I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Batal Puasa : Mabuk Sepanjang Hari

Salam..

Mabuk sepanjang hari ni sama juga kaedahnya dengan pitam / pingsan sepanjang hari.. iaitu jika mabuk sebelum Subuh sampai la lepas Maghrib, maka puasanya batal dan tak sah sekalipun dah berniat malam sebelum tu.

Umpamanya kalau beliau gi clubbing lepas solat tarawih (contoh je.. hehe).. lepas tarawih tu, dah niat berpuasa.. kemudian minum arak sampai mabuk.. beliau kira tak sedar diri la ni.. hilang ingatan.. maka, jika beliau sempat terjaga di mana2 bahagian hari (sebelum Maghrib), maka sah puasanya.. tak perlu nak qadha.

Begitu juga kalau sebelum Subuh tu, beliau makan ubat ke sampai terasa mamai2 (mabuk) gitu.. jika sempat terjaga sekalipun sekejap di mana2 bahagian hari, maka sah puasanya. Kalau tak terbangun sampai Maghrib, maka puasanya dikira batal dan wajib qadha.

Maka itu, kalau nak minum, minum la bir halal (barbican).. insyaAllah tak mabuk.. hehe πŸ˜€

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 Comments

Add a Comment
  1. org yg p clubbing ni pose dan solat ke???pas tu mabuk2 plak….ustaz..klau nk bagi contoh tu biorlah bebetul sikittt….huhhuhu

    1. tak bleh nak kata gak.. ramai je tak tinggal posa dan solat.. clubbing pun tak tinggal gak.. hehe..

      insyaAllah, suatu hari nnt, solat beliau itu akan mencegah kemungkaran yg belum mampu ditinggalkan πŸ˜‰

    1. takde pun tulis “bir halal” kat botol tu.. orang Melayu je dok perasan2 mcm bir.. padahal ianya minuman malt.. sama juga macam horlicks πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme