya yg mengadu pdNya..

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme