Khas Untuk Wanita Bertudung!!

Jom Tengok Kereta Proton Iriz Yang Awesome!!

Pasukan Yang Paling Teruk Kena Troll Abad Ini!!

Batal Puasa : Memasukkan Sesuatu Ke Dalam Rongga

Salam…

Sebelum kita membicarakan tentang memasukkan sesuatu ke dalam rongga, maka kena tahu dulu apa yang dimaksudkan dengan rongga.. Apa yg selalu terlintas dalam kepala kalau kita dengar perkataan ‘rongga’? Kalau Ustaz Love, terus terbayangkan rongga hidung.. tak tau pasal apa.. hehe..

Rongga ni maksudnya lubang.. iaitulah lubang2 yg terbuka secara semulajadi, dan bukanlah lubang2 yang dibuat sendiri. Lubang2 itu ada kat anggota badan kita.. iaitu rongga hidung, mulut, telinga, qubul (lubang depan kemaluan) dan dubur (lubang punggung). Kalau lubang buatan (spt lubang telinga untuk letak subang dsb) ianya tak dikira.

Cuma, had lubang tu yg kena dipastikan.. bukan la korek hidung je terus batal.. sbb hadnya bukanlah rongga luar, sebaliknya rongga dalam.. Semasa berpuasa, dibenarkan untuk memasukkan air ke dalam rongga hidung, dengan syarat jangan terlampau dalam.. sehingga masuk ke dalam hidung dan bleh telan. Begitu juga dengan rongga mulut, bukanlah berkumur2 itu membatalkan puasa, sebaliknya melampau dalam berkumur2 sehingga air masuk ke tekak dan seterusnya ditelan itulah yg membatalkan puasa.

Begitu juga lubang2 yg lain..

Maka, mengorek hidung yg tak melampau (bukan mengorek sedalam2nya) tidaklah membatalkan puasa.. menggigit pen pun tak membatalkan puasa.. memasukkan pensel ke lubang hidung pun tak batal puasa..

Sebaiknya, aktiviti korek mengorek ini dilakukan waktu malam.. untuk lebih kepuasan.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 Comments

Add a Comment
  1. hahah..ustaz ni memang kelakar..banyak maksud ayat last tu..hehe

    bagaimana pula dengan orang yang puasa, tapi tak solat?

    1. hehe.. Ustaz Love takde maksud lain.. :D

      orang yg puasa tapi tak solat, puasanya sah tetapi beliau berdosa kerana tak solat.. ;)

  2. salam,ustaz bleh x sy ambil entry2 ustaz ,, untuk share dgn club p.pelajar islam,,sy nk copy paste je ,,tp nma penerbit asal akn dikekalkn .. hehe

  3. salam ustaz….jika seseorg itu menggunakn jarinya utk mengeluarkn najis ( beliau mempunyai masalah buasir) iaitu dgn memasukkn jarinya kedlm lubang dubur..adakah batal puasanya ustaz?

  4. Assalamualaikum ustaz. adakah batal puasa saya jika memasukkan / jirus air di lubang kencing dan mengeluarkannya semula dengan tujuan untuk membasuh baki kencing yang tertinggal..? saya agak keliru disini. jika terbatal, apakah yang harus saya lakukan? terima kaseh.

    1. Tak batal puasa. Sbb jirusan itu tak sampai masuk balik ke dalam kemaluan, cuma kat sekitar lubang saja

      1. ustaz batal ke puasa kalau kita memasukkan jirus air di lubang kencing dan sengaja mengeluarkannya setelah berada di sekitar lubang ???

      2. ustaz kalau kite mengeluarkan lebihan air yang berada di sekitar lubang dengan sengaja batal ke ?? confused lah ustaz maaf :D suka tanya

          1. ustaz klu masuk air dlm hidung terlebih had mse nk ambik air sembahyang …pose batal x

  5. As salam ustaz, saya mengalami masalah susah
    Membuang air besar, selalunya saya akan mengorek
    Rongga punggung untuk mengeluarkan najis, sekiranya
    Tidak, saya akan merana.. Bagaimana huku
    Nya ustaz?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


× three = 3

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2014 Frontier Theme

Switch to our mobile site