Khas Untuk Wanita Bertudung!!

Jom Tengok Kereta Proton Iriz Yang Awesome!!

Pasukan Yang Paling Teruk Kena Troll Abad Ini!!

Simptom / Tanda Gangguan Jin

Salam…

Ustaz Love menerima komen daripada kakjem yg menerangkan simptom2 atau tanda2 seseorang itu mengalami gangguan jin.. Penerangan kakjem agak lengkap, jadi Ustaz Love memutuskan untuk berkongsi di entry ni.. Memang apa yg dituliskan oleh kakjem itu, disahkan sebagai antara tanda gangguan jin. Jadi, bagi sesiapa yang mengalami tanda2 seperti ini, dinasihatkan agar cepat2 berhubung dengan mana2 pengamal perubatan Islam untuk mengesahkannya.. Jika takde apa2, alhamdulillah.. sekurang2nya kita dah berusaha mengesahkannya.. Kalau betul ada gangguan, maka boleh la cepat2 kita mengubatinya.

Simptom2 ini perlu disahkan dulu.. sama juga simptom2 sakit fizikal, kita kena sahkan dengan doktor.. Jika tiada gangguan jin, mungkin ianya masalah sakit fizikal.

Dan terima kasih diucapkan kepada kakjem kerana sudi berkongsi ilmu yang bermanfaat.. semoga Allah memberikan balasan yg baik atas ilmu yg kakjem curahkan ini..

“SIMPTOM-SIMPTOM GANGGUAN JIN”

(SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI TANDA-TANDA INI DISARANKAN AGAR ANDA SEGERA DIRAWAT!!!)

Ketika tidur

*Dihimpit sesuatu ketika tidur.
*Bunyi gigi ketika tidur.
*Mimpi bayi, budak kecil atau menyusu bayi yang disayangi ketika tidur.
*Mimpi binatang berbisa dan binatang buas seperti ular, kala jengking, anjing, harimau dll.
*Mimpi menakutkan.
*Mimpi paderi, salib dan gereja.
*Mimpi tanah perkuburan dan orang mati.
*Mimpi benda kotor, jijik dan sampah sarap.
*Mimpi tersentak jatuh dari tempat tinggi.
*Terdengar suara orang datang menyergah dan memarahi ketika tidur.
*Mimpi benda tajam seperti jarum, pisau, miang buluh dan mimpi api serta bencana alam.
*Terasa ada menyentap kaki ketika tidur.
*Terasa ada benda ‘meniduri’ ketika tidur.
*Mimpi makhluk yang menyeramkan datang mengacau dan menengking.
*Mimpi lembaga berdialog perkara yang tidak baik ketika tidur.

*Mimpi tandas dan buang air

*Mimpi perkara menggelikan seperti ulat, lintah dll.

Ketika jaga

*Sakit tulang belakang tanpa sebab.
*Sakit kepala luar biasa atau migrain khususnya waktu senja ke atas.
*Istihadah. (haid lebih 15 hari)
*Terasa ada benda yang mengekori sentiasa.
*Takut tidak bersebab.
*Badan terasa berat dan malas.
*Sukar mendapat jodoh.

*Suka bercakap-cakap berseorangan.
*Sakit bahagian rusuk kiri dan kanan dan belikat.
*Sesak nafas, batuk dan sakit badan waktu maghrib.
*Ragu-ragu tentang iman dan ajaran agama Islam.

*Ternampak-nampak bayangan atau lembaga.
*Pengsan atau sawan tanpa sebab dan STROK.

*Orang yang disayangi kini orang paling dibenci.

*Pemarah tidak bertempat. Sikap berubah-ubah.S
*Sakit anggota badan tertentu tanpa sebab dan terasa bisa-bisa.
*Sakit ketika menziarahi orang mati dan jenazah.
*Sakit tulang empat kerat.
*Batuk yang berpanjangan dan kadang2 berdarah.
*Kuat berangan.
*Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
*Selalu ditindas, dibenci dan dihina.
*Nafsu seksual yang melampau.
*Pernah mengambil amalan silat kebatinan yang bercampur aduk dengan jin.
*Mandul.
*Terasa diri selalu diperhatikan.
*Kerap mendengar bisikan yang bukan-bukan.
*Kerap melihat susuk penampakan jin di mana2. Dianggap anugerah tetapi sebenarnya adalah gangguan.
*Takut menziarahi jenazah.
*Terasa sesuatu bergerak di tapak kaki.
*Gelisah dan panas tengkuk ketika mendengar al Quran dan azan.
*Rasa seperti hampir mati atau keinginan bunuh diri.
*Nampak bayang-bayang melintas.
*Sukar lelapkan mata atau insomnia.
*Terasa benda menolak ketika memasuki tandas.
*Ada bisikan yang menyuruh melakukan maksiat.
*Sakit bahagian perut tanpa sebab.
*Ketumbuhan ganjil pada badan atau kanser.

*Bersilat bersendirian atau tiba-tiba bersilat dalam keadaan tertentu.

*Benci melihat orang soleh seperti imam dan ustaz.
*Sakit dada dan kaki terutama waktu senja ke atas.
* Terasa benda bergerak di bawah kulit.
*Bayi kerap menangis terutama waktu malam.
*Ternampak bayang dan bunyi benda jatuh di dalam rumah.
*Suami isteri kerap bergaduh walaupun perkara kecil.
*Sayang melampau-lampau kepada orang yang baru dikenali.
*Malas beribadah
*Mempunyai ketagihan dan tabiat buruk berbentuk maksiat yang sukar ditinggalkan.
*Nyanyuk ketika lanjut usia.
*Kanak2 hyperactive atau autisme.
*Sikap berubah secara mendadak.
*Kerap sendawa apabila mendengar al Quran dan azan.
*Kerap keguguran.
*Gagal melakukan hubungan kelamin.
*Mengantuk di dalam majlis ilmu dan ketika mendengar al Quran.
*Sakit mental atau gila.
*Nafsu seksual songsang sesama sejenis dan berperwatakan jantina yang berbeza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

257 Comments

Add a Comment
      1. ustaz klu sentiasa dlm ketakutan sebab sentiasa rasa ajal semakin dekat tu mcm manaustaz? adakah itu juga gangguan jin atau bisikan syaitan? mohon penjelasan

        1. saya pun rasa mcm tu,da hampr dua bulan takut kematian akan tiba,rasa takut kadang kadang datang tanpa kita sedari,lepas tu menangis kerana terlalu takut,sampai rumahtangga terabai

    1. simptom2 ini menunjukkan adanya penyakit.. sedangkan jenis2nya mungkin berbeza.. semoga Allah memelihara kita daripada gangguan jin dan syaitan..

      insyaAllah amin.. ;)

      1. kalau ade simptom yg macam tu.. macam mana kite nak tau jenis sakit kite.. saya rase ade beberapa simptom yg kat situ sy alami..

        1. Jika ada 3 atau lebih simptom semasa jaga, sila berjumpa dgn mana2 perawat Islam untuk berubat jika terbukti ada masalah gangguan jin.. Jgn tunggu lama2..

    1. Simptom tu merupakan tanda-tanda awal biasanya. Belum jadi parah lagi.
      Biasanya kalau kita ada tanda-tanda mcam tu, kita dinasihatkan 1st sekali supaya bersihkan diri dan jaga amalan kita.

      sihir / jin akan lebih mudah masuk bila diri kita terdedah dan lemah (biasanya sebab tak jaga ibadat, banyak maksiat, dosa dll)

      Tapi kalau rase makin teruk tu, cepat-cepatlah ambik langkah seterusnya..

      * pemahaman hasil daripada berjumpe ustaz yang mengubat dulu.

      1. kalau sampai ke tahap gila tu, bukan tanda2 awal dah.. ada baiknya cepat2 berubat.. sbb penyakit ni, bila peringkat awal dikesan, insyaAllah mudah nak rawat.. bila dah melarat, memang agak susah ;)

    2. memang rasa tenang.. mcm tangan kita melecur kena air panas.. cuba letak dlm ais, rasa sejuk je.. tapi sampai bila kita nak letak dalam ais? nak tak nak, kita kena bubuh ubat juga supaya luka melecur tu dapat dirawat dengan cepat ;)

  1. dulu sy pernah alami tanda2 ini tp bkn sy yg kena. family sy suma kena kecuali sy dan ayah. tp setiap kali sebelum mak sy kena serangan sy akan dpt mimpi yg mak sy akan diserang. mungkin peringatan dari Allah….. Alhamdulillah selepas 1 thn ia berkurangan ttp tidak pulih sepenuhnya…..

    1. alhamdulillah.. semuanya daripada Allah.. Allah juga yg memberi penyakit, Allah juga yg memberikan penawarnya ;)

  2. agak terganggu la sedikit dgn entry ni ustaz sbbnya
    aku ni selalunya mimpi berak atau berada dlm bilik air
    sikap berubah pun ade
    mimpi bayi2 ni dulu la…
    ke sebab kepenatan?!
    mlm tadi tak dpt nak tido sbb teringat2 entry ni..

    1. ada baiknya jumpa pengamal perubatan Islam untuk sahkan dulu perkara tu.. kalau takde apa2, alhamdulillah.. kita pun senang hati ;)

  3. salam, saya kerap mimpi semua di atas ketika tidur. saya bagitau ibu saya, dia cakap tu hanya mimpi shja..adakah pekara ini hanyalah teori sahaja atau pun betul.

    1. Salam Azwin..

      Bila kita ada simptom2 tertentu, ada baiknya kita tanya dan sahkan dengan pakar.. kalau kita sakit perut, kita tanya kat mak, dah tentu mak akan suruh gi berak.. kalau tanya doktor, beliau akan kenalpasti simptom2 tertentu dengan penyakit tertentu dulu ;)

  4. bykye…tp kan ustaz…sy konfius la…cthye mandul…kalau da mmg org tu mandul n ditakdirkan mandul…xkan nk ckp org tu kne gangguan jin jugak…xpaham…hoho

    1. boleh jadi ada gangguan jin.. kalau doktor dah sahkan pasangan tu subur, tapi tak mengandung2 gak.. jadi, boleh cuba cek dengan pengamal perubatan Islam.. kalau isteri tu mandul, apa lagi, kawen la satu lagi.. kihkih :D

      1. rmai jek yg subur tp lmbt dpt anak…tu kan rezeki ALLAH nk bg…mungkin blom mase yg ssuai…xkan nk ckp tu trus ade gangguan jin…ssh la lau cmtuh…hoho

        1. semuanya rezeki drp Allah.. rezeki pun daripada Allah, tapi Allah suruh kita berusaha mencari rezeki.. bukan menunggu rezeki atas katil.. tak salah berusaha (termasuk berjumpa pengamal perubatan Islam).. kalau puncanya bukan daripada gangguan jin, alhamdulillah.. kalau memang itu puncanya, maka boleh la cepat2 berubat ;)

    1. ia biasanya bermula dgn simptom semasa tidur.. bila dah muncul simptom semasa jaga, maka keadaan ketika itu biasanya dah agak parah.. ;)

      1. Asslm’kum ustaz..Nk tnye..Bout tdr 2,ade yg sllu sy alami trutma ckli tntg bayi 2..Ade la dlm 2 3 kli mmpi bout bayi..Kdg2 2 ble tdr trse dri sy kna rnjatan elektrik spt ade ssuatu yg nk msuk k dlm bdn sy..Tp spt ade ssuatu jgk yg mnghalag apbla rse rnjatan 2 kuar drpd bdn sy,tbe die nk msuk smla tp xlps..& brakhr dgn keluar jgk tp d kdua2 bhgian kki sy s’wkt sy barig..& apbla smpi d hjug kki 2..Trse sjuk jewr..Smsa kjdian 2,mlt sy trbka then lidah sy shj yg brgerak mmbce ayatul kursi..Spttnye ble kte brkta bbir ikt gerk ckli dgn lidh tp ini tdk..& kdaan sy wkt 2 dlm sdr xsdr..Mta pejm..Sy jgk tdk lps utk brsuara,cma brbsik apbl mmbce ayat kursi..Ade pndpt mngtakn kmgknn sy stress bljr jd mcm 2..Coz stress pn blh bt mnusia mmpi yg bkn2..Enth la..Ape yg brlku pd sy hdir kdg2,xsllu..Ade msa die akn dtg & prgi..Apkh mksd smua 2 yerr ustaz..? Hrp ustaz dpt mmbntu..

        1. Waalaikumussalam…

          Secara zahir memang nampak ada kaitan dengan gangguan.. tapi adalah lebih baik saudari berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk memastikannya.. stress itu satu kemungkinan.. tapi kalau stress semata2, tidaklah sampai menyebabkan histeria / amuk / hilang ingatan dsb.. melainkan ada sesuatu yang menangguk di air yg keruh ;)

  5. Assalamualaikum ustaz

    Ini simptom yang dialami oleh ibu sy. was-was yang kronik. dah banyak kali cuba berubat dengan pengamal perubatan Islam tapi x ada kesan. untuk membaca Bismillah pon terpaksa berusaha berkali-kali. inikan pula Al-Fatihah. itu sebabnya mengambil masa yang lama untuk solat. sebelum solat pon dah baca surah An-Nas berkali2…tapi sama juga. harap beri pandangan ustaz

  6. erm.. saya nk minta pendapat sbb org kata mimpi ni tak sumer betul.. tapi waktu kecik2 dulu saya selalu mmpi anjing.. pastu masuk usia remaja selalu mimpi hantu.. pastu mimpi pasal tndas.. mmg selalu .. dan sekarang asyik mmpi pasal baby je.. ade kaitan ngan gangguan ke? tapi secara sedar saya takde masalah2 lain yg pelik.. camne ye ustaz? mintak komen skit..

    1. pada pandangan Ustaz Love, nampak macam ada kaitan dengan gangguan.. apa pun, kena sahkan dulu dengan pakar (pengamal perubatan Islam).. sbb benda2 gangguan jin ni, ada yg menyerang terus nampak masa tu juga (mcm histeria, kerasukan dsb) dan ada juga yg ambil masa yg lama baru boleh perasan.. macam penyakit juga, ada yg terus kita nampak kesannya (contohnya, minum racun.. tak sampai beberapa saat, dah nampak tanda2 keracunan spt mulut berbuih, sesak nafas dsb).. dan ada juga yg ambil masa untuk diketahui kesan penyakit itu (mcm kanser.. sikit2 je.. sampai tahap kronik, baru jelas dia punya tanda2)..

      WA

  7. Salam ustaz, saya nie dh berkahwin 1thun 7bulan tp belum dikurniakan anak, sebelum berkahwin saya selalu haid yg panjang cntohnya 15 hari kemudian berhenti sekjap dlm seminggu period lgi… lepas doktor suruh buat d& c saya xperiod2… apa yg saya musykilkan.. saya nie rasa malas yg amat sangat,,, sampai saya rasa tak nak buat pape, selalu runsing, kurang yakin diri, selalu hangin..yg paling malas sekali beribadat,,,,saya dahulunye bekas pelajar sekolah agama,,, saya xpasti keadaan saya nie berkaitan dengan sakit puan atau gangguan jin…. tp menurut doktor saya ada problem dengan kesihatan wanita..Adakah org yg doktor sahkan sakit tidak di ganggu oleh jin..

    1. tak semestinya.. kemungkinan sakit yg dikesan oleh doktor itu ada kaitan dengan gangguan, tetap ada.. ada beberapa kes yg Ustaz Love pernah handle, bila cek dekat hospital, doktor mengesahkan beliau beliau ada sakit tertentu dengan nama saintifik tertentu dan diberikan ubat tertentu.. beberapa tahun beliau bergantung dengan ubat, tapi penyakitnya kerap on off.. bila berubat dengan pengamal perubatan Islam, penyakitnya hilang tanpa kesan (seolah2 tak pernah sakit).

      jadi, takde masalah nak jumpa doktor, kemudian berubat juga dengan pengamal perubatan Islam.. sbb bukan mereka yg menyembuhkan, sebaliknya semua penyakit itu Allah yg akan sembuhkan ;)

        1. mimpi itu tak semestinya menunjukkan tanda gangguan.. kebiasaannya satu tanda tidak menjelaskan apa2.. kecuali jika ada beberapa tanda ketika tidur dan diikuti tanda2 ketika jaga..

      1. ustaz..saya jg pernah melalui /mengalami gangguan2 tu semua.bertahun2 smp 5 tahun saya bermimpi pkra pelik2 yg mengganggu tidur saya. dalam keadaan jaga pula saya sentiasa berasa ada benda berat tergantung dlm kepala lebih2 lg masa saya tunduk,membuat kerja2,berat menyentap2 dlm urat kepala,sakit kaki jg dh bertahun2 saya alami smp byk dh doktor saya jumpa,masih mcm tu xnk sembuh2..tahun lps saya berjumpa dgn pengamal perubatan islam sbb nk sahkan sama ada saya mengalami gangguan yg ustaz nyatakan,kdg2 saya rasa dh xde semangat lg nk hidup ni ustaz,xde keyakinan diri,selalu rasa terpinggir & mcm org sekeliling mengata2 saya..padahal sebelum ini saya seorang yg kuat semangat,ada keyakinan yg byk ( confident ).. saya baru aje menjawat jawatan dlm perkhidmatan awam,kdg2 saya rasa ada kaitan dgn sifat dengki manusia sejak saya dpt kerja..entahlah ustaz, tahun lps 2012 jg saya tiba2 sakit jatuh pengsan di tempat kerja,tknn darah mendadak naik..setahun saya cuba berubat,sembuh sekejap & skrang saya rasa mcm t blk… boleh ustaz bantu saya bg pandangan..

        1. berubat ini memerlukan rawatan susulan.. bukan setakat masa di hospital je kita makan ubat, balik rumah pun kena makan ubat dan mengamalkan gaya hidup sihat.. begitu juga dengan masalah gangguan mistik ni.. bukan setakat berubat dengan perawat, sebaliknya kita kena teruskan dengan amalan2 pendinding seperti membaca al-Quran dan berzikir serta mengamalkan gaya hidup orang beriman. InsyaAllah, kita akan sentiasa berada dalam benteng perlindungan Allah.

          WA

  8. terima kasih ustaz,,,,
    sbb secara perubatan saya cube jugak… biasanya org lain akn positif dn beransur pulih… tp saya masih mcm tu juga….mungkin sakit tu agk comlicated….saya akan cube.. terima kasih sekali lgi.

  9. ustaz saya nak bertanya nak kedua saya meninggal dunia
    lps tu anak ketiga saya lahir ni masuk yg keempat ni saya risau tak dia ikut jejak anak saya yg kedua kerana mak mentua saya ni berisi orgnya org kata selang bunga dia mintak habuan tlg saya ustaz

    1. jangan risau pasal itu.. sebab hidup mati seseorang telah ditentukan oleh Allah.. jangan percaya benda karut ni.. boleh merosakkan akidah.. sebaiknya, jika mak mentua tu ‘berisi’, pujuk dia untuk buang ‘isi’nya tu.. sementara beliau masih hidup lagi.. ;)

  10. assalamualaikum ustaz.. sy ada beberapa simptom mcm yg ustaz tulis tu..cthnya sy pernah mimpi ular slama 2 kali tpi dalam mimpi tu ular tu cuba kejar anak buah sy dan 2nd tu kejar teman lelaki sy.. lepas tu mimpi lain sy pernah mimpi sy buang air then tetiba air kecil berubah jadi tikus yg banyak sangat, dalam masa yg sama ada bunga kubur sekali..then sy pernah rasa seperti ditindih, dicekik dan ditampar hingga sy tersedar masa tu dalam pukul 2.30 pagi dan badan berpeluh2..sy cuba amek wudhuk dan cuba baca ayat 3 kul..then tiba2 sy terlupa bacaan ayat dlm surah al-falaq sedangkan ayat tu surah lazim sy baca dalam solat.. sy juga alami simptom kebimbangan yg melampau, resah dan gelisah serta kerap sakit perut sampai sekarang.. cuma sekarang ni sebelum tidur sy amalkan baca ayat kursi, 3 kul dan pendinding diri Alhamdulillah xde lagi mimpi buruk cuma sakit perut tu berterusan dan berat bdan pula turun dgn mendadak.. baru2 ni sy pergi jumpa doktor dan disahkan mengalami gastrik tpi bila sy makan ubat gastrik, sakit perut tetap ada especially waktu malam..sakit tu pulak berpndah2, sakit dada dan sakit keselruhan bahagian perut.. so, sy cuma risau kalau2 sakit sy ni memang betul berpunca dari masalah gastrik atau pun memang ada gangguan lain sebab rasa nak pergi berubat cara islam..Wallahualam..mohon pandangan ustaz

    1. waalaikumussalam…

      Ustaz Love cadangkan agar berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk memastikannya ;)

  11. Assalam,ustaz.. mcm maner kalu kita kerap mimpi keadaannya gelap gelita langsung x de chya,then kita msa tu berdiri di atas satu tmpat yang amaaaattttt tinggggiiiii…tetibaja kita terjun..msa terjun tu kita rsa seronok sagttttt,mcm terbang di angkasawan..then bila dh lma sgt terjun x jugak jtuh2,then kit dpt rsa kita msuk dlm satu lubng besr dn bil msuk lam tu ttp jugak x jth2 ke darat..mksudnya x jumpa drt la.. adakah itu juga gangguan jin?..dri kcik smpi besar asik mimpi tu jer dtg..smpi ley hapai lepas ni apa lepas ni apa..(ni bukan mimpi ana tp mimpi kawan)

    1. Assalam…

      Ustaz Love tak dapat nak pastikan pasal tu.. adalah lebih baik saudari bertemu dengan pengamal perubatan Islam untuk mengesahkannya ;)

      1. assalamualaikum ustaz….saya nk tnye sket bile kdg2 bile sya berzikir tbe2 je nk bersilat…tp andai kate kalo sya x lyn die xkn bersilat la….cume nk tau adkh itu 1 gnguan…

        1. waalaikumussalam…

          Pada pandangan Ustaz Love, perkara tu ada kaitan dengan saka silat atau jin yang hadir semasa membaca jampi serapah atau zikir tertentu yg membolehkan orang bersilat dengan sendiri (sekalipun ada yg tak pernah belajar silat pun). Apa pun, Ustaz Love nasihatkan agar saudara berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk mengesahkannya.. jika perlu dibuang amalan itu, maka buanglah ;)

  12. assalamualaikum ustaz.
    ada beberapa tanda ni pada saya skrg.
    yg paling ketara sekali adalah kerap nampak mcm bayang melintas. sejarah keluarga xde saka, jadi apa penyebab gangguan ni ustaz? kalau saya banyakkan amalan sunat dan maintain yg wajib, boleh x gangguan2 ni hilang?

    1. waalaikumussalam…

      gangguan ini banyak sebabnya.. ada yg disebabkan jin tu saja suka2 nak ganggu.. ada juga yg disebabkan ada org yg dengki dan menghantar jin untuk mengganggu musuh.. ada juga jin yg mengganggu sebab diganggu oleh manusia (menjerit2 dalam hutan ke, sampai jin tu tertanggu nak tido.. kihkih) dsb. Gangguan ini tak semestinya daripada saka (jin yang diwarisi daripada keturunan).. sebaliknya saka itu boleh terwujud bila kita sendiri berdamping dengan jin / didampingi jin, dan kita tak mengubatinya sehingga ia beranak pinak dan seterusnya mendampingi pulak anak cucu kita.. maka ketika itulah ia telah menjadi saka.

      memperbanyakkan ibadah sunat dan menjaga amalan fardhu adalah antara benteng kukuh dalam menghindari gangguan jin ini.. mereka2 yg dipelihara Allah, insyaAllah, tiada makhluk pun yang dapat memberi mudarat kepada mereka kecuali dengan keizinan Allah. Namun, jika kita memang dah ada tanda gangguan itu, adalah lebih baik kita berubat dulu.. dan maintain ibadah supaya gangguan itu tidak kembali menghantui kita..

      Kalau tak rawat dulu, nanti ibadah pun akan bercampur aduk dengan gangguan.. kejap rajin solat, kejap malas solat.. kejap rasa mcm nak gila dsb.. seumpama nak mengisi air dalam gelas yg dipenuhi tahi.. maka kena basuh dan sabun dulu gelas itu sebelum dituangkan air.. baru boleh minum dan memberikan manfaat kepada tubuh.. dan bukannya terus isi tanpa basuh gelas, kelak air yg suci tu akan bercampur aduk dengan najis dan akan memberikan mudarat kepada tubuh jika diminum..

      WA

  13. saya ada bermimpi ulat sampah keluar dari setiap liang rmbut sy dalam kuatiti yang banyak, sehingga ke hari ini sya msih ingt akan mmpy tersebut..dan sy juga ade bermimpi tentang budak kcik (bayi)..ade mksd ke mmpy sy ni ustaz

    1. ulat sampah (benda kotor) dan mimpi baby biasanya ada kaitan dengan gangguan.. Ustaz Love nasihatkan agar berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk mengesahkannya ;)

  14. salam ustz..sya ni skt hmpr 11thn, smptm2 yg ustz snaraikan ada saya alami..sya dah brubat mrta tmpt tp msh blm smbh2 lg. Yg sya musykilkan bila bangun pg skit 2 akan dtg mngganggu shngga sya x blh nak bt kerja apa pun bla waktu pg2..sya akan baca manzil, berzkr, brselawat, mmbaca AlQuraan hingga mnjlng ke tngahari hingga rasa brt kat dada 2 hlng atau sya akan sndawa. Apa yg ptt sya lakukan lg selain dr amalan2 yg sya lakukan diatas, blh ustz br sya tmpt2 utk sya pg bt rwtn?

    1. salam kak ct…

      pada pandangan Ustaz Love, kak ct jangan berputus asa untuk terus mencari penawar penyakit tersebut. Mungkin belum masanya Allah nak berikan kesembuhan. Jadi, kak ct teruskanlah merawat diri disamping menjaga amalan sehinggalah Allah memberikan kesembuhan kepada kak ct.. sbb yg memberikan penyakit dan yg menyembuhkannya adalah Allah, para perawat Islam itu cuma asbab dan wasilah saja ;)

    2. ada masalah tentang gangguan boleh hubungi saya insyallah (perawat islam uzts encik che ta)01129314338 dungun terengganu

  15. Assalamualaikum ustazah.

    Knp org yg lemah smgt sering di ganggu walaupun sudah di ubat berulang kali..??? Terutama jika bekerja pada waktu malam. kebetulan berdekatan dgn pantai. kadg2 boleh kedengaran suara perempuan menyanyi lagu, ulek mayang. bila di ikut nyanyi, ia akn ketawa. boleh terangkan masalahnya?

    1. Waalaikumussalam..

      Ustaz Love memerlukan sikit masa untuk melakukan kajian.. insyaAllah, nanti Ustaz Love cuba jawab dalam entry ;)

      1. Sy ingin memberikan lebih maklumat di samping boleh mendapat penerangan dgn lebih lanjut. Mengenai kedengaran suara perempuan tersebut, ad cba di ingatkan diri jangan ikut menyanyi. tapi….. mulut ni tetap akan ikut menyanyi. bila di tanya pada rakan, mereka tidak dgr apa2 pun. Boleh dikatakan hanya dirinya boleh mendengar suara pempuan berkenaan menyanyi dan melihat makhluk jika di ganggu.. suara tersebut kerap kedengaran bila kerja pd waktu malam. sudah jenuh kali berubat tapi kurang npk keberkesanannya. Diri nya baru shj berubat ekoran drpd kejadian yg baru2 ni. Di katakan dirinya turut terkena buatan org selain di ganggu kerana lemah smgt. Tetapi dia seakan tidak percaya terkena buatan org. Bagaimana untuk menunjukannya bhw benda tersebut adalah benar??? Malah apabila sering di ganggu, Sehingga ada yg menumpg terlalu lama di dlm bdn. Adakah itu yg m’jd fktor kerana sering di ganggu akibat tertinggalnya kesan dalam diri nya…???? Setiap minggu kitab2 suci turut di baca di samping mendapat parlindungan dari Allah S. W. Apa yg patut di lakukan lagiii??? : (

  16. ASSALAMMUALAIKUM USTAZ LOVE,
    Saya nak tnye kalau ada org bkn islam kene gangguan syaitan laknatuallah niew dye bleyh d’ubati dgn cara islam atau pun tdk….???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

      1. salam…ustaz….
        saya ada simpton seperti diatas…. camner yer…
        dulu saya jahil sgt… sy xsolat semua…
        alhamdulillah…skrg, sy dh solat, n bertmbh rjin solat, zikir pun bnyk sy amalkn.. pagi n ptg…
        tp sy ada mslh ketika solat, sy yakin dgn ALLAHswt.. tp ada bisikan yg membuatkan saya mnjadi xyakin… saya tkut, sy akn menjadi syirik…dah macam cara sy buat, berzikir, kuat kan solat… baca buku agama.. tp msh xada kesan… n apa yg ustaz cakap diatas, kbnykan berlaku kt saya… sy sedih, sy tkut….
        sbb yg lain sy xkisah, tp bisikan ketika solat, yg terlalu kuat…
        sy juga dulu, selalu mimpi bersetubuh.. n mimpi 2 kerap, n selalu bersambung… n saya suka, padamulanya, sy ingat biasa… tp apbila, sy baca dlm buku, upnya itu adlah jin, skrg sy mmg dah kwal, spya xada mimpi gi2, n baca doa sblm tdw…
        tp mimpi sprti bnda seram, tmpat kotor, mimpi yg mengarut… ia berlaku tiap2 hari,ia memenatkan saya… mimpi lari dari hantu n mcm2 lg, seperti di atas…
        kdg2, mimpi ular, serigala sprti biasa..
        saya tkut ler… sbb ia berkaitan ttg solat n aml ibdah saya…sy nk msuk syurga…tlg ler bntu sy ustz…
        n kat mana sy nk dptkn pngalam perubatan kt area shah alam

        1. salam miera..

          Ustaz Love tak dapat nak bantu saudari masuk syurga, sbb Ustaz Love sendiri tak tau kat mana tempat UStaz Love kat akhirat nanti.. cuma mungkin Ustaz Love boleh cuba bantu mana yg termampu..

          bisikan2 sebegitu memang kerja syaitan.. dalam al-Quran pun ada dinyatakan bahawa syaitan yg membisikkan was2 ini bukan setakat daripada kalangan jin, bahkan manusia juga boleh menjadi syaitan yg mendatangkan was2 kepada manusia yg lain.

          Ustaz Love nasihatkan agar saudari berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk merawat masalah ini.. kalau area Shah Alam, Ustaz Love tak familiar sangat.. tapi rasanya takde masalah kan kalau saudari terus ke Bandar Baru Bangi.. boleh ke Darus Syifa’ dan bertemu dengan perawat di sana.

          WA

    1. boleh je kalau nak buat tak tahu, tapi makin lama ia akan menjadi makin teruk.. jadi, sebaik2 orang yg sakit adalah mengubati penyakitnya.. nak berubat, banyak tempat dah sekarang ni.. google je pusat rawatan Islam, insyaAllah, akan jumpa berpuluh2 tempat.. tapi lebih baik pergi ke tempat yang dah dikenali spt Darus Syifa’ di Bangi bagi mengelakkan terkena kat tempat2 yang karut-marut ;)

  17. salam..nak tnya la utk kepastian..sye dah dgr bacaan ruqyah tu..time sye dgr tu..sya trus rasa nak tmuntah dan pening kepala..sampai la ke malam..nak buat ap2 pun sume xbole sebab kplanya sakit benyut sangat2..bole bagi pnpat tak..trima kasih..

    1. salam…

      kalau ikut pengalaman pengamal perubatan Islam (spt yg diceritakan kepada Ustaz Love), itu merupakan antara petanda adanya gangguan.. Ustaz Love cadangkan agar saudari merujuk kepada mana2 pengamal perubatan Islam untuk mengesahkan perkara ini dan seterusnya mengubati gangguan tersebut..

  18. Assalamualaikum ustaz.

    ingin saya bertanya…. kadang kala saya ad bermimpi mengenai bencana alam, melihat ular yg besar dan mati hidup semula.. mengenai mimpi mati hidup semula, roh sy keluar dari jasad, d;saat ingin pergi, ia kembali semula di dalam badan. ini lah kali pertama sy mimpi sebegitu. sebelum2 ini, tahun2 yg lepas, saya ad juga bermimpi mengenai bencana alam. dulu saya tidak merasa apa2.. sehinggalah sekarang takut saya menjadi2.. takut tak bersebab. perassan takut tu, datang secara tidak diundang walaupun kadang2 terfikir juga ad hantu… Sejak mimpi itu, sy kerap ketakutan pd waktu malam. sehingga merasa ada yang memerhatikan saya. ad kalanya, badan merasa berat dan merasa lenguh2. Apakah petanda nya itu..?

    1. salam ustaz…sejak 2menjak ni,saya selalu mimpi anak kecil saya terjatuh dari tempat yg tinggi,dan ibu dikampung pula ada mengatakan bahawa merasa badan seperti dicucuk2…apa pndngn ustaz?tolomg rep,y ke email saya ye ustaz…

      1. salam fatahiyah..

        Ustaz Love tak dapat nak pastikan perkara ini.. Ustaz Love cadangkan agar puan merujuk kes ibu puan kepada doktor.. jika tiada apa2 yang dapat dikesan, mungkin puan boleh merujuknya kepada pengamal perubatan Islam.

        WA

    2. Waalaikumussalam..

      Nak tahu petanda, itu merupakan satu ramalan akan datang.. dan Ustaz Love tak nak terlibat dalam ilmu2 nujum ni..

      Ustaz Love cadangkan agar saudari merujuk kepada pengamal perubatan Islam untuk memeriksa kemungkinan ada gangguan jin..

      WA

      1. assalam,ustaz…terasa sprt ada bnda bergerak gerak bawah kulit 2 mcm mana ya ustaz???boleh trang sikit…

        1. Salam..

          Ustaz Love tak tahu nak terangkan mcm mana.. kalau orang yang mengalami benda ini, akan mengetahui macam mana rasanya.. ;)

          1. assalamualaikum……saya nak tahu, 2 hari lepas saya mimpi banyak ulat keluar dari badan. apa tanda nye yer..? harap reply

          2. waalaikumussalam..

            mimpi ulat ni termasuk dalam mimpi2 yg buruk (bukan mimpi yg baik).. Ustaz Love tak pandai nak tafsir mimpi.. namun, jika selepas mimpi itu, ada berlaku perubahan emosi dan fizikal (spt lemah badan, pemarah dsb) maka dicadangkan agar saudari merujuk kepada pengamal perubatan Islam..

            WA

  19. Salam ustaz,
    saya nak tanya,kalau saya bermimpi.dalam mimpi saya, saya ada anak kecil(perempuan).lepas tu,saya sedang berebut budak tu dengan satu kuasa yang saya sendiri tak boleh nampak.orang kata,kalau anak dara mimpi pasal budak kecil,petanda tak elok.ustaz boleh tlg jelaskan.

    1. Salam…

      Kebanyakan mimpi itu kebiasaannya adalah mainan tido.. tapi mimpi budak ni kadangkala ada kaitan dengan gangguan.. jika saudari mengalami situasi yg luar kebiasaaan selepas mimpi itu (cthnya rasa letih, sakit2 badan dsb), adalah lebih baik saudari berjumpa dengan mana2 pengamal perubatan Islam untuk mengesahkan sama ada saudari terkena gangguan ataupun sebaliknya..

      WA

      1. Hmm,mmg ad rasa letih lepas mimpi tu,macam real sgt.btw,terima kasih ustz.sy akan cuba rujuk pakar.

      2. salam ustaz…
        saya sekarang hamil 8 bulan dan saya sering kena sakit pada bahagian di antara perut dan tulang rusuk pada tengah malam. ada kah ini petanda gangguan syaitan juga?

        1. Kena cek dgn doktor dulu sbb wanita mengandung ni mmg selalu sakit2 badan. Kalu doktor sahkn takde apa2 masalah, baru jumpa perawat Islam utk berubat..

  20. baru malam tadi sy mimpi buang air kecil. sblm ni pernah bbrapa kali mimpi masuk tandas dan pernah sekali mimpi menyusukan bayi (sy belum ada anak). risau bace tanda2 sihir kat atas. ustaz boleh tak share ape2 specific ayat quran yang boleh diamalkan untuk elakkan perkara-perkara ni? tqvm

    1. Sebelum tido, amalkan adab dan sunnah tido.. Dan banyakkan berselawat serta berdoa semoga Allah melindungi kita drp kejahatan sihir.. Ayat2 itu hanyalah ikhtiar tetapi yg memberi perlindungan adalah Allah..

  21. Assalamualaikum ustaz…

    Saya mmg byk tanda2 di atas yang saya alami..plg kerap mimpi makhluk2 menggerunkan+dihimpit+keadaan sama seperti nyata sampaikan saya pernah 2 tahun tidur hanya selepas subuh..gangguan ttp berlaku walaupun saya br terlelap 2 minit..kadang2 berterusan semalaman.

    Saya ada berjumpa pengamal perubatan darul syifa dan mmg disahkan mengalami gangguan..saya diberikan air pendinding untuk dibuat mandi & mimuman harian.

    Masalah saya ialah makhluk yang mengganggu saya seperti boleh mengawal tindakan sy tnpa saya sedar. Hari tu saya cmpurkan air mati ke dalam air pendinding tanpa sedar sedangkan sangat berbeza botol air mineral dengan air mati..& saya diganggu semula & xdpt kawal emosi & diri.

    Nk pergi rawatan seterusnya selalu ada halangan…ustaz, macam mana sy nk bagi diri saya lepas dari bnda 2 & mudahkan saya berubat?

    Untuk pengetahuan ustaz, saya mengalami gangguan lebih 10 tahun..

  22. akum ustaz saya nak tanya kenapa anak saya bila tidur malam asyik bunyi gigi dan bercakap dalam keadaan marah……anak saya yang kedua sebelum ni ok je….selepas saya berpisah dengan bekas suami…anak saya suka sakit perut

    1. pertamanya, puan kena dapatkan pandangan pakar.. ada kemungkinan perpisahan puan dengan suami menyebabkan anak2 menjadi tertekan dan terbawa2 dalam tidur dan mengganggu kesihatan.. jika tiada apa2 masalah kesihatan zahir, maka barulah puan mendapatkan pandangan pengamal perubatan Islam.. sbb tanda2 spt yg puan sebutkan memang ada kaitan dengan gangguan jin..

  23. assalamualaikum ustaz,saya ade 1 soalan…saya ade beberapa simpton di atas…kawan2 saya slalu tegur saya sbab saya selalu marah x brtempat…saya selalu kawal saya punyer mood,tapi masih sama gak..macam maner ye ustaz..adakah ini disebabkan gangguan jin…moho penjelasan ustaz..assalamualikum.
    instaxx123 recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

  24. assalamuaikum ustaz,boleh saya tanya soalan kedua..saya selalu bermimpi berada di tempat tinggi dan tersentak tiba-tiba…haritu saya tidur kat ruang tamu..masa tu semua family saya tengah berkmpul kat luar..masa saya tengah tidur,saya mimpi tengah maen skateboard dengan kwn2 & cikgu kat atas kapalterbang…lepastu saya dengan kwn saya jatuh tetiber saya terbangun sbab terkejut…camne yer ustaz love…dan lagi satu saya kerap bermimpi tentang bencana alam seperti banjir dan tsunami..adakah itu gangguan jin…mohon penjelasan yer ustaz love… :o
    instaxx123 recently posted..Soal Jawab : Menerima Gadis Yang Tiada DaraMy Profile

    1. Ustaz Love tak dapat nak tentukan secara pasti sama ada ia ada kaitan dengan jin atau tidak.. sebaiknya saudara berjumpa dengan doktor untuk cek tekanan darah.. sbb org yg mengalami tekanan darah tinggi selalu cepat stress dan cepat marah.. jika tiada masalah itu, barulah berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk melakukan ikhtiar cara lain..

  25. saya bermimpi seekor ular besar hendak masuk ke dalam mulut saya tapi tidak berjaya ,,tetapi 3 ekor ular yg bersaiz kecil dan berwarna hitam masuk ke mulut saya kemudian saya berjaya mengeluarkan 2 daripadanya dalam ia berkeadaan mati, tetapi sebelum berjaya mengeluarkan yang ke 3 saya beristigfar lalu tersadar dari tidur dan ular itu termasuk dalam mulut saya’

      1. salam ustaz love ,

        saya tidak di patuk ular, alhamdulilah saya telah pun menjalani rawatan Islam setelah saya ke doktor untuk memastikan saya tidak sakit dari segi klinikal, doktor sudah pastikan yang mabuk saya bukan kerana saya kurang darah. Selama ini saya ingatkan sakit badan saya berpunca dari penyakit dah tua , saya beransur sihat tetapi badan saya rasa sedikit lemah dan bila jalan saya masih belum stabil ( seperti melayang-layang) . Pemandangan saya mula terang dan sakit belakang saya langsung tidak ada lagi.

      2. salam ustaz love,

        alhamdulilah saya telah pun jalani rawatan Islam, saya tidak tahu yang saya ada gangguan sebab saya ingat segala penyakit saya ini adalah penyakit biasa, tetapi selepas saya mula mabuk, saya ke klinik dan doktor pastikan saya tidak kurang darah dan sihat. Badan saya yang kurus mendadak dan muka saya yang cengkung saya ingat kerana baru mengerjakan ibadah puasa. Saya baru mendapatkan rawatan secara Islam dan saya beransur baik , tidak mabuk lagi tapi adakala bila saya berjalan kurang stabil,

        O ya, saya tidak di patuk ular dalam mimpi itu.

        1. alhamdulillah.. dah berubat ni, kena la banyakkan amal.. banyakkan solat sunat, baca al-Quran dan zikir.. sbb benda2 gangguan ni boleh datang berulang-kali.. tunggu kita terlalai je..

    1. salam ustaz love,

      saya tidak digigit ular tersebut. alhamdulilah saya telah menjalani rawatan secara Islam setelah mendapat pengesahan doktor bahwa saya sihat. Mabuk saya telah hilang, badan saya ringan dan sakit pinggang belakang tidak ada sama sekali. Sebelaum ini saya ingat saya sakit biasa jadi tidak terlintas untuk mendapat rawatan cuma baru baru ini , kawan menegur badan saya yang kurus dan muka yang cengkung, saya ingat ini adalah kerana baru habis ibadah puasa dan penat.
      idah recently posted..Soal Jawab : Nikah Khitbah Untuk Mengawal NafsuMy Profile

  26. saya memang sedang menagalami simtom2 tu.saya jg pnah membuat rawatan perubatan islam.ada la perubahan sedikit tp masih ada rasa yg x kene lg…saya tau siapa orgnya ….dan patut ke saya memberi tahu bahawa sya tahu sapa pelakunya kpd org yg mghantar sihir itu kpad saya?..

    1. tak patut.. sbb yg kita tahu itu bukanlah dengan kepastian sendiri (dgn cara menyiasat dan nampak dengan mata sendiri).. dan perbuatan sihir itu berkaitan dengan perbuatan ghaib, jadi agak mustahil seorang manusia itu dapat menentukannya dengan pasti (sedangkan ada hijab yg melindungi pandangannya terhadap alam ghaib).

      berubat lagi dan belajarlah ilmu perubatan ini untuk mengubati diri sendiri.. sbb ia memerlukan proses yg lama.. bukan macam makan panadol, 10 minit dah hilang sakit kepala.. sbb sihir ini banyak peringkatnya.. insyaAllah, kalau berkesempatan, Ustaz Love akan cuba ulas bab sihir ni.

      1. salam ustaz,

        saya banyak menalami simptom2 berkenaan dan ternyata saya mengalami gangguan jin. baru2 ini saya ada berubat di darusyifaa yang berdekatan tapi saya rasa masih merasakan ada benda bergerak2 ditapak kaki saya, dibawah kulit dan saya masih merasakan sakit2 badan lagi. kadang2 hari ini sakit sebahagian sebelah badan kanan saya dan keesokannya beralih kepada sebelah kiri pula dan berganti2. saya juga masih merasakan lemah2 badan. adakah ini kesan selepas berubat dan makan masa untuk sembuh atau pun saya masih mengalami gangguan lagi ?

        1. berubat penyakit yg disebabkan gangguan jin ini memang memerlukan masa untuk pulih.. ada kalanya, cuma dapat dikurangkan saja memandangkan banyaknya makhluk yg mendiami tubuh.. sama kaedahnya macam virus (spt denggi) yang tak dapat disembuhkan / dihilangkan sepenuhnya, cuma boleh dikawal saja. Ia sangat memerlukan usaha rawatan secara luaran dan dalaman, iaitu rawatan dengan bantuan perawat Islam dan amalan kerohanian yang menguatkan dalaman.

          ada kalanya, gangguan itu telah diselesaikan.. namun, disebabkan lemahnya amalan seseorang, maka gangguan itu mudah untuk datang kembali..

          WA

          1. -salam…ustaz, saya sentiasa rasa ada benda b’gerak2 bawah kulit di tapak kaki kiri… sekarang pun sedang b’gerak2… minta ustaz tolong saya…

          2. Ustaz Love nasihatkn saudara mendapatkn bantuan doktor pakar.. ditakuti ada kaitan dgn masalah kesihatan fizikal..

  27. salam. terdapat beberapa simptom di atas berlaku pada diri saya. Pernah beberapa kali saya mendengar bacaan ruqyah syariah, saya berasa mengantuk dan sendawa. Apabila saya membaca al quran pula, saya akan berasa mengantuk. Kadangkala, saya mimpi yang agak aneh. Saya bermimpi saya hamil dan melahirkan sedangkan saya belum berkahwin. Tidak tahulah pula jika mimpi saya itu ada kaitan ataupun tidak kepada simptom2 tersebut. Mohon ustaz jelaskan dan beri komen. terima kasih….

    1. saudari teruskanlah mendengar bacaan rukyah dan mengamalkan ayat2 al-Quran sebagai zikir (spt yg terkandung dalam manzil).

  28. salam ustaz, saya nk tnya? apakah maksud sekira saya bermimpi menyusukan anak sendiri yg berumur 3 tahun…

    1. mungkin ada kaitan dgn keinginan saudari untuk bernikah dan punya anak sendiri.. satu simptom jarang membuktikan apa2..

      WA

  29. salam ustaz..sy byk alami perkara2 spt dinyatakan di atas..hingga tahap sakit pinggang yg kronik, sleain sengal kaki,pening,terkejut ketika tidur,lebam di badan yg kerap dan mimpi ular hitam.hinggalah semalam saya berjumpa seorang ustaz di darul syifa..ternyata benar badan saya dimasuki jin, menurut ustaz tu dah lama benda tu ikut saya..padanlah saya kerap sakit, pg hospital pun doc kata sy sihat.alhamdulillah saya masih dalam rawatan..hari ni sakit pinggang sy dah berkurang.cuma saya keliru mengapa saya terkena?untuk makluman ustaz,sy tidak tinggal solat,jika tak sibuk baca al quran ddan sy cukup menjaga tatatertib saya sbg isteri dan ibu.sy tidak membuat maksiat dan alhamdulillah sentiasa ingat Allah dlm apa jua tindakan..sebenarnya 2 kali saya pernah sakit..4 thn lps dan yg terbaru ni..soalan sy,adakah jika badan kita pernah dimasuki jin, ia akan mudah lagi untuk memasuki tibuh kita?hrp ustaz dpt jawab melalui email saya.terima kasih dan assalamualaikum.

    1. insyaAllah, nanti Ustaz Love cuba berikan pandangan.. tapi tak dapat nak jamin sama ada ditulis dalam entry atau melalui e-mail..

  30. salam, ustaz

    saya seorang yg susah mimpi.walaupun bagaimanapun,saya telah bermimpi sebanyak 2 kali aitu pada bulan 7 (x silap saya) saya bermimpi seorang wanita menyarankan saya supaya mengamalkan membaca surah al-mulk..dan mimpi kedua adalah 2 3 hari yang lepas di mana saya bermimpi saya mengandung walhal sayan belum lagi berkahwin…
    Apakah maksud kedua-dua mimpi saya tersebut, mohon penjelasan ustaz
    terima kasih

  31. Asslmkm…. Jika Umur Sudah menjangkau 55 thn Dan mempunyai lebih Dari 5 Simtpton di atas bagaimana pula adakah kerana Umur atau masih di anggap gangguan Jin? Tolong lah saya tk tahan rasa nya.. Badan ini Dah berulang Kali ke hospital Dah pergi MRI Sudah berurut pun Sudah….. Perut saya senantiasa lapar, saya terpaksa berpuasa kalau kuat.. Kekadang pun tk kuat juga.. Saya berkerja seminggu Sekali saja itupun seperti terpaksa kerana badan selalu lemah, saya masih menguatkan diri utk Sholat, Itupun kekadang lambat Dan saya paksa diri saya utk menunaikan kan nya, Selepas Sholat saya berasa sangat Lemah…seperti sekarang saya menangguhkan Sholat Dan membatalkan tujuan saya utk pergi latihan… Utk Pengetahuan Ustaz saya orang Nya Active dahulu tapi sekarang jadi malas lah saya Ustaz!

  32. ​السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ. Sy selalu mendpt simptom2 seperti diatas dan sekarang masih berubat, tp walaupun sdh berubat masih terasa ada sesuatu yg menindih dan sukar tidur mlm..selalu dlm keadaan cemas dan takut ketika hndak tidur. Sakit2 bdn sudah mulai berkurangan..الْحَمْدُ لِلَّه..cuma pinggang dan lutut masih belum baik..baru2 ini sy masih bermimpi mendukung bayi dan bermimpi wanita tua..الْحَمْدُ لِلَّه sejak berubat solat tidak pernah tinggal tp bacaan masih bercelaru..sy masih mencuba..perubat yg mengubat sy kata jin sudah beranak pinak sbb sudah terlalu lama tinggal didlm bdn sy.. Cuma sekarang sy masih risau kerana anak lelaki sy yg berumur 15 thn sdh mula bermimpi dipatuk ular..dia juga kerap calar balar di bdn ketika bgun dr tidur..selalunya ada tiga kesan calar panjang seperti di cakar…sy dh buntu berubat kesana sini..sy juga kasihankan anak lelaki sy.. Anak perempuan yg berumur 7 thun juga pernah bermimpi jatuh dr tingkat 7 rumah kami tp disambut oleh abi dan abgnya yg sulung td..2 kali dia mimpi yg sama dikejar org asli yg sama dn terjun…boleh tak ustaz bantu sy?

  33. saya bermimpi pergi ke tepian pantai … saya menaiki bas seorang diri untuk pergi ke pantai tersebut. Pantainya berpasir putih. Dipendekkan cerita, saya diberitahu oleh seorang lelaki yang pantai itu kotor dan kemungkinan kaki saya berlobang sebab ada lintah masuk. Saya tengok tapak kaki memang berlobang dan berusaha untuk mengeluarkan lintah itu. Saya disuruh masukkan kaki dalam baldi yang ada air. Lepas je saya kuarkan kaki dari baldi tersebut kaki sakit sedikit dah lintah yg gemuk dan besar keluar dari lubang kaki saya yang kecik itu. Untuk kaki kanan…lintah yang keluar kecil dan kurus tapi ada juga katak2 kecil yang keluar dari lobang kaki kanan.
    Sila nasihatkan saya ustaz sebab:
    1. saya mengandung sekarang dalam 2 bulan lebih
    2. adik dan ibu saya diganggu jin dan pernah berubat di darul syifa.

    Salam.

  34. assalamualaikum ustaz,

    sye nak tnye,tapak kaki sye sudah 2 kl kelihatan bekas di gigit.hampir sparuh isi tapak kaki sye dgigit.kalau hanya sekali akn sye fikirkan tikus.adakah sye terkena buatan org ustaz?harap balas ustaz

  35. ustaz,saya ingin bertanya..saya sekarang hamil 3 bulan lebih dah kerap mimpi keguguran.saya juga pernah mimpi melahirkan anak..apakah makna mimpi saya ni ustaz?

  36. Assalamualaikum ustaz …..saya dah mengalami pening hampir 8 thn dah..segala perubatan dah saya ikhtiar…..2 minggu lepas saya bermimpi di kejar oleh 2 ekor ular besar warna hitam…& semalam mimpi selepas mkn saya ambik kat dlm mulut ada jarum peniti punya ler banyak…adakah itu tanda2 terkena sihir………..

  37. assalamualaikum ustz..saya kerap merasai seperti ingin mati sejak kebelakangan ini, dan sering merasai terasa benda bergerak-gerak di badan..adakah benar ia adalah salah satu simtom dari gangguan jin?

  38. ustaz, saya selalu mimpi hantu. dan aya selalu rasa rendah diri ngan tidak berkeyakinan tinggi baru2 ini .macam mna saya nak selesaikan mslh saya ini ?

        1. mimpi sy nie ade seorang lelaki yg sy xknl tapi couple dlm mimpi lepastu sy dh bangun dan tiba2 sy pergi sekolah jumpa dia n dh jadi kwn tiba2 dia blajar university UK lepastu dia dh pisah dgn sy n kita berdua bergaduh sebab ade sorang perempuan from UK dia sakit hati dgn sy lepastu yg perempuan tu pisahkan kita berdua ape ertinye ustaz tolong terangkan skit ?

  39. saya selalu bermimpi seperti binatang-binatang buas dan berbisa , mimpi menyusukan bayi , jatuh ditempat yang tinggi .. ustaz , adakah saya ada sebab-sebab seperti di atas ?

  40. Assalamualaikum ustaz.. saya ada mngalami 2 prkara yg mmbuat saya terasa ganjil. 1 dari nya mimpi, ke dua antara mimpi atau sedar saya kurang pasti.

    yang pertama pernah saya alami, saya mimpi lintah kecil warna hitam masuk kedalam tangan saya ia mnaiki urat tangan..

    yang ke dua ne saya baru alami hari ne, dlm pukul 1 pagi saya terasa ada benda peluk saya dari belakang dua kali. setelah saya be fikir tiada siapa dengan saya terus jantung saya kuat detakan, saya berzikir sekuat hati ,nak buka lampu tue terasa benda tu ke hadapan saya dan menolak, saya baca surah yg saya ingat sekuat hati saya cuba paksa buka lampu dsiring katil saya alhamdulilah tercapai ..

    apa pendapatan ustaz tentang apa yg terjadi yg saya bicara kan di atas..

    1. Pada pandangan Ustaz Love, ada kemungkinan saudari mengalami gangguan jin (mungkin jin asyik). harap saudari dapat bertemu dengan pengamal perubatan Islam dalam kadar segera.

      WA

  41. Assalamualaikum Ustaz. Saya ada anak perempuan berusia 18 thn.Masalahnya berkemungkinan anak saya ni menghidapi penyakit waswas.Pd Peringkat awal isunya yg bermain diminda iaitu isu murtad kemudian beralih kpd menyihir/memfitnah org.dan yg terkini isu najis.Dia merasakan dirinya kotor dimna setiap yang disentuhnya spt buku,h/p dan wang semuanya perlu dibasuh hingga rosak.Bila brd di tandas/kamar mandi ia mandi berulang2 kali sbb dia kata dia tak ingat semua perbuatannya ditandas.Keadaan akan lebih teruk bila ia dlm kdaan uzur.Byk tmpt sdh kita pergi beruqyah dan diketuk2 dgn ranting kayu hingga lebam2 namun masih blem pulih.apa sebenar penyakitnya ni ustaz,mohon bantuan ustaz sbb kmi pun dah buntu .wassalam .NINA

  42. assalamualaikum, org slalu ckp kalau kite rase getaran sluruh badan slpas asar..itu tnda kita akan mati. tp getaran itu akan hilang kalau kite menyedarinya..tp cmne plak kite rase getaran tu dan slalu trjdi tiap kali lpas asar, badan akan rasa menggigil, dan kite rasa dan sedar bnde tu,, tp getaran dan rase sejuk tu tidak hilang jgk, malah mkin ditambah dengan pening kepala dan sesak nafas stiap kali lpas asar..apa punca berlaku semua ni? minta penjelasan? sebab kurang faham

    1. Memang betul pun cakap orang tu.. tapi yg betulnya adalah setiap orang akan mati.. bukanlah sebab ada tanda2 tertentu seperti yg saudari sebutkan. Ustaz Love cadangkan saudari membuat pemeriksaan kesihatan untuk mengesan kalau2 ada sakit fizikal. Kalau disahkan sihat, saudari boleh merujuk kepada pengamal perubatan Islam untuk melihat dengan lebih jelas jika ada gangguan jin dsb.

      WA

  43. as salam..
    ustaz, saya sedang hamil 1 bulan..semalam saya bermimpi ada budak kecil dlm umur 8 – 9 tahun dtg ke bilik tidur saya, dan kencing atas muka saya. sambil budak tersebut mencengkam ibu jari kanan saya.. saya menjerit sehingga tersedar. saya bermimpi pada pukul 4.30 pagi.apakah tanda nye ustaz??

  44. Assalamualaikum ustaz…. saya selalu mimpi yang berkaitan dengan tandas… boleh ustaz bagi komen?. Terima kasih yer ustaz.

    1. tandas tu tempat kotor.. mimpi tandas (pada pandangan Ustaz Love), bukanlah suatu mimpi yg baik.. tapi Ustaz Love tak berani nak kata ia menandakan sesuatu yg buruk dsb..

  45. salam’alaik wbt ustaz love…..urm…kalau ikt dr smptom ktikn jga n tidur tu kn,,,ade 18 simptom yg pnh n ade yg slalu brlaku kt aza……hurm…..za ni tkot nk pi brubt…huhu….tp mmg btol ke smptom tu…..x blh check sndiri ke ustaz???

    1. boleh cek sendiri.. tapi ia lebih mengundang spekulasi dan sangka buruk disebabkan kita kurang mahir dalam bidang tersebut.. bila sakit kepala menyucuk2, otak kita pantas mencadangkan ia perbuatan jiran kita yang dengki.. puncanya sebab kita melihat beliau memegang jarum..

      lebih baik kita serahkan pada yg pakar untuk membantu..

  46. salam ustaz, smlm saya bermimpi suami telah memberi pinjam duit rm15k kpd seorg janda,saya sedih sgt sbb saya pun tidak pernah diberi pinjam duit sebanyak itu…dlm pada itu,tiba2 beberapa anak ular dan kala jengking muncul di dalam rumah saya….apakah maksud mimpi saya ni ustaz?bila terjaga baru pukul 2pagi lebih kalau tak silap..terima kasih

    1. Ustaz Love rasa itu mainan tido je tu.. kalau tak caya, gi tanya sendiri kat suami ada tak beliau bagi duit 15k kat janda? ;)

  47. Saya sering bermimpi tentang bencana alam dan sering bermimpi tentang kematian banyak cara saya usahakan dengan berjumpa orang utk mengubatinya tapi mimpi itu berulang kali… Sehingga saya takut utk tidur semula. Saya sudah berubat pada tukang urut yang mendapati bahawa saya kena santau menyebabkn saya tidak boleh mengandung kata nya… Benda yang keluar kan oleh tukang urut itu dari badan saya ialah ulat,kaca dan jarum…saya mohon agar ustaz dapat membantu saya…

    1. Nak berubat, kena cari pengamal perubatan Islam.. bukan tukang urut.. kalau nak berurut, boleh la jumpa tukang urut.

      Banyakkan amal ibadah.. jaga yang fardhu dan banyakkan melakukan ibadah sunat seperti membaca al-Quran, berzikir, berdoa dan solat sunat.. berdoalah kepada Allah agar diselesaikan segala masalah yang membelenggu diri.

  48. Assalam ustaz.. Sy nk tny.. Sy x tahu smda kturunn sy ada saka/x.. Cuma sy pelik knpe sy cpt mrh,pns baran melampau terutma org yg sy syg mcm fmili & tmn llki..bgon tdo pon bole mrh..mcm ade je bnde yg sy nk mrhkn..tahun lps 2012 ade mimpi ular hitam,selang beberapa hri mimpi hrimau,sy dulu kerap mimpi jatuh dri tmpt tnggi smpai terjge,tp sy mcm bole ckp dlm mimpi tuh yg sy tgh mimpi tpi still rasa tkejut bile bgon,sllu mimpi seram mcm hntu,mimpi hmpir dirogol tp x kne rogol lg,dlu prnh mimpi dlm hutn dgn arwah datuk,hutn terbakar atuk skli,sy tkot,bgon tdo smbil mngis.. Cpt pnt, diri lme j pingg sakit, bdn lenguh.. Knpe ye ustaz? Sy risau..

    1. Pada pandangan Ustaz Love, saudari tak perlu risaukan sangat pasal saka keturunan mahupun mimpi2 buruk tersebut.. saudari pergilah berjumpa doktor untuk buat pemeriksaan.. takut2 ada masalah kesihatan.. jika tiada apa2 masalah, barulah merujuk kepada pengamal perubatan Islam untuk menyiasat kemungkinan ada kaitan dengan gangguan jin.

      WA

  49. salam ustadz saya nak tanya tntg gimbaran,adakah itu saka??? n ustadz cmna tuk sy merawat diri dari gangguan makhluk2 halus ni??

    1. gimbaran tu apa benda?

      untuk merawat diri, kena berubat dengan pengamal perubatan Islam. Sentiasa berada dalam keadaan berwuduk, menjaga yg fardhu dan memperbanyakkan amalan sunat.

  50. ustaz… tlg sy. sy mmg ada tanda2 sperti yg ustaz tulis di atas. sy takuttt sgt ustaz. sy tk suka semua ni. tlg sy.. sy dh bgtau parents sy tntng ni, tapi dorg mcm suruh sy tkyah fikir2 sgt, & skrg dorg anggap semuanya dh ok & tkde pape.. tapi kan ustaz.. sy rasa that gangguan masih ada. tapi sy tk tau mcm mana nk terus terang kat parents sy. tlg sy ustaz….

    adakah dgn tingkatkn amal ibadah, baca & hafal al-Quran jin akn lari dari kita dan takkan ganggu lagi?

    mohon balas ye ustaz…

      1. sy dh berjumpa n dh berubat dgn pengamal perubatan tpi benda tu still lagi muncul tpi dlm mimpi je…mimpi benda tu datang bercakap dengan saya.macam mana pulak tu ustaz?

        1. kalau dalam mimpi je muncul, amalkan la adab tido. berwuduk dulu sebelum tido, baca 3 qul, ayat kursiy dan doa tido.. berdoalah semoga benda tu tak muncul lagi.. kalau muncul gak dan terjaga dari tido, maka bacalah auzubillah dan buat isyarat ludah 3x kat sebelah kiri.. kalau muncul lagi, ubah tempat tido..

          WA

  51. Assalamualaikum..
    kelmarin kawan ada menceritakan mengenai mimpi mengenai budak dan mengatakan membawa maksud yg tidak elok. Malam tadi, sy bermimpi yg tidak elok:

    1) melihat telur yang sedang digoreng di dalam mangkuk tandas
    2) di arah terjun dari tempat yg tinggi sambil mendukung seorang budak (tetapi sy terjun ke tempat yg lebih rendah)
    3) berlaku peperangan (menjadi tahanan – budak dirampas)
    4) selepas beberapa tahun, muncul lelaki bersama seorang budak mengatakan bahawa saya ayahnya..sy menangis budak itu tidak respon apa2..selepas itu sy tersedar (dalam pukul 2 pagi)

    Selain itu, isteri sy sering mendengar gigi sy berlaga ketika tidur..

    Adakah ini petanda saka / gangguan jin / sekadar mainan mimpi?

  52. masa sy umur 16-17 thun slalu kene hempap dgn ssuatu mase tido..n time tu jgk sy trase ada org meniduri sy…skang umur da 24..sy sgt cpat marah trutama dgn bakal suami sy…slalu mimpi ular hitam..ape yg sy dgar..gnguan syaitn x suke kite dekat dgn org laen..betl ke ustz?

    1. ada juga dilaporkan kesan seperti itu hasil daripada gangguan jin asyik.. sebaiknya saudari berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk berubat.

  53. Salam ustaz.. saya dan anak lelaki saya bila tido selalu bunyi belaga gigi.. adakah ini petanda gangguan jin seperti yg ustaz tulis. ape yg perlu saya buat untuk mengesahknnya..

    1. satu petanda je tak membuktikan apa2.. kebiasaannya kalau ada gangguan jin, anggota fizikal akan terasa kesan zahirnya.

  54. Assalamualaikum ustaz

    sya sejak akhir2 ni, sya rasa takut bila blik rumah
    antara sebabnya sya pernah tidur seorang diri dan tiba2 dlm ku 11.50 mlm pintu blik air bergegar sehingga kul 3 (sya tertdo kul 3)
    esoknya sya azan di tengah rumah dan 4 penjuru rumah, alhadulillah pintublik air x gegar lg
    tp bru2 ni, sya terjaga dlm kul 4 pg, pintu blik air bergegar lg dgn tingkap

    Mohon penjelasan ustaz

    1. saudara periksa dulu sekitar rumah kalau2 ada binatang yang terperangkap atas siling ke dsb.. jika tiada unsur2 itu, maka saudara mulakan membaca surah al-Baqarah di dalam rumah. Juga jangan tinggalkan membaca manzil setiap kali selepas solat Subuh. Pada pandangan Ustaz Love, ada gangguan dalam rumah tersebut.. tapi tak pasti sama ada gangguan jin yg menginap di situ, yang menyinggah atau yg dihantar.

      WA

      1. terima kasih ustaz atas respon.
        sya sblm ni memang ada perhatikan beberapa perkara spt yg ustaz bg tau, tp sya anggap perkara biasa je.
        Ape yg sering sya nampak; 1) ada sekor lipas yg sama kadang2 ada kdng2 xde kat bilik air 2) ada bnyk burung kat bhg atas luar rumah kawasan bilik air (sya rasa ada sarang burung kat situ) 3) ada binatang kadang jln kat syiling (jiran sblh pernah bgtau memang ada, kadang2 kucing kdng2 binatang lain, sebab dia pun dgr jgk)
        Mohon penjelasan ustaz.

        Sblm ni isteri sya memang pernah kena gangguan, jin suka. anak sya yg masih baby pun pernah nangis dr mlm smpai kul 5pg. berenti skjp2 je. sya dh bwk utk rawatan.
        cuma sya nak kepastian mcmana nak tentukan seseorng tu merawat tnpa menggunakan perantara. semasa berubat sya x nampak apa2 spt kemeyan, menurun dll, cuma kumat kamit . Mohon penjernihan

        1. benda2 lipas, burung dsb tu mungkin hanya kebetulan saja.

          kebiasaannya, perawat yg merawat menggunakan ayat al-Quran akan membaca ayat secara jelas dan terang. Itu berdasarkan pengalaman Ustaz Love la. mungkin juga ada yg membaca secara perlahan. yg penting, tiada unsur2 syirik spt penggunaan tangkal, seruan kepada makhluk, pemujaan dsb (yg biasa kita nampak pada amalan perbomohan).

          WA

  55. Salam ustaz… Kalau saya tidur sambil brcakap & marah2 bgaimana? Kluarga & roomate saya slalu btnya kpd saya mngapa saya tidur sambil marah2. Ttapi saya tidak mngingati tntang prkara trsebut stelah bangun tidur. Antra prkara yg sering saya sebut (mngikut kata roomate saya) ialah diamlah, bodoh & janganlah. Trime kasih ustaz…

  56. Saya bermimpi ada sesuatu yg nak bkawan dgn saya.. saya xnampak mukanya.. hanye tdgr suara.. tp tmye 2 sy rasa amat takot..

    1. jangan takut.. kalau mimpi sekali lagi, cakap kat beliau “saya tanak kawan dengan awak”..

  57. salam ustaz,dulu dalam pukul 12.30 malam saya tiba2 mengeletar,dah x sedap badan ,macam ada sesuatu memanggil-manggil sepeti ajal dah tiba ,padahal sy tidak rasa sakit apa2 pon.petang esoknya saya berubat ,dan org yang mengubatkan tu mngatakan ,itu hanya lintasan iblis/jin.selepas berubat tu perasaan sy kembali normal dan oke.dan 2 mggu lepas sy mengalami pekara yang sama ,seperti yang saya rasa dahulu,tapi sy tidak pergi berubat,dan perasaan sama macam dahulu,benda tu mngajak2 sya pergi mati ,macam ajal dah sampai..tetapi saya tidak sakit apa2 pon,hanya bermain di minda da benda tu mengawal perasaan sy.sila balas beri penjelasan ustaz berkenaan masalah saya nie secepat mungkin .

    1. diana, kan elok ayat last tu sopan sikit..

      “sila balas beri penjelasan ustaz berkenaan masalah saya nie secepat mungkin .”

      bunyi macam nak mengarah pulak, kan lebih baik tulis elok2..adab tu kena jaga, terutama dgn guru..

      cer tulis mohon pandangan ustaz dll..sekadar memberi pandangan..

    2. saudari pergilah berubat.. dan ubah gaya hidup seharian. Amalkan adab dan sunnah dalam kehidupan (doa makan, doa tido, baca bismillah setiap kali nak melakukan pekerjaan, berwuduk, membaca al-Quran, menutup aurat dsb).

      WA

  58. Assalamualaikum ustaz…
    sy skarng mengandung..masa baru2 mgandung ari2 saya mimpi ada makcik tua nak ambil anak saya..tp saya x bagi..semasa mengandung ni pulak, pernah mimpi bayi..dan pernah juga mimpi bayi saya menyusu badan saya….risau pulak saya dengan ganguan jin ni…
    mohon pandangan ustaz…

    1. jika setakat bermimpi, belum tentu lagi ia ada kaitan dgn gangguan jin.. sbb mimpi ni bukan sesuatu yg kita mampu kawal. kecuali la bila diikuti dengan simptom2 semasa jaga..

      WA

  59. Ustaz, saya byk mengalami mimpi pelik sejak zaman remaja saya. Mimpi melihat ramai Islam terpukau memasuki agama kristian, tetapi saya dan beberapa org dpt melarikan diri dr tempat tersebut & tidak terpukau. sy juga pernah bermimpi seolah merasakan ada sesuatu yg bersenggama dgn saya, waktu itu sy tertidur di waktu tengahari. Sy juga pernah mimpi ingin bersalin tetapi tidak boleh melahirkan.

    1. bab period lewat, itu kena cek dengan doktor dulu.. sbb ada kalanya ia berkaitan dengan penyakit fizikal.. cuma, simptom bagi pesakit yg terkena gangguan jin itu mungkin ada..

      bab malas ibadah tu, ia ada kaitan dengan nafsu malas.. sifat malas ni tak perlu nak usaha pun dia bleh wujud.. yang susahnya nak jadi rajin, yg ni yang perlu usaha sungguh2..

  60. assalamyalaikm ustad.. Sya nk tnya ni..sya da 3 klu kgugurn tnpa sbb…cek ksburn suma ok…stiap kli sy mgndng sy krap mimpi ada mkhluk ambl bayi sya dan lari…lpas tu sya msti kgugurn…dan dalam smnggu dua ni da 4 kli saya mimpi ada makhluk kacau sya time mengandung dan yang baru2 ni sy mmpi ada sorang pakcik ambl bayi saya dan tak mengaku pdhal keluarga saya nam0k..saya meraung2 dan tersedar…saya baru 2 tahun berkahwin…

    1. Ustaz Love cadangkan puan buat pemeriksaan dengan pakar sakit puan / pakar2 yg berkaitan..ditakuti ada kaitan dengan masalah rahim lemah yang tak mampu nak menahan berat kandungan.. jika tiada apa2 masalah fizikal, barulah puan berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk menyiasat sama ada ia ada berkaitan dengan gangguan jin atau tidak.

      WA

  61. assalamualaikom ustaz…waktu ni saya sedang mengalami sakit di bahagian bawah perut sebelah kanan..ia bermula pada bulan 2 2013 yg lepas dan berlarutan selama 3 minggu lebih…kemudian sakit saya hilang selama seminggu saja.sekarang sakit saya menyerang lagi.saya telah beberapa kali mendapatkan rawatan dikelinik…bermacam2 doktor kata….yg peliknya sakit saya tidak juga baik malah saya rasa sudah tidak tertanggung lagi sakitnya…bermacam2 ubat saya makan…untuk pengetahuan ustad saya sememangnya sering terkena
    sawan,tak kiralah sawan mayat atau haiwan..apa sakit saya ini ada tanda2 yg saya terkena sawan..harap ustad jelaskan..

    1. Ustaz Love cadangkan saudari cepat2 dapatkan rawatan di hospital.. klinik kadang2 susah nak siasat sbb kekurangan peralatan.. kat hospital boleh buat full body scanner untuk mengesan penyakit. Ditakuti ada kaitan dgn masalah appendix yang boleh meragut nyawa jika lambat bertindak. Begitu juga dengan penyakit sawan..ada preskripsi yang boleh diberikan oleh doktor pakar untuk mengurangkan kesan penyakit sawan ni..

      WA

  62. Salam ustaz..saya tbaca mengenai entri ni di fesbuk..tdpt beberapa tanda ketika tidur ni…cthnye..
    – mimpi ular, labah-labah, buaya, kucing dsb
    – mimpi tsentak & jatuh dr tmpt tinggi
    – mimpi ditiduri (ayat cm sopan sket..hee)
    – mimpi mengandung, bsalin n menyusukan wpun x kawen lagi
    – batuk lmbt nk baik
    – sentiasa tjaga jam 2-3 pagi
    – tdengar guli/jarum jatuh
    – tmimpi tmpt kotor (toilet)
    bbrp lagi la x ingat nak sebut..hee..adakah ini juga dikatakan gangguan atau perasaan sy je??tq ustaz..

    1. banyak juga tanda2 tu.. ada baiknya saudari berjumpa dengan pengamal perubatan Islam untuk menyiasat kemungkinan ada gangguan.

  63. As salam ustaz..sy slalu sakit2 bdn trutama bhagian bahu, leher, pangkal peha, betis, dan bhgian sendi2… skit tu slalu dtg bila mlm sblm sy nk tidur…so akn mnyukarkan sy tuk lelapkn mata…mula2 sy ingt sbb trlalu letih, tp bila xde buat ape pon, sakit tu dtg jgk… mntak tolonh ustaz lah, kalau ade jwpnnya… trima kasih…

    1. Saudari kena buat pemeriksaan di hospital.. kadang2, penyakit yg datang ni memang takde tanda2 awal.. kalau dah disahkan oleh doktor bahawa saudari takde apa2 masalah, maka takde salahnya saudari mencuba perubatan alternatif seperti perubatan Islam. WA

  64. Assalamualaikum ustaz,
    saya nak minta pandangan apa yang perlu saya buat lg..agak tertekan dan rungsing..masalah saya ialah saya sudah hampir 6tahun menganggur..saya dah pergi darulsyifa’ tp mereka kata xde apa2..jumpa ustaz lg sorg guna daun sireh n kapur suh saya selawat..adela keluar jin mcm beruk kat daun sireh tu..jadi saya pon tak pasti saya ni kena sihir ke tidak tp mungkin ada kena sihir pelalau pekerjaan..sbb mmg susah nk kerja apatah lg dapat temuduga..dh agak penatla ustaz buat semuanya tp xnampak kesannya..utk pengetahuan ustaz,mak ayah sy mmg kena sihir.kat ghumah pon mmg ada 3ekor jin..cuma saya taktau sama ada saya kena tempias ke tidak..apa y perlu saya buat?saya sgt tertekan dgn keadaan diri saya yang tak berubah dr 6tahun dulu..kawan2 lain semua dah kahwin semua dah berpangkat..

    1. kalau saudari tak dapat mencari kerja, cipta peluang kerja dengan berniaga. dengan adanya teknologi internet spt facebook, nak berniaga pada masa ini lebih mudah berbanding masa lalu. jangan percaya sihir pelalau ke, pelalat ke, semua tu karut. takkan berlaku tanpa izin Allah.

      daripada saudari sibuk2 memikirkan pasal mistik2 ni dan tertekan bila membandingkan kehidupan saudari dengan kawan2 yg lain, adalah lebih baik saudari amik wuduk dan melakukan solat sunat. Bertaubat atas keyakinan saudari pada kuasa2 makhluk sebegitu.. rezeki ni Allah yg bagi, dan Allah juga yg akan menariknya. Jangan mensyirikkan Allah dengan keyakinan bahawa Allah memberi rezeki, tetapi berkeyakinan juga makhluk2 boleh memutuskan rezeki.

      Selepas bertaubat, saudari mulakan langkah. Cari lagi pekerjaan. Di samping itu, mulakan juga perniagaan.. sekurang2nya saudari tak duduk termenung saja tak buat apa2. Zaman sekarang ni memang susah nak cari kerja.. jangan kata yg ada degree, yg ada Master pun belum tentu boleh bekerja. Dekat pasaraya, bersepah budak2 lepasan U jadi cashier. Kalau budak U jadi cashier, budak lepasan SPM nak kerja apa? Cara mudahnya, berniagalah. Cari satu barang, jual kat adik beradik ke, mak ayah ke, jiran2 ke..

      Kalau saudari tak mulakan sekarang, insyaAllah, 6 tahun lagi saudari masih akan macam ni juga.. mengenang 12 tahun yg terbuang tanpa melakukan apa2.

      1. Assalamualaikum ustaz,
        terima kasih kerana menjawap soalan saya.kalau
        saya terbangun mmg saya akan solat
        malam.alhamdulilah.cuma saya tak terfikir pula yang saya
        dh melakukan dosa syirik.betul juga kata ustaz.saya cuba saranan ustaz hopefully dapatlah kerja masa terdekat.Terima Kasih Bayk2 ustaz.

        1. banyak orang yang tak sedar bahawa mereka telah terlibat dengan perbuatan syirik.. ini termasuklah mereka2 yg meyakini bahawa rezeki mereka itu ditentukan oleh kerajaan atau majikan.. sbb itu ramai yg bekerja macam tak ingat Tuhan.. tinggalkan solat, amik rasuah, menyeleweng dsb..

  65. As salam ustaz,sy bermimpi keluar ulat yg agar besar dr kedua-dua belah kaki (betis) dlm kuantiti yg agak byk…apakah maksud tersurat dan tersirat ni ye ustaz…mohon ustsz huraikan…

  66. Assalamualaikum ustaz..saya umar dari seremban..saya nk tanya kawan saya ada menyatakan dia ditampar oleh saya..sedangkan saya tidur mati ustaz..tak sedar apa2 pon..saya jadi terkejut bila kawan saya tadi mnceritakan hal tersebut..minta bantuan yer ustaz..

  67. Salam ustaz, sy bc artikel ni sbb sy perasan yg sy sering marah setiap kali tiba senja. Simptom pd sy ketika mmp, cuma mmp bayi, itupun hanya 2 kali shj, selebihnya, x ada. Kecuali ketika jg, sedar. Sakit blkg, sentiasa marah, org disygi kini dibenci, ragu2 ttg agama, terdengar bisikan, terasa sprt diekori, berckp seorang diri, malas beribadat dan hampir semua yg tertera pd simptom yg diterangkan. Pd mulanya sy fkrkan ia cuma stress, maka sy bykkan memakan sayuran, exercise dan kurangkan merokok. Bulan pertama sy merasa bebas, sy mampu kawal marah, tidur dgn nyenyak, tiada lg insomnia, dan semua org selesa dgn sy. Ttp condition tu dtg kembali dan sy gagal walaupun sy bersenam 4 atau 5 hari seminggu shgga skrg? Adakah sbb sy hanya menjaga fzkal dan m’hiraukan dr segi spiritual? Knp sy x mampu istiqamah dr segi amal ibadah?

    Sy akui sy sgt gemar menonton filem horror t’utama sekali filem antarabgs, filem hantu melayu buat sy ketawa. Maaf, sy sudah mengarut. Dan jg filem ngeri, sila baca gore. Sy fkr tiada kaitan minat sy pd filem2 mcm ni boleh mengubah personaliti sy. Kalau nak tgk dr sudut p’ubatan, sy mgkn mengalami penyakit skizofrenia krn sering dgr bisikan ataupun ia hanya suara dlm minda sy.

    Ada kalanya, sy sering berimaginasi ttg pembunuhan. Dan stiap imaginasi tu mmbuat sy rs seronok seakan2 sy menyumbg mknn kpd jiwa sy. Mgkn sbb itu sy jrg marah apabila memandu atau menunggang kenderaan krn sy hanya perlu bygkan mrk, pemandu x berhemah, mati dalam keadaan ngeri yg hanya mampu dibayangkan dlm minda sy. Adakah sy psikosis?

    Sy tahu, kenyataan sy akan mengundang kemarahan kpd mrk yg lemah imannya krn manusia sprt sy perlu dihadapi dgn kesabaran. Dan, sy mampu jamin, ramai lg manusia b’agama islam sprt sy di luar sana. Sy ada bc surah al kahfi, ayat 96, ttg pilihan yg dibolehkan atau digalakkan yg diberikan oleh Allah swt kpd zulqarnain samada hendak melakukan kezaliman pd kaum scythian (kmgkinan yaajud ma’jud) ataupun brbuat baik kpd kaum itu, maka brdsrkn filosofi yg difahami dr ayat ini, sy mmbuat pendekatan maksimum, pendekatan yg digalakkan iaitu memohon pndgn dan nasihat profesional ustaz walaupun sy dibolehkan (pendekatan minimum) utk mbuat tafsiran sendiri ttg condition sy atau membiarkan shj dan ‘makan diri sendiri’.

    Sy mgharap akan balasan ustaz krn kebanyakan kwn2 sy yg kuat ibadahnya hanya hipokrit yg gunakan agama utk meruntun hati para gadis dan sy x mahu berbincang persoalan ni dgn para hipokrit. Sy sudah terlalu jauh n sudah lama terperangkap dlm jurang yg dlm dan kelam. Mohon ustaz br pandangan n pencerahan agar sy mampu perbaiki dr dan jg org d sekeliling sy.

    1. biasanya kalau mimpi ulat tu ada kaitan dgn benda kotor.. Ustaz Love tak pandai nak tafsirkan.. WA

  68. gangguan saka,sihir,busung(angin/air),santau angin/tuju,mimpi-mimpi pelik,sakit yang nyata tapi tidak dapat dikesan gangguan kawasan atau tapak,sarat tubuh,bidan,muka,batin,tidak dapat mengawal nafsu,dll anda ingin bertanya boleh sms atau telefon dan untuk mendapat rawatan insyallah saya sedia membantu ustz encik che ta ( dungun terengganu 01129314338)mudah-mudahan segala ikhtiar dan pertolongan di berkati oleh allah s.w.t

  69. salam ustaz…. nk tnye..jika kita bermimpi ade binatanag keluar dari tubuh badan kita,serta mimpi ada pembunuhan ngeri apakah mksudnye?.. gangguan jin juga ke?
    pastu sekarang selalu pikirkan ttg ajal…mohon penerangan..

  70. saya nak tanya, semua gangguan ketika tidur saya memang kena… semua yang dikatakan benar.. yang terbaru nih,, sya tidur, dan separuh sedar kena tindih dan ada yang “meniduri”. saya agak takut. macam2 yang saya fikirkan.. benarkan ni semua gngguan jin
    siti amira recently posted..Soal Jawab : Main BomohMy Profile

  71. asslkm Ustaz love tdi mlm selsai z sholat tahajud dan bca yasin z tdr dan mimipi melihat hewan yang z tkuti dan jijik yaitu ulat,,ulat putih yang kecil-kecil banyak skali d.dlm rumah dan tidak prnh hbs-hbs biar d.ksi klr…apa artinya mnta pnjlsannya…

  72. Assalamualaikum ustaz…kwn sya ada tnda2 kbykn senarai di atas.tp die mmg x pcya bnda2 mcm ni..mcm mana kita nak yakinkan dan bawa die pergi berubat ya?

  73. Ustaz,kebelakangan ni saya sering mengalami gangguan.Boleh dikatakan setiap malam,bunyi bising di luar rumah,tak boleh tidur waktu malam,sakit kepala pun dah lebih seminggu tak hilang,waktu malam bila tidur saya mmg tak penah pakai selimut sbb rimas tp 2,3 malam ni terasa ada kain kasar bergesel dengan ibu jari sedangkan hujung katil mmg takde apa2.mulalah saya memikirkan ada benda ‘lain’ yg berdiri kat hujung kaki,tapi saya tak takut cuma rasa pelik.anak saya berumur 9 tahun yg tidur sendirian jugak mengalami perkara pelik,kadang kala badan nya lebam tanpa sebab,dan malam tadi dia bercerita,lebih kurang pukul 3pagi langsir di tepi katilnya terbuka sendiri,dia jenguk dkeluar tingkap,lepas tu dia tutup langsir dan menahan kain langsir dgn bantal,baru dia nak pejam mata,langsir trbuka sendiri lagi
    Utk pengetahuan ustaz ibu saya pernah mengalami gangguan saka setahun lepas tp sudah sembuh selepas berubat,gangguan yg yg saya alami bersangkut paut dgn saka ke?

  74. USTAZ,saya bermimpi pergi kerumah orang yang tidak dikenali tetapi saya pernah melihat rumah itu jelas dimata saya,cuma keluarga orang itu tidak dikenali…???terima kasih.

  75. assalamualaikum ..saya sering bermimpi menyusukan bayi…saya pernah 2 kali berjumpa pengamal perubatan…barulah saya rasa tenang..disember tahun 2011 saya membuat pembedahan untuk membuang cyst…saya fikirkan penyakit saya sudah sembuh..awal tahun 2013 mimpi yang saya alami wujud kembali..hampir setiap malam…awal februari 2013 ..saya jatuh sakit dan doktor mengesahkan cyst saya tumbuh semula dan saya terpaksa menjalani pembedahan untuk membuang rahim…sejak itu saya tidak pernah bermimpi menyusukan bayi lagi…tetapi sejak seminggu ini saya bermimpi menyusukan bayi semula…apakah mimpi saya ini tandanya saka itu ada di dalam badan saya..tolonglah bantu saya…

  76. semalam sy bermimpi terjumpa ular batik disatu kawasan yg berair,bila nampak je ular tu sy terus lari menyorok tapi ular tu naik keatas kepala dan menjalar kebelakang sy akibat terlalu takut sy terus terjaga…bila terjaga sy rasa badan sy dibahagian belakang sengal2 dan asyik sedawa..mohon penjelasan terima kasih.

  77. ustaz,sa nak tanya,saya sda sebulan jantung berdebar dan rasa nak mati sangat..gelisah,cemas,rasa sedih,macam nak nanggis sja..badan rasa xselesa..macam mna tu ustaz..sa xtau nak buag macam mna ne?

  78. Assalamualaikum Ustaz,

    Ustaz, saya mengalami 80% peratus symptom2 yag telah ustaz nyatakan dia atas dan saya tidak dapat tidur malam..dan terpaksa mengambil ubat tidur daripada doktor.

    Saya mohon, agar ustaz dapat menolong saya.

    1. Ustaz Love tak mampu nak tolong. Puan cuba dapatkan bantuan drp pengamal perubatan Islam yang berdekatan. Di samping itu, puan boleh amalkan membaca manzil dan yasin setiap kali selepas subuh dan menjaga solat fardhu serta melakukan qiamullail. WA

  79. Assalamualaikum..
    Sy nk tnya ustz..
    Sy ada mengalami simptom2 tu..
    Dan sy sll bermimpi benda yg sama dgn adik sy..spt 1.mimp mengandung.. 2.mimpi jumpe org tua yg nk bagi rantai.. 3..mimpi kne pergi mencari seseorng..
    Selain tuh sy mimpi ditiduri oleh seseorg..da dpt rasa seperti btl..
    Mohon..ustz dpt membantu sy.. •·· Τнäиκ чöü ··

  80. Assalamualaikum..
    Ustaz, sy pernah melahirkan anak tidak cukup bln hanya 28 minggu..anak yg dilahirkan lelaki, meninggal slps sehari bln mac 2013. Doktor mengesahkan rahim sy tiada masalah dan mungkin berlaku jangkitan kuman. Saya mengandung kali kedua pd bln julai. Semasa mengandung saya ada bermimpi ular,lipan dan mempunyai masalah sukar tidur. Tidak lama slps mimpi tersebut doktor mengesahkan jantung baby sy telah berhenti dan sy mengalami keguguran pd bln oktober 2013. Doktor juga mengesahkan rahim sy sihat dan mungkin janin tdk berkembang dgn baik semasa hamil menjadi punca keguguran. Slps tempoh pantang sy berubat dgn pengamal perubatan islam dan disahkan mengalami gangguan. Alhamdulillah dengan izin Allah, jin yg mengganggu dpt dikeluarkan. Yg menjadi persoalan sy sekarang, sy ada bermimpi seseorang memberi bayi utk dijadikan anak angkat kpd sy. Sebln slps itu, sy mengandung lagi. Blh kh ustaz jelaskn adakah sy mengalami gangguan lagi? Blh kh seorang wanita mengandung melakukan rawatan rukyah? Sy amat memerlukan jawapan ustaz. Semoga Allah melindungi sy and baby..

  81. ustaz , saya mimpi mgandungkan dan melahirkan baby tp saya belum berkhawin , apa maksudnya ya ?

  82. slm,ustaz..dr dulu lg saya selalu sgt mimpi buang air besar & tndas,sampai skrg msih lg mimpi..dulu2 msa remaja,selalu je kena tindih smpai tkut nk tdo.asl je nk tlelap,kena tindih & pernah juga cm rsa ‘dtiduri’ ssuatu.alhamdulillah,skrg yang tu dh ok..kdg2 ada gak mimpi psl baby…saya selalu migrain teruk..prnah pergi berubat dgn ustaz katanya ada gngguan.

    1. kalau benar ada gangguan, berubatlah sehingga sembuh.. yang paling penting, jagalah amal ibadah yang fardhu dan perbanyakkan amalan sunat. InsyaAllah, ia akan menjadi benteng kepada kita daripada gangguan makhluk jahat sama ada daripada kalangan jin atau manusia.

  83. mcm2 ade pd sy..trmasuk ank sy slu kna sawan tanpa sbb. sslu jdi masa tidur.badan sy bergetar. rse cm ade yg brjln dlm badan sy.slu fikir mati dn prnh skli akibat tension sy rse mcm nk ambil pisau dn bunuh diri.slu juga skit belikat.bnyk lg tanda2

    1. puan kena cepat dapatkan rawatan.. jadi tunggu sampai melarat.. tapi jangan pergi berubat dengan bomoh plak..

  84. Ustad ,,, saya mengalami banyak tanda2 dari yg di sebutkan di atas ,, lalu apa yg harus saya lakukan untuk mengobati penyakit ini .. mohon sangat di bagi ilmunya ustad .. terima kasih

    1. Dekatkanlah diri dengan Allah. Jagalah ibadah fardhu dan perbanyakkan ibadah sunat seperti membaca al-Quran, berzikir, solat, puasa dan sedekah. InsyaAllah, hati akan menjadi tenang kembali.

  85. Salam ustaz.. Nk tnye ni.. Sya pernah bermimpi ttg sya membaca ayat yassin tanpa tajwid, pernah bermimpi diganggu satu mahluk yg berapi then yg last sekali mimpi bermain dan dipatuk ular.. Setiap mlm sya tidak dpt tdor awal, selalu tidur lewat sehingga jam 2 or 3 pgi.. Petanda apa tu ustaz..?? Mohon pencerahan ustaz

  86. Salam ustaz,nk tanya, saya sering rasa dekat nak mati sampai ganggu perjalanan hidup. Malam saya sering terjaga macam terkena renjatan elektrik. Pernah satu kali saya terjaga rasa sejuk macam dk dalam peti sejuk. Anggota paling sejuk adalah tapak tangan. Mimpi jatuh tempat tinggi juga berulang-ulang. Belikat terasa lenguh dan sakit pinggul.

    Adakah ini juga simptom gangguan jin?

  87. salam ustaz…. saya ingin bertanya… saya sering mengalami masalah sakit kepala..dalam beberapa hari ini..masuk waktu asar kemaghrib saya dah mula mcm duduk diatas kapal…rasa melayang-layang..dan sering mimpi yang bukan-bukan cthnya mimpi lalu dikawasan perkuburan…ditengah laut..dan dikejar ular..saya telah berkahwin selama 7 tahun tapi belum dikurniakan zuriat lagi..pernah mengalami keguguran sekali 5 bulan selepas berkahwin..saya telah check dengan doktor..kedua duanya normal..apa pandangan ustaz…?

  88. Assalamualaikum Ustaz,

    Saya sedang alami beberapa tanda di atas..apakah itu sekadar kebetulan atau saya sedang ‘sakit?

    Mohon penjelasan lanjut,

    (maaf Ustaz,saya tidak mampu nyatakan tanda2nya disini.)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


+ four = 6

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2014 Frontier Theme

Switch to our mobile site