I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Puasa 6 Syawal

Salam…

Lemah je kan bila tengah sedap2 nak beraya, nak makan banyak2, nak minum banyak2.. tiba2 nak kena puasa lagi.. padahal puasa 6 ni bukanlah puasa 2 bulan berturut2 tu.. Puasa 6 hari dalam bulan Syawal ini adalah sunat muakkad (dituntut). Kalau taknak buat pun takde masalah.. tapi rugi la..

Mafhum hadis Nabi s.a.w. bagitau, jika kita puasa sebulan Ramadhan, kemudian kita sambung plak dengan puasa 6 hari dalam bulan Syawal, maka seolah2 kita berpuasa setahun. Wahh.. lama tu.. lebih lama daripada puasa 2 bulan berturut2.. hehe..

Siapa yang sanggup nak puasa setahun? mau kering kerempeng badan tu.. sedangkan puasa yg sebulan ni pun, perut dah jadi six pax balik, kalau puasa setahun, mau jadi pinggang kerengga.. bleh pakai baju kebaya..

Tapi itulah kelebihannya yang Allah berikan kepada umat Muhammad s.a.w.. Umat2 terdahulu, buat satu amal, dapat 1 pahala.. Umat bongsu ni, buat 1 amal, dapat 10 ganjaran pahala. Jadi, ada ulamak menafsirkan bahawa 36 hari berpuasa itu (30 hari puasa Ramadhan + 6 hari puasa Syawal) dikalikan dengan 10 ganjaran pahala = 360 pahala (1 hari kira 1 pahala.. 360 hari seolah2 setahun punya pahala.. sebab setahun ada 365 hari.. kira dekat2 la tu).

Kalau nak buat, boleh buat bermula pada hari raya ke 2 (2 Syawal).. tapi payah gak, sbb masa tu tetamu masih lagi berkunjung. Kang tak sedap plak nak menjamu tetamu, sedangkan kita tengok je.. tetamu pun tak berapa selesa nak makan kalau tahu kita sedang berpuasa sunat.. Maka, agak2 la waktu yg sesuai.. puasa sunat ni takde masalah nak dibatalkan. Kalau tetamu datang dan kita jamu makan, adalah lebih baik kita membatalkan puasa untuk meraikan tetamu.

Tak perlu nak pulun buat awal2.. sebab bulan Syawal tu pun ada 3o hari.. Kalau seminggu 2 hari kita puasa, minggu ke 3 Syawal, habis la puasa 6 tu. Tak semestinya kena buat berturut2 6 hari.. ini bukan puasa kifarah (berapa banyak kali la Ustaz Love nak sebut puasa kifarah 2 bulan berturut2 tu.. kihkih). Kalau mampu buat berturut2, itu lagi baik. Lagi cepat lagi baik. Dalam agama ni, kita kena berlumba2.. kalau dah namanya berlumba2, kena la cepat2.. tapi jangan plak sampai terburu2 dan tergopoh gapah..

Bagi wanita2 yg ada hutang puasa tu, sebaiknya tunaikan dulu hutang puasa tu.. sebab ganti puasa tu wajib, puasa 6 ni sunat.. jadi, yg wajib tu lebih utama. Tapi, kalau tak mampu (mungkin sbb puasa tu banyak sangat nak ganti.. kang tak sempat plak nak puasa 6.. ataupun kalau buat puasa 6, dah jadi mcm puasa sebulan.. tak dapat nak gi open house), maka harus buat puasa 6 ni dulu.. sbb waktu ganti puasa wajib tu panjang (sampai sebelum masuk Ramadhan tahun depan) sedangkan puasa 6 Syawal ni cuma boleh dilakukan dalam bulan Syawal je.

Ada pendapat yg mengharuskan combine niat (sekalikan niat) puasa ganti dengan puasa 6.. tapi yg lebih tepat adalah niat puasa tu kena asing2.. terpulang nak buat yg mana dulu ikut kemampuan..

Bila dah habis puasa 6, maka teruskan la puasa sunat yg lain.. banyak lagi puasa sunat yg menunggu.. puasa sunat Isnin dan Khamis, puasa sunat Hari Arafah dsb.. jadi, lepas puasa 6, takde dah raya.. sbb raya ada 2 je.. raya puasa dan raya haji.. nak raya banyak2, kita raya kat syurga nanti.. insyaAllah πŸ˜‰

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 Comments

Add a Comment
    1. insyaAllah, aminn.. itulah satu lagi kegembiraan orang yg berpuasa (melihat wajah Allah di syurga) πŸ˜‰

    1. takde masalah kakjem.. jangan niat pagi puasa ganti, niat petang puasa sunat dah le.. kihkih πŸ˜€

  1. salam…

    saya dah biasa puasa di hari ke dua syawal…sperti tahun2 lepas, hari ni juga saya mula berpuasa…

    semoga ibadah kita semua diterima Allah…

    1. salam simanis..

      alhamdulillah.. lagi cepat lagi baik.. mcm solat di awal waktu gak.. dah lepas solat, rasa tenang je nak buat keje2 lain.. kalau tangguh2 solat, memang serabut memikirkan pasal tak solat lagi πŸ˜‰

  2. ustaddd sy dah hilang 10 kg masa puasa ari tu..ni beraya sy dah mkn byk jgn naik 20kg sudah kihkihkih *tetiber nak bg tau ustad pesal ek kihkihkih*

    ok2 siyes…

    dulu sy buat ganti dulu abis baru puasa 6. tp kadang tu tak dan / x sempat nk puasa 6 sbb puasa ganti lambat abis. pehtu ada org lak ckp leh niatkan skali ganti ngan sunat 6 tu. dorg kata dua2 pahala dpt ganti n sunat.

    peh tu ada lak org lain lak ckp ganti is wajib. puasa 6 ni sunat. so kena utamakan wajib. baru sunat.

    pehtu sy buat ganti jer . 6 sy tak buat sbb lain org lain cakap nye maka sy 50- 50 nak buat .cuma sy berani wat ganti dulu sbb ingat perkataan wajib. tu jer.

    so pas bace ustad nye entri ni, makna niat puasa ganti ngan niat 6 tu kena asing . so tak leh sekali kan la kan kan kan . betul ckp mak sy. heee sori mak.

    mekaseh ustad!!! hehehe terbaekkk!!!

    1. ada pendapat yg mengatakan boleh.. dengan syarat berniat puasa ganti dulu, kemudian baru berniat puasa sunat.. tapi lagi baik buat asing2.. πŸ˜‰

  3. Salam Ustaz, wajib ganti dulu mana yg tertinggal, sebab itu hutang kita dgn Allah. Tapi malangnya ada yg sibuk kerjakan yg sunat aje, pastu bila dah nak sampai Ramadhan akan dtg baru terhegeh2 nak mengganti. Kenapa yg sunat didahulukan. Bukankah Ramadhan akan dtg belum pasti kita dpt menemuinya, so lebih baik ganti cepat2, agar puasa sunat pula boleh kita lakukan.

      1. baru bukak website ni.. memang best.. enjoy sesgt..kelakar pun ada gak..
        lebih baik dari panjang lebar tapi x faham..;)

  4. Assalamualaikum ustaz. sya nk tnye. Kalau lah kite tak sempat nk buat habis puasa sunat syawal ni cm ne ye?? sbg contoh mcmthn ni sya mula puasa sunat syawal lmbt sbb mgu pertama raya saya dtg bln pas tu open house berturut2. jd sya berkesempatan untuk mula berpuasa sunat syawal mgu ke3. ibarat kata tak sempat nk habiskn puasa sunat syawal ni, cm ne ye ustaz? kne byr fidiyah ke? ke cm ne?
    fathiyahselamat recently posted..Ayah mula bertanyaMy Profile

  5. niat puasa 6 tu sblom tdo mcm puasa bulan ramadan gak eh ?? ke acane ? kalo mcm pasang niat nk puasa tp xniat pd mlm hari tu kire cenna lak ?
    – Skullerimx –

  6. assalam ustaz..nak tanya sal puasa 6 ni..
    ari ni sy baru nak mula puasa, jadi masalah sy ialah ari ni sy terlalu bnyk membuang air kecil dan besar, tambah2 lagi stat jam 6 pagi tdi hinga jam 8 lalu pagi sy nyusukan baby, jadinya membuatkan badan sy terasa lemah sangat2 hingga rasa terketar2 waktu ni (jam 10 am)..seperti waktu2 biasa tu bila perut terasa lapar kita akan rasa lemah dan terketar2…mungkin juga badan mengalami dehidrasi juga..jadi apa perlu sy buat ustaz? Diteruskan saja atau terpaksa berbuka juga jadi setengahari? Lepas tu hari seterusnya disambung saja la puasa 6 ni?

  7. Assalamualaikum..
    Bagaimana jika berpuasa pada bulan syawal (puasa enam) tetapi tak sempat menghabiskan puasa tu..? mohon pencerahan ye ustaz. terima kasih. wasalam.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme