Khas Untuk Wanita Bertudung!!

Jom Tengok Kereta Proton Iriz Yang Awesome!!

Pasukan Yang Paling Teruk Kena Troll Abad Ini!!

Batal Puasa : Muntah Dengan Sengaja

Salam..

Muntah dengan sengaja bermaksud muntah dengan cara mengeluarkan melalui jalan paksaan.. seperti menjolok ke tekak.. maksudnya dengan sengaja la..

Sebab itu, sekalipun dibenarkan untuk menggosok gigi, tapi kena berhati2.. jangan sampai melampau2 sehingga gosok sampai ke tekak.. Sbb ada jenis orang yang kalau gosok gigi, tak sah kalau tak muntah.. rasa macam tak puas.. jadi dijolok2 jugak tekak tu.. mungkin sebab nak keluarkan kahak..

Jadi, kalau nak gosok gigi secara bersungguh2, gosok la sebelum Subuh.. kira 10 minit sebelum masuk Subuh tu, gosok la gigi.. nak jolok sampai ke pankreas pun takde masalah..

Tapi, kalau tak sengaja.. contohnya ada orang terkentut dalam lif.. lalu beliau tak dapat tahan bau tersebut hingga termuntah, maka ianya tak membatalkan puasa.. jangan plak kalau muntah tu dah keluar kat ruang mulut, ditekup lepas tu ditelan balik muntah tu.. itu memang batal la.. walaupun asalnya tak batal..

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 Comments

Add a Comment
  1. haa ustad, soklan sy berkaitan ngan mcm ni la tp versi lain sikit hee.

    ustad batal tak puasa jika sy la kan pengidap asma, tgh berpuasa tetiber semput (asma saya dtg) saya guna inhaler tu (alat sedut gas).

    1. hehe.. bila perut lapar, angin masuk.. maka, kentut tak dapat dipisahkan dengan orang berpuasa ni :D

  2. sy le slh sorg yg time gosok gigi biasaye muntah..bkn sengaja tau…mmg TER..sbb maybe tertelan ubat gigi…terpaksa kuarkn sume bende dlm perut walaupon perut kosong…skang nih sy gosok gigi slow2 jek + gune colgate warna biru sbb rase mcm chew gum…xdela loya sgt…hoho

    1. mungkin boleh cuba gunakan kayu sugi (bukan ubat gigi kayu sugi, tapi kayu miswak yg guna kayu zaitun tu).. save bajet.. hehe :D

  3. Assalammualaikum Ustaz,

    Saya batuk2 sbb ada kahak kt kerongkong… Dlm erti kata nk betulkn rasa x selasa tu la kn.. Dlm dok batuk2 tu saya termuntah..
    Adakah batal puasa saya ataupn tidak?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


nine × = 18

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2014 Frontier Theme

Switch to our mobile site