Mat Saleh Memang Suka La Idea Mengarut Macam Ni!!

Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga!!

Khas Untuk Para Gamers!!

Batal Puasa : Mengeluarkan Air Mani Dengan Sengaja

Salam…

Kali ni Ustaz Love akan teruskan lagi perbincangan perkara2 yang membatalkan puasa iaitu mengeluarkan air mani dengan sengaja. Atau dalam bahasa lain, melancap, onani, masturbasi atau bermain sabun di bilik mandi..

Pengeluaran air mani dengan sengaja ini menyebabkan batalnya puasa.. disebabkan keluarnya air mani.. kalau usap2, tapi tak keluar air mani, maka tak batal puasa.

Kalau air mani itu terkeluar dengan cara tak sengaja (spt mimpi di siang hari.. ni kes tido sepanjang hari puasa la ni), maka tidaklah membatalkan puasa.. Begitu juga bagi yg mudah terkeluar air mani disebabkan ghairah.. tengok kucing mengawan pun ghairah sampai terkeluar air mani.. maka, adalah lebih baik menjaga pandangan.. bukan sebab ianya membatalkan puasa, sebaliknya ia bakal menyusahkan orang berpuasa.. Kena mandi wajib la plak..

Perbuatan mengeluarkan air mani dengan sengaja ini hukumnya haram.. tak kira la waktu siang bulan puasa ke, waktu malam ke, hukumnya tetap haram.. Sebab ianya merosakkan kesihatan anggota sulit akibat tekanan yang dipaksakan..

Kalau dah tak tahan sangat (dan dah ada calon yg sesuai), maka berkahwin la.. tak kira la bulan puasa ke, tak bulan puasa ke.. boleh solat tarawih 8 rakaat kat rumah dan baca ayat pendek2 :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

356 Comments

Add a Comment
    1. manusia ni mcm2 ada.. yg tak normal dan sakit jiwa, memang ada yg ghairah pada binatang.. sbb itulah ada perbahasan dalam fiqh berkaitan persetubuhan dengan binatang.. :D

  1. ustaz, nak tanya soalan 18sx sikit…sbb pernah terdengar citer someone yg i kenal (sedare me jugaklah)..katanya, suami dia paksa ‘make love’ time siang ari bln puasa sbb suaminya jenis kuat bab2 tu so tak tahan..so hukumnya kena kifarat utk suami tu kan..isteri kena jugak ker?

    1. Ustaz Love dah jawab kat entry ni :

      http://ustazlove.com/blog/2011/08/kifarah-puasa/

      isteri boleh mengingkari keinginan suami untuk bersetubuh di siang hari di bulan Ramadhan kerana ianya jelas melanggar syariat Allah yg mewajibkan berpuasa kepada umat Islam. Sebab itu, dalam mazhab Syafie, hanya suami yg kena kifarah.. sbb biasanya suami punya ‘akal’ dan kehendak la, maka terjadi persetubuhan tersebut.. Kalau dalam mazhab lain, suami isteri kena kifarah.. kesian kat isteri.. dah la nak kena ganti puasa sbb haidh, kena puasa kifarah 2 bulan lagi..

      si isteri kena nasihatkan suami.. kalau dah tak tahan sangat, buat la sebelum sahur ke, lepas berbuka ke.. ini la akibatnya kuat sangat makan ubat kuat / tongkat Abu :D

    1. hehe.. biasa je.. solat kat rumah ni jarang org baca surah panjang2.. pendek2 je sbb banyak aktiviti nak buat.. sbb tu digalakkan buat kat masjid.. supaya ada suasana ‘banyak’ amal tu ;)

      1. salam ustaz, saya nak tanya di bulan ramadhan ne ketika seseorang berpuasa dan tertidur, dalam tidurnya dia termimpi lain2 hingga terkeluar air mani,, jadi apakah hukum di sebaliknya ustaz…?? apakah dia boleh teruskan puasanya pada hari itu??

  2. salam ustaz,, saya nak tanya di bulan ramadhan ne ketika seeorang itu sedang berpuasa dan dia tidur, ketika dalam tidurnya dia termimpi lain2 hinggga terkeluar air mani dengan tidak segaja,, jadii apakah hukum di sebaliknya?? terus seseorang itu mandi wajib dan adakah ia boleh teruskan puasanya?? (terkeluar dengan tidak segaja, ketika dalam tidur)

    1. Salam herres..

      Yang membatalkan puasa hanyalah mengeluarkan air mani dengan sengaja.. jika tak sengaja (sbb bermimpi dsb), maka tak membatalkan puasa.. cuma wajib mandi saja untuk membolehkan solat dan melakukan ibadah2 lain.. dan puasanya wajib diteruskan ;)

      1. berapa banyak yg perlu di ganti setelah di bulan puasa org tersebut keluar air mani dg sengaja..
        apakah sama mengganti nya puasa ky’ org yang melakukan hubungan suami istri??????????

        1. sama aja orang yang membatalkan puasa dengan mengeluarkan air mani dengan sengaja dengan orang yg melakukan hubungan suami isteri.. iaitu menggantikan puasa mengikut hari2 yg terbatal itu aja.. bedanya, orang yg mengeluarkan mani dengan sengaja itu tidak dikenakan kifarah (puasa 2 bulan berturut2) selepas itu..

    1. kalau fikir2 itu, masih lagi dalam lingkungan tak sengaja (walaupun sengaja berfikir).. sbb berfikir bukanlah perbuatan anggota… sedangkan sengaja mengeluarkan air mani itu dimaksudkan dengan perbuatan anggota, spt mengusap2 kemaluan sehingga terkeluar air mani.. itu baru dikatakan sengaja ;)

        1. usap itu adalah seperti mengurut2, menggesel2, menyapu2 dsb.. memeluk bantal itu tidak dikira mengusap.. kecuali kalau bantal itu digesel2 pada kemaluan sehingga terkeluar mani, maka ketika itulah dikira sebagai sengaja dan membatalkan puasa.

  3. ustaz, klau sy main2 ngan zkar, and then ble dh dkat nk kluar tu sy lepas.
    biase nye x kluar bile sy lpas, tpi kali nie sy lepas terus kluar air mani.
    so, batal x puasa sy?

    1. waduhh.. gimana tu? hehe.. hukumnya puasa terbatal, sbb memang sengaja main2 dengan zakar dgn tujuan syahwat, sekalipun takde niat nak keluarkan air mani.. sbb perbuatan itu memang jelas bakal menyebabkan air mani terkeluar.. lain la kalau dok main2 janggut ke, tiba2 mani terkeluar.. maka ketika itu dikira tak sengaja dan tak batal puasa.. sbb janggut takde kaitan dengan proses pengeluaran air mani..

        1. Main2 dgn zakar sama ada sengaja atau tak, tidak membatalkan puasa. Yg membatalkan puasa adalah mengeluarkan mani dgn sengaja (dgn cara mengusap kemaluan semasa onani)

          1. ustaz kalau seseorang itu terpegang dan tersentuh2 pada kemaluanya adakah batal puasanya sebenarnya awalnya air mazi yang keluar perkara itu disebabkan keghairahan (fikir air mani yang keluar)selepas itu sesorang itu terpegang kemaluanya menggunakan tangan secara memang tidak sengaja kerana untuk merasai adakah air mani atau air mazi yang keluar pada kemaluan seseorang itu . sedang tersentuh2 (secara tidak sengaja) tibe2 kemaluan sesorang itu menegak dan keluar air mani adakah puasa sesorang itu terbatal. (adakah seseorang melakukan perkara yang tidak sengaja atau sengaja) hrp ustaz reply balik…

          2. semuanya ada ‘ter’.. terpegang, tersentuh.. terkeluar mani.. jadi, semua ‘ter’2 itu menunjukkan situasi tak sengaja.. tak batal puasa itu..

  4. salam, ustaz..

    kalo mengeluarkn mani dgn sengaja di bulan ramadhan, ape caranya utk mengganti puasa yg dh terbatal ni?

    1. salam shah..

      caranya adalah melakukan puasa qadha / ganti.. iaitu selepas 1 Syawal atau bila2 pun sebelum sampai Ramadhan tahun depan..

      1. trime kasih, ustaz.. jd, sy xperlu byr ape2 laaa kn.. tp, sy ade lg 1 persoalan.. thun 2007, sy juga ade melakukan perkara sedemikian.. puasa yg terbatal sebyk 5hari.. ikut ape yg sy fhm, 1thun, sy perlu byr 2cupak beras utk 1hari.. ade 5 hari = 10cupak beras.. skrg thun 2011, jd bilangan tahun adlh 4thun.. jd, sy perlu membyr 40cupak beras kn? kalo sy byr 40cupak beras itu, adakah sy perlu juga menggantikan puasa selama 5hari tersebut?

        1. ye tak perlu bayar apa2..

          fidyah cuma 1 cupak sehari.. kalau ikut mazhab Syafie, jika bertambah tahun, maka akan bertambah fidyah (jika ia tak diselesaikan pada tahun itu).. jika ikut kira2nya :

          4 tahun tak qadha puasa..
          tinggal puasa 5 hari..
          1 hari 1 cupak beras..

          bermakna perlu bayar fidyah 20 cupak beras. dan wajib qadha puasa selama 5 hari yg ditinggalkan itu.

          insyaAllah, bab fidyah ni, Ustaz Love akan buat entry lain ;)

          1. thanx ustaz love… sgt2 berguna pd sy.. akhirnya sy dpt jwpn jugak… tp, fidyah ni nk byr dkat mane ye? kena pegi pusat zakat ke? or bg trus dkat anak yatim? secupak tu bape gram?

          2. kalau nak mudah, bayar je kat pusat zakat.. kadarnya 1 cupak = Rm 1.80

            kalau nak bayar terus kepada penerima, maka yg layak menerima fidyah hanyalah fakir miskin.. anak yatim tak layak terima fidyah.. boleh bagi 20 cupak kepada seorang fakir miskin, ataupun 1 cupak kepada 20 fakir miskin..

            1 cupak = 675g

            WA

  5. salam ustaz, seandainya pda malam hari tu seseorang mengeluarkan air mani dgn sengaja dan tertidur smpai habis waktu sahur adakah batal puasanya, so, perlu mandi sblom waktu sahur ka?

    1. tidak batal puasa jika mengeluarkan air mani dengan sengaja sebelum masuk Subuh. Dan sah puasa jika masih dalam keadaan junub.. wajib mandi junub (mandi wajib) kerana nak solat Subuh.. jadi boleh dilakukan setelah masuk waktu Subuh ;)

      1. ustaz,kalau beronani tu tgh klimaks pstu ditahannye supaya air mani tidak keluar tatapi nafsu berasa puas seperti telah keluarnye air mani.batal atau tidak ya?

        1. yang dikatakan onani itu adalah mengeluarkan air mani dengan sengaja.. jika tak keluar air mani, maka dikira tak berlaku onani.. maka, tidak membatalkan puasa ;)

          1. 1)Salam uztaz, klau sedang buat “number 2″ (buang air besar) and then terkeluar air mani akibat “meneran”, lain yang diteran last2 dua2 sekali terkeluar, sory x thu nak terang mcm mane, agak kesat bahasanye.. batalkah puase?
            2)Nak mandi wajib mase puase x batal ke puase? kan semua tempat mesti kene air..including dalam telinga ngan dalam mulut..?

  6. ustaz .
    kalau lar seseorang itu mengeluarkan dgn sengaja air mani itu pada waktu malam .
    adakah ia membatalkan puasanya sepanjang ramadhan itu ?

    1. kalau keluar mani dengan sengaja pada waktu malam, tak membatalkan puasa.. sbb malam2 orang tak puasa.. kalau keluarkan dengan sengaja pada waktu siang saja, maka terbatal puasa hari itu saja, dan bukannya sepanjang Ramadhan.

      1. tetapi kalau dia tak mandi wajib sebelum dia berpuasa utk keesokan harinya cam mana???batalkah puasanya??

      2. assalmmualaikum,, ya ustaz,,,saye ada sedikit soalan,, apakah hukum seorang lelaki mengeluarkan air mani dengan sengaja dibulan ramadhan kerana melakukan ujian ivf(tabung uji) ? saye mahu meminta pendapat ustaz..

  7. Salam ustaz..
    Pd bln puasa ni sy ada ‘ringan2′ dgn isteri n suddenly t’keluar air mani. Tp sy tak b’setubuh @ mskkn kemaluan sy dlm kemaluan isteri.. Adakah sy kena ganti puasa dua bln atau ganti/qada hari yg batal itu shj?

    1. Salam goku..

      Jika ringan2 itu ada aktiviti mengusap2 dan mengurut2 kemaluan, dan terkeluar air mani, maka batal la puasa itu.. yg wajib diganti adalah hari yg terbatal itu saja, dan tak kena kifarah 2 bulan puasa ;)

  8. ustaz,kalau saya mengeluarkan air mani secara sengaja ketika berpuasa,adakah wajib utk saya menggantikan puasa itu???saya musykil kerana ada sumber yg memberitahu bahawa jika kita tidak berpuasa dengan sengaja maka kita tidak boleh menggantikan puasa itu…tq ustaz…salam…

    1. maksud tidak boleh menggantikan puasa (apa yg Ustaz Love faham) adalah puasa Ramadhan itu tidak akan dapat ditukar ganti dengan puasa qadha.. kerana ianya ibadah tertentu yg khusus pada waktu tertentu.. sbb itu, seseorang yg meninggalkan puasa Ramadhan dengan sengaja, maka perlu bertaubat kerana ianya merupakan dosa besar.. jangan mudah2 ingat, “takpe kalau batalkan puasa, nnt boleh qadha balik”.. nilai puasa qadha itu tak sama dengan puasa Ramadhan..

      Tetapi, puasa itu yang ditinggalkan itu wajib diqadhakan sebelum masuk Ramadhan yg seterusnya..

      1. macam mana dengan menonton filem lucah tapi tidak mengeluarkan air mani…adakah masih sah puasa itu…terima kasih….

        1. menonton filem lucah hukumnya haram dan berdosa.. tetapi tak membatalkan puasa jika terkeluar air mani.. puasa itu masih sah ;)

  9. salam…macam mana pula jika mengeluarkan air mani pada waktu malam dan tidak mandi wajib pada siang hari nya seletah bangun tidur…kalau dah bangun tido pon pukul 11 pagi…adakah sah puasa nya jika mandi wajib pada masa tersebut…

    1. salam nick..

      sah puasanya itu.. kerana suci daripada hadas besar (mandi wajib) bukanlah termasuk dalam syarat sah puasa ;)

      1. Asskum. Ustaz,kalau keluar mani dgn sengaja pd pkl 2 ptg, boleh tak terus mandi wajib sebelum waktu berbuka? agar dpt tarawikh dan berpuasa keesokan harinya. Thanks

        1. waalaikumussalam ramos..

          tak boleh.. kerana walaupun puasa telah terbatal, solat fardhu masih lagi wajib dilakukan dan berdosa jika sengaja dilewat2kan.. maka, kena segerakan mandi wajib bagi membolehkan solat fardhu.

          utamakan yg wajib dulu (solat fardhu).. lepas tu baru fikirkan yg sunat (tarawih) ;)

          1. ustaz kalo onani waktu malam….pastu mandi wajib pada siang hari..puasa batal tak uztaz

      1. jika air mani itu dikeluarkan dengan sengaja pada siang hari Ramadhan, maka batal puasa.. kalau waktu malam, tak batal puasa..

  10. Asalamualaikum ustaz, kalau mengusap2 hingga terkeluar air mazi tapi tak keluar air mani batal puasa juga ke?

    1. Waalaikumussalam..

      Keluar air mazi tidak membatalkan puasa sekalipun dilakukan dengan sengaja.. tetapi hukumnya makruh (kerana terdapat unsur2 melayan keghairahan hawa nafsu di situ) ;)

      1. Asalamualaikum ustaz, so kalau keluar air mazi (sengaja atau tidak) puasa masih sah (tak kisah lah puasa ramadhan, puasa qadha & etc), cuma kurang pahala?

  11. Terima kasih ustaz, semoga kita semua terhindar dari godaan hawa nafsu..Amin. Saya nak tanya lagi ne ustaz, kalau orang tu mengeluarkan air mani dengan senghaja dua kali atau lebih dari satu kali dalam sehari tu tetapi dia mandi wajib hanya sekali?

    1. cukup mandi wajib sekali je, walaupun seseorang itu mengeluarkan mani 180 kali sehari.. dengan syarat, mani tu keluar sebelum mandi wajib.. jika selepas mandi wajib, dia keluarkan lagi mani, maka kena mandi wajib sekali lagi..

    1. tak batal.. sbb tgk video bukan cara kebiasaan mengeluarkan mani.. kecuali kalau disertai dengan onani, maka batal puasa sebab onani, bukan sbb tgk video

      1. ustaz maaf kalau saya bertanya tapi dlm blog yang lain berkata kalau melihat video lucah dan keluar air mani batal puasa kerana itu disebabkan mengeluarkan air mani dengan sengaja harap ustaz reply balik comment saya ni ye :D

          1. Ustaz Love tak nampak pun kaitannya dengan batal puasa di situ? ‘sengaja’ itu dimaksudkan dengan sebarang perbuatan yg menjadi kebiasaan secara umum (spt onani dan melakukan hubungan seks) atau khusus (untuk org tertentu yg biasa berlaku spt berangan2, menonton video lucah, menghidu pakaian dalam wanita dsb).. tetapi, yg membatalkan puasa hanyalah yg dikatakan mengeluarkan mani dengan sengaja yg difahami dengan maksud umum iaitu onani.

            WA

          2. ustaz apa yang menyebabkan kalau kita fikir dan melihat video lucah dan keluar air mani tanpa melakukan onani tidak membatalkan puasa? boleh tak ustaz terangkan dengan lebih jelas lagi tak??? anyway thank you ustaz

          3. sebabnya itu tak termasuk dlm perbuatan sengaja yang difahami dengan kebiasaan umum spt onani.. jadi, menonton video lucah hingga terpancut mani itu adalah jarang2 sekali berlaku kecuali mereka2 yg cepat inzal dan dianggap sebagai perbuatan yg tak termasuk dlm kategori membatalkan puasa..

  12. assalamualaikum ustaz,kalau mcm ni; saya tidur selepas solat subuh,lepas tu terjaga dalam tgh hari dan bila sy perasan,sudah keluar mani,dan saya tidak mandi wajib sehinggalah 1-2 minggu selepas itu dan mengerjakan ibadah yang lain seperti biasa krna saya ad mendengar yg ianya tidak membatalkan puasa,adakah puasa sy yg beberapa minggu itu batal kerana saya tidak mandi wajib? rasa berdosa yang amat sangat skrg ni,ya allah..

    1. waalaikumussalam..

      mungkin man ada silap faham sket kat sini.. jika kita tidur dan bermimpi sampai keluar mani, ianya tak membatalkan puasa.. kerana keluar mani itu disebabkan tak sengaja (sebab mimpi).. kalau tak mandi wajib sampai sebulan pun, masih boleh melakukan ibadah puasa.. kerana suci daripada hadas besar itu (mandi wajib) bukanlah syarat sah puasa.. tak mandi pun takpe..

      tapi, untuk melakukan ibadah2 lain seperti solat, maka wajib untuk mandi wajib.. sbb syarat sah solat adalah suci daripada hadas..

      maka, puasa man yg beberapa minggu itu adalah sah (walaupun tak mandi wajib), tetapi solat man tak sah hukumnya..

      Jadi, man qadha la solat yg dilakukan sepanjang beberapa minggu (selepas keluar mani) itu.. insyaAllah, Allah tak kira dosa yg dilakukan sebab tak tahu ;)

  13. ustadz, klo dah keluar mani dg sengaja kan batal, trus makan aja atau tetep puasa,tank

  14. betul ke klau keluarkan mani dgn sengaja..sperma akan t’jdi anak kta di akhirat..ntah la..sya dgar dri kwan..tpi xtau mcm mne dy cte..dy kta kluarkn dgn snjga tpi tdak t’lkat dgn ovum anak2 kta smua d’sksa..btul ke.?sy jdi tkut slpas dgar cmtu..

    1. setakat ni Ustaz Love belum pernah terjumpa apa2 dalil yg menyatakan sebegitu.. sbb sperma itu bukanlah mukallaf (manusia yg dipertanggungjawabkan dengan hukum2 agama).. tak sempat jadi manusia pun.. jadi, macam mana plak bleh jadi manusia kat akhirat? dah la kat akhirat jadi manusia (tak sempat nak buat ibadah), diciptakan semata2 untuk diseksa atas perbuatan mereka2 yg onani plak.. jelas ini merupakan lawak yg melampau dalam agama..

      Yg jelasnya, hukum onani itu adalah haram.. dan boleh jadi berdosa besar sekiranya dilakukan secara berterusan.. dan dosa itu tertanggung atas pelaku onani itu sahaja.. dan bukannya kepada sperma yg dikeluarkannya ;)

      1. Salam,
        Ustaz nak kepastian kalau puasa ramadan tahun yang lepas-lepas ada yang tak cukup, benarkah jika 1 hari yang tak puasa tu akan berganda bilangan yang perlu di qado?
        misalnya ramadan tahun lepas saya tak puasa sebanyak 5 hari dan sekarang dah tiba ramadan lagi adakah saya perlu ganti puasa sampai 10 hari? tolong ye ustaz…

        1. Salam Awang..

          Puasa itu tak berganda.. kalau tak puasa 5 hari, maka perlu ganti 5 hari saja, sekalipun telah berlalu bertahun2 tak sempat nak ganti..

          1. Salam Ustaz, sy nak tau, kalo dia x mampu berpuasa, juga tak mampu bernikah, tapi rasenye tak akan terjerumus kepada zina. macam mana ye? tkasih

          2. Salam K..

            Kena tgk beliau tu tak mampu sebab apa.. kalau memang sebab sakit yg tak boleh sembuh, maka tak perlu ganti puasa.. cukup gi bayar fidyah je..

            Jika tak mampu bernikah dan mampu menahan nafsu, tetap haram melakukan onani (sebenarnya, Ustaz Love pun tak berapa faham persoalan ni.. sama ada nak tanya pasal hukum bernikah, mahupun hukum onani.. jadi, Ustaz Love jawab ikut tajuk je la.. hehe)

          3. salam ustaz love
            kalo tertinggal puasa sebab mengeluarkan air mani x perlu bayar fidyah ke?

          4. salam..

            tak perlu bayar fidyah.. cuma wajib ganti balik puasa yg terbatal dan bertaubat kerana melakukan dosa onani

  15. ustaz
    kalau tgk filem lucah tapi air mani tidak keluar.sah tak puasa kita dan perlukah kita mandi wajib
    salam

    1. salam harith..

      puasa sah.. tak perlu mandi wajib sebab tak keluar air mani..

      menonton filem lucah hukumnya haram..

        1. kalau keluar, kena mandi wajib, tapi tak batal puasa.. sebab ianya bukan dikira mengeluarkan air mani dengan sengaja

  16. ooooo….. kqa x terbatal la klaw x sngaja kluar mni….. tp klaw mndi wajib waktu siang di bulan puasa boleh kan

  17. salam ustaz.
    kalo kite x igt bpe ari kite pnah tingglkn puase camne eh qada dan fidyah puase tu?

    1. salam yang runsing..

      kalau kita tak ingat, maka buatlah setakat keyakinan kita berapa hari yg telah ditinggalkan.. selebihnya, mohonlah ampun pada Allah..

      1. kalo bayaran fidyahnya pula bagaimana ustaz?
        katakan la pada tahun 2006 saye tertinggal 5 hari puasa,
        perlukah saya membayar fidyah secara gandaan?

        1. ya.. kena bayar secara gandaan.. maknanya 5 hari dan kali untuk 5 tahun.. kiranya 5 cupak X 5 tahun = 25 cupak..

          satu cupak, sama dengan RM 1.80 X 25 = RM45..

          Untuk pengiraan lebih lengkap, boleh melawat ke zakat.com.my

  18. salam ustaz, saya seris usap2 kan kemaluan saya, sehingga 1 hari saya usap2 smpai sedar keluar air mani.. adakah ianya dikira sudah baligh? perlu mandi wajib tak?

    1. Salam..

      jika keluar air mani walaupun dalam keadaan jaga (spt keluar mani akibat onani / melancap), maka ianya dikira sudah baligh bagi lelaki. Maka kena mandi wajib kalau nak solat ;)

          1. Aik.. cmne ni.. kalau baligh tandanya mesti ada . jadi dlm konteks ini pulak bagaimana akan tibanya seperti suara garau, mula pertumbuhan bulu. etc??

        1. mimpi basah tu boleh berlaku berkali2.. dah tua ganyut pun bleh mimpi basah lagi.. kalau setakat mimpi, tak keluar mani, maka tak perlu mandi wajib.. kalau keluar mani masa mimpi tu, maka kena mandi wajib

    1. kalau keluar hari2 biasa, maka kena mandi wajib juga.. untuk membolehkan solat dan melakukan ibadah lain..

    1. Salam abgmat..

      Perbezaan air mani dan air mazi boleh dikenali melalui warnanya.. juga baunya.. juga cara keluarnya..

      Air mani itu warnanya pekat (mcm putih telur separuh masak) dan baunya kuat.. dan ianya biasa keluar memancut2..

      Air mazi pula jernih warnanya mcm warna air paip tapi berlendir.. dan baunya juga tak kuat sangat.. dan ianya keluar meleleh je

      1. haish, saya pernah gesel2 tgn di kemaluan. ada yg saya perasan keluar cecair kaler bkn jernih, tpi keluar biasa saja tidak memancut tpi meleleh leleh…

        ada jge, keluar cecair berlendir jernih, keluar meleleh jga..

        1. ada satu lagi jenis air iaitu air wadi.. warnanya agak keruh, tapi bukanlah seperti air mani.. sbb air mani ni cara keluarnya memancut, warnanya putih pekat dan berbau serta melekit.. kalau gesel2 tangan kat kemaluan, biasanya yg keluar adalah air mazi ataupun air wadi.. ia boleh keluar tanpa disedari keluarnya.. kalau air mani, biasanya badan akan sedikit bergetar dan kemaluan terkemut2 waktu ianya keluar ;)

  19. salam ustaz,

    umur saya 14 tahun.. sy pernah mengusap kemaluan sehingga keluarnya air mani, apa kah yg perlu saya lakukan?

    1. salam saiful..

      kena mandi wajib dan jagalah solat fardhu 5 waktu dan berpuasa dalam bulan Ramadhan.. kerana saiful telah baligh.

          1. ustaz kalau paksaan orang lain mcm mane ustaz dikira baligh ke sebab sewaktu kecil saya punya kemaluan kene pegang orang yang saya tak kenal saya pun biarlah sebab saya tak tahu pun bab air mani sebab saya masih dlm darjah 1 atau 2 pada waktu tu. Adakah saya di kira baligh

  20. Salam ustaz, saya nak tanya .

    saya dah mandi wajib mengikut dari panduan buku, tetapi dalam mandi tu saya menggunakan sabun.. saya telah silap melakukannya dengan mandi bersertakan sabun.. adakah perlu saya mengulangi nya semula?

    1. Salam Burthurt..

      sebenarnya tak silap pun.. yg penting air tu rata ke seluruh badan.. tak kira la sabun dulu baru mandi wajib ke, mandi wajib dulu baru sabun ke, janji seluruh badan kena air ;)

    1. istilah masturbate / onani / melancap adalah bermaksud mengeluarkan air mani sendirian.. tak kira la guna tangan ke, guna kaki ke.. yg penting, keluar air mani. kalau setakat keluar mazi, ia bukan dikatakan masturbation.. air mazi dikenali dengan warnanya yg jernih.. baunya mcm hanyir, tapi tak kuat berbanding air mani ;)

  21. Saya telah berniat puasa dan telah tertidur selepas subuh..
    Dalam tidur saya telah mimpi basah.
    ADAKAH PUASA SAYA BATAL?
    adakah saya perlu mandi wajib semula dan berniat puasa semula?

    1. puasa tak batal.. dan tak perlu berniat semula.. dan tak perlu tergesa2 untuk mandi wajib.. tetapi kalau nak solat, maka perlu mandi wajib dulu.

  22. kalau seseorang itu mengeluarkan mani dengan sengaja ketika bulan puasa misalnya waktu siang.
    boleh mandi wajib terus ke..

        1. kalau dah batal puasa (sbb keluarkan mani dengan sengaja), maka nak puasa apanya lagi.. gi la dapur makan nasik.. kihkih.. dan puasa yg dibatalkan itu kenalah diganti ;)

          1. Salam Ustaz…
            Ustaz….kalaulah mengeluarkan air mani dengan sengaja…hukumnya…dosa besar ke?

          2. Salam Ustaz…
            Ustaz….kalaulah mengeluarkan air mani dengan sengaja… apakah,,,hukumnya…dosa besar ke?

          3. Salam ustaz…

            Ustaz,saya ada soalan…
            kalaulah seseoarang itu mengeluarkan mani dengan sengaja…apakah hukumnya..adakah berdosa besar ustaz…

          4. Salam Nogami..

            mengeluarkan mani dengan sengaja hukumnya adalah haram dan berdosa.. tetapi bukanlah dosa besar ;)

  23. peh la mak x leh belar la ayat ustaz yang terahir “Kalau dah tak tahan sangat (dan dah ada calon yg sesuai), maka berkahwin la.. tak kira la bulan puasa ke, tak bulan puasa ke.. boleh solat tarawih 8 rakaat kat rumah dan baca ayat pendek2 ” hehehe

  24. assalamualaikum ustaz
    1)ustaz kalau kita onani/melancap hari2 apakah dosanya
    2)ustaz macam mana nak menahan nafsu untuk berhenti walaupun kita dah bertahan 10 hari tetapi gagal akhirnya melawan nafsu(semua adalah pertanyaan)

    1. waalaikumussalam..

      1. dosa kecil yang dilakukan secara berterusan, boleh menjadikannya sebagai dosa besar menurut pendapat sebahagian ulamak.

      2. banyakkan puasa sunat dan melakukan aktiviti2 berkumpulan.. jangan habiskan masa seorang diri.

  25. pada bulan ramadhan yang lepasada beberapa hari saya sengaja menonton filem omputih yang kebiasaannye ada adegan cium jadi air mazi terkeluar.adakah saya perlu ganti puasa ?

        1. Ustaz Love dah baca.. setakat pengetahuan Ustaz Love, air mani itu tidak akan keluar kecuali melalui dorongan fizikal (spt usapan pada kemaluan dalam proses onani dan persetubuhan). Kebiasaannya, keluarnya mani dengan sebab usapan pada kemaluan ketika menonton video lucah, dan bukanlah keluarnya disebabkan menonton.

          WA

        1. air mazi warnanya jernih dan keluar disebabkan ghairah.. air wadi warnanya sedikit keruh dan keluar biasanya disebabkan terlalu penat

          1. oh, rupanya air wadi berbeza ya dari air mazi, terima kasih atas penerangan itu ustaz :)

          2. ustaz nak satu kalo saya ni cuba nak tahan daripada melancap,tapi sampai masa tu melancap gak tapi bukan bulan puasalah.dia kalo melancap tu haram ke makruh sebab saya takut dosa gak lepas …. tapi x leh tahan.ustaz kena tekanlah hukumnya supaya saya ada pendirian

          3. hukumnya haram.. kalau dah tak tahan, berkahwinlah.. kalau tak mampu berkahwin, maka berpuasalah ;)

          4. Aslm ustaz…contoh kite mengeluarkan air mani dengan sengaja (bukan bukan bulan puasa) lepas kita Malas mandi wajib…bole ke kita mandi wajib lepas lebih kurng seminggu Tampa keluarnya air mani tapi terkeluarnya pada minggu yg lalu? Sah kah mandi wajib itu?

          5. Waalaikumussalam Hamlin..

            Mandi wajib itu mengangkat hadas besar yang terdahulu walaupun berkali2 keluar.. sama kaedahnya mcm darah haid (haid termasuk dlm hadas besar).. walaupun darah tu keluar berkali2 setiap hari, tapi cukup dengan mandi wajib selepas darah itu kering, maka terangkatlah hadas besar.

            Cuma, kalau mandi wajib lepas seminggu, bila pulak nak solat fardhu?

  26. Assalamualaikum ustaz….Nama saya raziq saya nk Tanya 1soalan…mengeluarkan air mani dengan sengaja berdosakah….

    1. Waalaikumussalam..

      Puasa yang dibatalkan wajib diganti.. tak kira la batal sebab sengaja ke, tak sengaja ke.. ;)

          1. sebab dah melangkau tahun (masuk Ramadhan yang lain), maka perlu ganti puasa yg terbatal itu dan kena bayar fidyah.. boleh bayar fidyah di pejabat zakat.

  27. ustaz kalau tidordalam mimpi sahaja yang keluar air mani tetapi bila saya sedar air mani saya tidak keluar pun adakah saya perlu mmandi wajib gak

  28. Ustaz . saye nak tanya . jika lelaki mengeluarkan mani dengan sengaja(onani/melancap) . adakah ia dikira akhil baligh ? (kene tanggung dosa sendiri) ?

    1. ya.. dia dikira akil baligh.. sbb syarat akil baligh adalah keluar mani (tak kira sama ada melalui mimpi ataupun dikeluarkan dengan sengaja)..

      WA

  29. Assalamualaikum Ustaz .

    Ustaz , saya pernah melancap semasa puasa pada 2008 . tetapi saya belum mengantikan puasa dan membayar fidyah lagi sehingga kini . tetapi sekarang saya tidak berapa ingt berapa hari yg tlh saya tinggalkan . bolehkah saya membayar lebih daripada anggaran saya itu dan bagaimana hendak membayarnya ? mksud sy dimane boleh saye bayar fidyah itu . 1 lagi soalan sy ustaz , bolehkah saya qada dulu jumlah puasa yang telah saye tinggalkan dan saye membayar fidyah di kemudian hari .

  30. salam ustaz . semasa 2008 saya pernah melancap pada bulan puas kira2 dalam 5 hari . sekarang 2012 saya ingin membayar fidyah . bagaiman nk kira ? boelh ustaz tlng kirakan . 1 lgi soalan , bleh sye mmbyr lbih daripade kiraan saye itu kerana tidak pasti sudah berapa hari saya telah tinggal puasa itu . saya patut qada dahulu atau bayar fidyah dahulu ?

    1. salam…

      jika puasa itu telah diganti, maka fidyahnya terhenti setakat tahun itu..

      contohnya.. pada 2008, tak puasa 5 hari.. sampai masuk puasa 2011, puasa 2008 tu masih lagi tak diganti.. maka kena bayar 3x fidyah.. kalikan dgn 5 hari tak puasa tu, jadi kena bayar 15 fidyah.. fidyah dibayar mengikut kadar secupak makanan asasi (spt beras) dengan kadar 675gram (RM1.80).. jadi, 15 X RM1.80 = RM27.

      Kalau dah ganti puasa 5 hari tu pada tahun 2009 contohnya (selepas raya), maka fidyahnya adalah 5 cupak walaupun baru nak bayar tahun 2012.

      Kalau tak ingat berapa hari tinggal puasa, ambil bilangan hari yg kita yakin tinggal puasa.. dan berpuasa ganti untuk bilangan hari tersebut.. selebihnya, kita mohon keampunan daripada Allah atas kelalaian kita.

      Yang lebih utama adalah ganti puasa dulu..

      WA

  31. Ustaz Sye Nk Tanye ni… Semlm Sye telah keghairahan tetapi Sye tidak pasti air yg keluar itu air mani atau air mazi… Sye Hanye mengusapnye dan ttibe tekeluar… Adakah sah puase Sye?

    1. kena pastikan air apa yg keluar.. jika keluarnya dalam keadaan memancut dan tubuh jadi tegang dan terasa nikmat, itu tandanya keluar mani.. kalau sekadar mengalir mcm air jernih, itu air mazi.. jika tak sengaja mengusap dan keluar mani, tak batal puasa.. jika sengaja mengusap untuk mengeluarkan mani, maka batal puasa..

      1. salam ustaz, saye nak tanye… kalau kite melancap waktu malam lepas tu kite mandi wajib boleh tak…sah ataupun tidak kite nak puase pada esok hari..

        1. malam2 orang tak puasa.. jadi kalau nak makan, nak minum, nak jolok tekak sampai muntah atau melancap sekalipun, ia tidak ada kaitan dengan puasa.. tetapi kena ingat, melancap itu adalah berdosa sekalipun dilakukan pada waktu malam..

  32. Salam ustaz, nak tanye.. Klau kite melancap, nak klua tapi ditahan dan tak klua air mani. Tu kire batal ke tak ustaz?

  33. Assalamualikum Ustaz , saya nak tanya kalau kita lakukan onani pada siang hari puasa , batalkan puasa kita , jadi kita perlu niat balik puasa kita tak? sebab saya dah niat untuk sebulan

  34. ustaz, nk tye kalu kite tgk movie (bukan movie lucah) pda siang hari, lpas tu tiba-tiba keluar air mazi, batal ke puasa kite????

      1. Ustaz, jika bemain2 dengan zakar dengan bukan berniat untuk keluar air mani batal ke puasa? dan juga sekiranya tidak keluar mani tetapi kemudian bila kencing keluar mani, bagaimana ustaz?

        1. Bermain dgn zakar adalah salah satu cara utk mengeluarkn mani. Jika kebiasaannya sblm ni main2 zakar tu tak keluar mani, maka keluarnya mani masa main2 dlm bln puasa tak batalkan puasa sbb dikira tak sengaja. Kalau mmg kebiasaannya akan keluar mani kalu main2 dgn zakar, maka batal puasa sbb dikira sengaja mengeluarkn mani. Jadi, gi la main2 dgn Zakir, jgn main2 dgn zakar..

          1. nyeheh (=-=) tetapi maksudnya bermain zakar itu masturbasi sekiranya tetapi bukan ingin untuk keluarkan mani itu bagaimana. saya tak tahu apa perkataan lain daripada bermain zakar tetapi baru tahu :I

          2. masturbasi itu berbeza dengan menyentuh zakar dalam keadaan biasa sbb masturbasi itu dilakukan dengan keghairahan nafsu.. tak sama dgn mereka yg menggaru2 zakar yg berkurap.. sbb itu kalau takde tujuan nak sentuh, maka janganlah sentuh..

  35. Assalamu’alaikum ustaz. Terima kasih sgt2 sbb buat entry yg berguna ni dan fuh sgt bersabar ye ustaz jawab setiap soalan yg ditanya org. Byk soalan yg tertanya2 dah di jawab pun kt komen2 ni. Semoga Allah memberkati ustaz.

    1. Ni entry tahun lepas dan komen pun byk yg tahun lepas punya.. Tak tau apsal hot sangat topik keluar mani ni :D

  36. Ustaz, adakah batal puasa jika sewaktu beristinjak secara tidak sengaja terkeluar air mani dan juga kerana terkhayal di minda?

  37. asalamualaikum . Sihat x kalo sehat nk tnye ? Hehehe . Ustaz love kal0 keluar air mani pada mlam rmadan kn , mse t0h tgk lak vdeo luch , btal x puase slme nh sy buat dlm 1 bln

  38. Salam ustaz.. Apa yg saya belajar sebelum ni kalau mimpi basah je baligh. Pastu ustaz kate onani pun kire baligh.. Abes kene ganti solat lah..? Aduih..

    1. Yg jd tanda baligh itu bkn mimpi tp keluarnya mani.. Kalu mimpi byk2 kali pun tp x keluar mani, tak kira baligh..dan kebiasaan permulaan baligh itu dgn mimpi basah sbb budak2 tak pandai nk keluarkn mani sendiri melainkn mereka dah cukup masa baligh. Budak2 skrg je yg advance.. Selepas keluar mani maka jd baligh la..dan wajiblah ke atasnya melakukan ibadah fardhu spt solat dan puasa..

    1. Batal tetap batal tetapi tak berdosa disebabkn kita tak tahu. Bila kita dah tahu, maka wajib kita qadha

  39. As salam.. Ustaz, kalau suami pegang kemaluan siang hari hingga isteri syawat..batal tak puasa.. Tp tidaklah sampai melakukan jimak.

  40. As salam.. Ustaz, kalau suami pegang kemaluan isteri di siang hari bln ramadhan hingga isteri syawat..batal tak puasa isteri? Dan batal tak puasa sebab bercium mulut Tp tidaklah sampai melakukan jimak.

    1. tak batal puasa jika setakat di luar kemaluan.. kalau masuk jari ke dalam faraj, maka isteri batal puasa.. tak batal puasa dgn bercium mulut, tetapi hukumnya makruh.

    1. walaupun klimaks.. sbb bercium itu bukanlah perbuatan yg secara kebiasaannya boleh mengeluarkan mani.. berbeza dengan onani yg memang kebiasaannya akan menyebabkan keluar mani..

      jika mengusap2 kemaluan isteri sampai keluar mani (sekalipun tak masuk jari), batal puasa isteri sbb perbuatan itu (mengusap2 kemaluan hingga keluar mani) termasuk dlm perbuatan mengeluarkan mani dengan sengaja yg membatalkan puasa..

        1. tidak.. onani itu adalah mengeluarkan mani.. kalau sekadar keluar mazi, tidak dikira sbg onani yg membatalkan puasa..

  41. Terima kasih ustaz..nmpknya batallah puasa saya..hmmm.. Semoga Allah ampunkan saya dan saya akan tetangkan pada suami agar tidak mengulanginya lagi. Terima kasih ustaz

    1. sebaiknya, elakkan perkara2 yg boleh menaikkan nafsu.. sbb puasa ini bukan setakat menahan lapar dan dahaga saja, bahkan lebih drp itu nak melatih kita mengawal nafsu melalui jalan mengawal pandangan, pendengaran, percakapan, pergerakan anggota dsb..

      1. assalamualaikum ustaz..nak tanya..kalau kita terbabas..bercumbu2 dgn isteri..maklum la..wife cuti sebulan..(sakit)..skrg dah ok..jadi sama2 bernafsu…sehingga kami bersetubuh…tapi oleh kerana tidak tahan sangat2..sampai air mazi pun sudah keluar..maka kami membatalkan dahulu puasa ramadhan yg mulia ini..dengan memakan makanan sedikit..selepas itu kami bersetubuh…adakah saya kena kifarah 2 bulan puasa atau mengantikan puasa yang terbatal pada hari tersebut…kesal sangat2..mohon penjelasan pak ust..

        1. Dalam mazhab syafie, tak kena kifarah sbb batal puasa bkn sbb jimak, tp sbb dah mkn dulu. Tp mengikut jumhur ulamak, wajib kifarah. Ustaz Love lebih cenderung kpd pendapat jumhur ulamak.

          1. Dalam mazhab syafie, tak kena kifarah sbb batal puasa bkn sbb jimak, tp sbb dah mkn dulu. Tp mengikut jumhur ulamak, wajib kifarah. Ustaz Love lebih cenderung kpd pendapat jumhur ulamak.

            saya ni dalam dilema..kalau saya amik yang mazhab syafie..boleh diterima tak pakcik..dan sy berjanji tidak akan berlaku lagi kemudian hari..apa pendapat pakcik..

          2. Takde masalah.. Yg lebih penting drp itu adalah bertaubat pd Allah sbb perbuatan membatalkan puasa dgn sengaja tanpa uzur syar’ie itu hukumnya haram dan berdosa.

          3. assalamualaikum pak ust..atas jawapan soalan saya itu…baru la hati saya tenteram dan aman dan saya berjanji dan bertaubat tidak akan mengulangi perkara itu lagi..maha besar allah dan maha pengampun pada hamba mu ya allah..amin.

  42. slm ustaz..nk tnye ckit..bberapa tahun dlu,tklua mani scra xsngja,mka sudah dkira baligh..tp mslhnya mse tu xtau lg psal mani,mndi wjib..ble da msuk djah 6 mse tu bru ad ustz bgtau..lps tu bru la sy mndi wajib..jd nk tnya ustaz bgaimna dgn ibadah sebelum mcm puasa n solat..
    kre kne qada ea??..dan bgaimana kalo xtahu bpe bilangannya??..sbb kalo fidyah kne kira harinya jgk..
    sekian..
    Hamba Allah. recently posted..Berniaga Untuk Berkhidmat vs Berniaga Untuk UntungMy Profile

  43. kalau bayar fidyah dgn derma kat masjid boleh ke ustaz? duit derma masjid tu utk fakir miskin juga..bkn cmtu?

    1. Derma kat masjid tak sama dgn byr fidyah..sbb duit masjid itu multifunction.. Boleh guna untuk byr bil masjid, bayar penceramah, ubahsuai bangunan dsb. Sedangkan fidyah itu khusus utk fakir miskin. Lebih bauk bayar di pusat zakat.

  44. salam ustaz, jika seseorang itu mengeluarkan mani dengan sengaja pada bulan puasa tahun 2008 dan mengulangi perkara itu pada bulan puasa 2009,dia harus ganti dan membayar fidyah? persoalannya, bagaimana dia nak bayar fidyah jika dia tidak ingat berapa hari dia melakukan perkara tersebut?

    1. ganti puasa sekadar yg teringat (agak2 berapa hari yg lebih diyakini meninggalkan puasa).. contohnya katakan pada tahun 2008 tertinggal 3 hari (yg ni memang pasti tertinggal, contohnya), maka jika tak ganti puasa bila masuk bulan puasa tahun 2009, maka kena ganti puasa 3 hari dan bayar 1 fidyah.. kalau masuk puasa 2010 tak ganti puasa lagi, maka kena ganti puasa 3 hari dan bayar 2 fidyah.. dan begitulah seterusnya.. itu untuk hari2 puasa yg tertinggal pada tahun 2008.. tahun 2009 kena kira lain plak..

  45. salam ustaz, seseorang menonton video lucah dan mengesel2kn bantal pada kemaluannya pada bulan puasa,dan dia tidak tahu sama ada yg keluar itu air mani atau mazi, bagaimana dengan puasanya? batal atau sah? jika batal,wajib ganti dan bayar fidyah? terima kasih..

    1. kena pastikan itu air mani atau bukan.. jika itu mani, maka batal puasa sbb perbuatan menggesel bantal pada kemaluan itu termasuk dlm perbuatan yg kebiasaannya boleh menyebabkan keluarnya mani.. wajib ganti dan tak kena fidyah..

  46. betul ke ustaz love kate dlm comment yang dulu (kena pastikan air apa yg keluar.. jika keluarnya dalam keadaan memancut dan tubuh jadi tegang dan terasa nikmat, itu tandanya keluar mani.. kalau sekadar mengalir mcm air jernih, itu air mazi.. jika tak sengaja mengusap dan keluar mani, tak batal puasa.. jika sengaja mengusap untuk mengeluarkan mani, maka batal puasa..)

  47. terima kasih ustaz, ada lagi nak tanya, betul ke kalau kita tak sempat ganti puasa pada 2011,kita kena gandakan jumlah hari yang kita kena ganti? contohnya, tinggal 2 hari pada tahun 2011,tak sempat ganti pada tahun 2012,jadi,puasa 2011 tu kita kena ganti sebanyak 4 hari? atau ganti 2 hari tapi bayar fidyah? yang mana satu ustaz?

  48. oh ye satu lagi ustaz, fidyah ni kena bayar sebab apa ustaz? sengaja meninggalkan puasa? mengeluarkan mani dengan sengaja kena bayar fidyah?

    1. fidyah ni dibayar sbb perintah Allah.. kira denda sbb tak dapat nak laksanakan kewajipan puasa spt org tua yg tak mampu puasa, maka kena ganti dengan fidyah.. tapi dalam kes ganti puasa ni, ia sebagai denda kerana terlambat menggantikan puasa sehingga tiba puasa tahun seterusnya.. bukan sbb keluar mani ke, sebab jimak ke dsb..

      1. oh begitu,terima kasih ustaz untuk penjelesan tentang perkara ini,jadi jika seseorang itu terbatal puasanya disebabkan keluar mani dgn sengaja pada tahun 2010 misalnya,dan dia baru sedar kesilapannya,jadi pada tahun 2012 dia kena bayar fidyah dan ganti puasa yg dia tinggal la kn ustaz? fidyah tu dah berganda sebanyak 2 kali la kn? sbb 2011 dan 2012?

          1. dekat mana bleh bayar fidyah ni ustaz? kena bg beras or bleh bg duit? dan kena bgthu ke sebab ap kita bayar fidyah ni?

          2. boleh bayar fidyah pada fakir miskin.. atau kalau nak mudah, boleh bayar di pusat zakat.. tak perlu bagitahu sebab apa nak bayar fidyah, cuma niatkan saja nak bayar fidyah.. kalau bayar di pusat zakat, bagitahu saja nak bayar fidyah..

          3. terima kasih ustaz,jadi kalau sempat ganti semua puasa yang tertinggal tu pada tahun 2012,dan bayar fidyah 2013, hanya gandakan 2 kali saja la kn..

          4. okay,hanya fidyah untuk 2011, alhamdulillah,terlerai persoalan saya akhirnya,terima kasih ustaz,semoga sentiasa berada dibawah lindunganNya.

          5. lagi satu ustaz,kadar fidyah sekarang berapa ye? betul x kiraan saya
            katakanlah 2008 dia tertinggal puasa 4 hari, 2009 pun sama dan 2010 pon, xp 2011 dia ganti smua puasa dia,jadi 2012 dia nk ganti balik smua puasa dia, jumlah 12 hari, fidyah dia 40 la kn ustaz? harap ustaz dapat kirakan,sy pun xberapa sure..

          6. jadi jumlah fidyah 9 la ye ustaz utk 3 tahun tu? camne kira ye ustaz? untuk tahun 2008 tinggal 4 hari,kire 4 fidyah,yg 2009 ngn 2010 kire cmn?

  49. Ustaz love numpang nanya kalau sedang menjalankan puasa . Lalu kemaluan gatal dan digaruk terus hingga mengeluarkan air mani. Itu batal ndah puasanye

    1. jika niatnya untuk digaruk aja, maka tidak batal puasa sekalipun keluar mani.. jika digaruk itu disertai tujuan untuk berlezat2 sehingga ghairah, maka batal puasa jika keluar mani.

  50. Ass. Ustad , , ,

    kalo onani diluar bulan Ramadhan , maka amal ibadahnya ngga diterima selama 40 hari , bener tak Ustad ? , , ,

    makasih , , ,

  51. ustaz saya musykil lah kalau tengok video lucah apakah yang air keluar pada kemaluan seseorng itu??? maaf kalau saya bnyk tanya

    1. biasanya kalau ghairah dengan sebab melihat atau mendengar (tengok video lucah, dengar orang borak2 lucah dsb), air yg keluar adalah air mazi yg berwarna jernih dan keluar secara mengalir / meleleh.. kalau mani ni, dia akan keluar dengan cara terpancut dan warnanya putih..

    1. macam mana nak ganti hari tu jugak? sedangkan puasa yg lengkap itu bermula subuh dan berakhir maghrib.. takkan nak puasa malam kot? :D

  52. Assalamualaikum Ustaz
    Kalau mimpi basah masa siang hari ketika puasa sunat syawal, batal tak puasa sunat tu.. sebab semua tanya pasal puasa ramadhan ja tapi bukan puasa sunat. Terima kasih dahulu dari saya.

  53. ustaz,saya telah menqada’ puasa kerana melakukan onani pada tahun 2007. Tetapi saya qada’ puasa tersebut pada tahun 2009. Perlukah saya membayar fidyah gandaan kerana telah lebih 1 tahun…

    1. jika puasa itu diganti selepas Ramadhan tahun 2009, perlu bayar 2 fidyah.. kalau sebelum Ramadhan 2009, hanya perlu bayar 1 fidyah

      1. ustaz sy ade soklan nk tnya…semasa isteri sy uzur jd kami xleh bersetubuh..jd isteri sy urut zakar sy…bile sy nk klimaks tibe2 ade gangguan yg xdpt nk dielakkan..jd kami terpaksa stop..tp mase stop tuh ade air putih yg keluar dr zalar sy..dia cair dan berwarna putih..jd apakah jenis air itu? sy kena mandi wajib x?

  54. ustaz,saya nak tanya ne ketika tidur atau sebelum tidor saya slalu berangan angan ada sepasang suami isteri telah melakukan bersetubuh,esok paginya mcam ada yg basah kat seluar dlm saya,adakah itu air mani,mazi or wadi?mohon penjelasannya ustazz kerana masalah ini salalu membingungkan di pikiran saya..sampai sekarang saya tak sembahyang 5 waktu kerana masalah di atas ini ustazz mohon penjelasannya dengan segera..

  55. ustaz,saya nak tanya ne ketika tidur atau sebelum tidor saya slalu berangan angan ada sepasang suami isteri telah melakukan bersetubuh,esok paginya mcam ada yg basah kat seluar dlm saya,adakah itu air mani,mazi or wadi?mohon penjelasannya ustazz kerana masalah ini salalu membingungkan di pikiran saya..sampai sekarang saya tak sembahyang 5 waktu kerana masalah di atas ini ustazz mohon penjelasannya dengan segera..

  56. Assalamualaikum ustaz,bagaiman pula dengan melakukan pergerakkan sehingga keluar air mani tetapi tidak bersentuhan?

  57. assaammualaikum,,,
    saya ada sedikit pertanyaan yea ustaz,, APAKAH HUKUM LELAKI MENGELUARKAN AIR MANI DENGAN SENGAJA DIBULAN RAMADHAN KERANA UJIAN IVF ?
    dan buku-buku apakah yang saya patut gunakan untuk membuat rujukan,serta dari ulamak dan mazhab mana,.. ?
    boleh dikaitkan dengan qiyas hukum ini??

    mohon dibalas di email saye yea ustaz,, terima kasih,:)
    ini email saya ” nor_yumni@yahoo.com

    1. hukumnya haram dan membatalkan puasa.. sbb ia bukanlah perkara dharurat yang tak boleh dilakukan pada waktu malam ke, lepas habis bulan Ramadhan ke.. boleh rujuk kitab mazhab Syafie spt al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh susunan Dr. Wahbah az-Zuhaily..

      WA

  58. kalau kite melancap pastu tahan kn… air tu kluar skit dan kdg2 x kluar.. kne mandi wajib x??

  59. Slm ustaz,kalo tngok benda lucah pda bulan puasa tpi tak keluar sbrg air pda kemaluan,tapi masa mandi tu tiba2 keluar lelehan putih adakah terbatal puasanya??

  60. ustaz nk tanya perlu atau tidak untuk mandi wajib apabila keluar mani dngan sengaja atau kata lain melancap, sebab saya ada dngar orng cakap tidk perlu kalau macm itu..

  61. Slam ustad.. Sye prmpuan. Nk tnye klau sye usap ttapi tidak kluar apa2 air.. Batal ke tidak puasa ustad

  62. Jika seseorang itu mengeluarkan air mani dgn sengaja pada malam bulan ramadhan tetapi selepas beliau ber-onani beliau tidak bermandi wajib sehingga terbit fajar dan beliau terus berpuasa. Adakah sah puasa beliau?

  63. jika kita melancap tapi tidak mengambil mandi wajib keesokan hari nya batal tidak puasa kita jika tidak mandi wajip

    1. mu takdok keje lain ke..mende la..siang pose malam keje tak pekdah,,cer gi ngaji ke, solat sunat ke..

  64. ustaz ,, kalau seseorang itu hendak melawan syahwat ketika puasa …. akhirnya terkeluar air maninya …. batal atau tidak ustaz .?

  65. assalamualaikum ustaz……saya nak tanya, sekiranya kita baca cerita lucah sehingga terkeluar air mani, adakah ini dikatakan sebagai mengeluarkan air mani dengan sengaja

    1. sama ada sengaja atau tak, kita kena mandi wajib dulu sebelum melakukan ibadah.. boleh lakukan solat taubat, kalau tak nak buat pun takde masalah.. banyakkan istighfar

  66. Saya telah meminta izin suami untuk menggantikan puasa wajib.namun di siang harinya, suami ajak bersetubuh.ustaz nak tanya lah, mana yang lebih di utamakan, puasa ganti atau melayan kehendak suami?

  67. As’salam ustaz, saye nak tanya ni.. apabila kita buat onani(masturbasi) tetapi yang keluar air mazi bukan air mani, haruskah kita mandi wajib?

    1. tak harus mandi wajib.. hanya perlu basuh kemaluan dan bahagian yang terkena air mazi tersebut.

  68. Jika seorang remaja lelaki beronani dengan sengaja sampai keluar air mani, di dalam bulan ramadhan. Dan dia tidak sempat untuk menggantinya. Apa yang perlu dilakukan? Adakah dia yang perlua membayar fidyah atau ayahnya yang perlu membayar fidyah?

  69. ustz, kluu seseorang itu bernazar untuk tidak mengeluarkan mani.. kemudaian, dia tgk citer yg ada unsur seks gtuu,, pastuu terkeluar air mani.. dia ini bukan nya niat nak wat keluar air mani pun.. bagaimana nie ustaz??

    1. salam,ustaz

      kalau kita tak keluar lagi air mani,pastu kita tonton filem lucah tiba tiba keluar air mani batalkah puasa,ustaz

  70. salam ustaz… ade kh sye perlu menggntikn puasa saya bila sye mengeluarkan air mani ini? saya baru shj tahu prkare ni sebntr tadi… sile berikn jawpn ustaz

  71. Assalamualaikum ustaz. Kalau kita tengok gambar/video yg mengairahkan dibulan puasa tetapi tidak keluar mani lepastu kita tidur disiang hari dan terkeluar mani. Adakah puasa kita batal ?

  72. ustaz …adakah batal puasa jika seseorang melancap selepas masuk waktu subuh ..tetapi ketika melancap tu dia tak sedar bahawa telah masuk waktu subuh..batal ke…??? dan dia sedar telah masuk waktu subuh selepas 30 minit dia selesai melancap.kalau batal ..kena bayar fidyah ker…???

  73. assalamualaikum ustaz…adakah batal puasa saya…setelah saya mimpi wanita seksi disiang hari,uztaz mengatakan mimpi perempuan adalah batal,saya keliru dengan ulasan yg diberi oleh mana-mana ustaz dalam blog mereka,dan perlukah saya mandi wajib …terima kasih mohon jawapan ustaz…

  74. Salam uztaz, saya nak tanya.. Kalau keluarkan air mani dengan sengaja kan (usap usap).. lepastu dia mandi wajib pada waktu siang hari atau petang di bulan puasa. Bolehkah?

  75. salam ustaz,
    kalau saya melayan nafsu pada waktu mlm dan tanpa beronani tetapi mengusik2 sahaja tetapi on and off nafsu shahwat nya.dan lepas subuh juga benda sama.dan tidak keluar air mani.tetapi lepas bangun tidur keluar air mani.
    adakah batal puasa saya?
    harap ustaz jwb secepat mungkin sementara saya tgh berpuasa ini.sebagai penghormatan.
    terima kasih :)

  76. Assalamualaikum Ustaz Love.

    1. Saya nak bertanya perlukah jumlah fidyah itu dikira dengan tepat?

    2. Apakah hukum jika saya nak bayar fidyah lebih dari jumlah sebenar? Contohnya jumlah fidyah agak-agak berjumlah RM50 tetapi bayar fidyah sebanyak RM200.

    3. Perlukah kita beritahu kepada fakir miskin bayaran ini adalah bayaran fidyah?

    Minta pandangan ustaz. Semoga Allah membalas jasa baik ustaz terima kasih.

  77. Ust kalo kite keluarkan air mani waktu puasa ganti tanpa sedar yang kite sedang berpuasa, boleh x kite teruskan puasa

Leave a Reply

Your email address will not be published.


seven − 6 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2014 Frontier Theme

Switch to our mobile site