I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Suara Wanita Aurat

Salam..

Ustaz Love baca2 entry lama, ternampak ada satu pertanyaan daripada najah :

“Tapikn Ustaz..Najah nk tanye..wanita mmg xboleh menyanyi ea??walaupun nyanyian nasyid?? ..smpi Ustaz 2 cakap mcm 2..”

Walaupun pertanyaan beliau berkaitan keharusan wanita menyanyi atau tak, Ustaz Love nak meluaskan skop perbincangan kepada soal suara wanita yang dianggap sebagai aurat..

Kenyataan yang menyatakan bahawa suara wanita adalah aurat adalah satu kenyataan yg bercanggah dengan dalil dan ajaran Islam yang sebenar.. Walaupun mungkin ianya dikeluarkan dengan tujuan untuk menjaga maruah wanita daripada terjadinya perkara2 yg buruk, namun sebenarnya ia lebih bersifat merendah2kan martabat kaum wanita.. Sedangkan suara itu adalah alat berkomunikasi yang penting.. Takkan nak tutup mulut dan gunakan bahasa isyarat, sedangkan wanita itu bukanlah seorang yang bisu?

Bila dikatakan suara wanita itu aurat, maka bercakap sahaja dengan lelaki sudah boleh menjadikannya berdosa.. Padahal itu bukanlah hukum yg sebenarnya.. Kerana berkata2, sama juga melihat2 dan juga mendengar2.. adalah harus.

Oleh itu, hukum suara wanita bukanlah aurat.. Sekalipun jika beliau bercakap dgn lelaki bukan mahram..

Yang dilarang cumalah melunakkan suara dengan tujuan menggoda.. itu bila kita khususnya dalam bab suara.. belum masuk isi percakapan lagi..

Suara lunak dan menggoda ini, memang ada larangan di dalam al-Quran :

Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).” (al-Ahzab : 32)

Melunakkan suara yg menggoda ini tak sama dengan bercakap lembut.. Menggoda ni ada sedikit unsur mengada2 (gediks) dalam percakapan. Contohnya “Awak dah makan kewww?”.. “Sayeww tak sukeww tawww” dsb.. contoh je..

Berbalik kepada persoalan bolehkah wanita menyanyi? Kerana menyanyi ini termasuk dalam melunakkan suara.. Maka di sini, terdapat 2 pendapat.. ada yang mengharuskan dengan syarat, dan ada yg mengharamkan..

Ustaz Love nak fokuskan pada yg mengharuskan.. iaitu dengan syarat tidak melanggar batas syariat Islam spt adanya tarian atau meminum minuman keras dalam majlis itu.. Selain itu, nyanyian juga hendaklah tidak menaikkan nafsu pendengar.. contohnya mcm lirik lagu dikocok2, ada ahhh ahh dsb.. tariannya pula ada goyang punggung, goyang gergaji, goyang skrudriver dsb..

Lagu yg pasti tiada unsur2 ini sudah tentu lagu2 berunsur ketuhanan.. spt lagu nasyid dan lagu2 yang memuji tuhan..

Pun begitu, dalam kaedah usul ada mengatakan “Keluar daripada khilaf itu lebih terpuji”… maka lebih baik mengambil pendapat yg mengatakan haram.. tapi jangan membangkang mereka2 yg berpegang kepada pendapat yg mengatakan ianya harus.. Ketatkan hukum dalam diri kita, dan bertolak ansurlah dengan orang lain.

p/s: Berapa ramai orang lelaki yg jatuh cinta dengan suara Siti Nurhaliza.. walaupun kecantikan beliau biasa2 saja πŸ˜‰

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

32 Comments

Add a Comment
    1. lebih kurang mcm tu la.. cuma banyak perkara yg perlu diteliti kerana ada pendapat yg menyatakan harus.. sekalipun bukan nyanyian nasyid, tapi jika bukan nyanyian yg menaikkan nafsu, maka di situ masih ada ruang perbahasan.. πŸ˜‰

    1. semuanya ada batasan.. sbb itu dinamakan hudud (jamak kepada had).. langgar hudud, maka kena la hukum hudud πŸ˜‰

      1. assalammualaikum..,,ustaz apa hukum bg org yg mendengar suara perempuan yg nyanyi lagu nasyid lak..?

        1. waalaikumussalam..

          jika berpegang pada pendapat yg mengharuskan, maka tiada masalah nak dengar wanita bernasyid.. sbb nasyid itu tidak mengandungi perkara2 yg diharamkan (spt lirik lagu yg haram, tarian dsb).. WA

          1. saya pernah bca komen hamba ALLAH S.W.T ni.,,dy siap letak hadis lagi(ttg penyanyi n pendengar),,xberani sy nak ckap apa yg sy baca.,,smpi sy takut terdengar lagu kat radio(suara perempuan),,he2,,sy pilih yg keluar dr syubhah,,haram tp xmembangkang pdpt harus(brsyarat),,tp selagi x mendengar suara perempuan yg mengoda kat radio xapa kn ustaz?

          2. itulah yg terbaik.. keluar daripada khilaf dgn memilih pendapat yg lebih ketat untuk diri kita πŸ˜‰

  1. apakah hukum sekiranya wanita itu melaungkan suara dibantu oleh speaker untuk tujuan berpolitik????

    1. hukumnya bergantung atas isi ceramah politik itu, bukan atas suara wanita.. kalau isinya tak melanggar batasan agama (spt membuka aib, mengumpat, memfitnah dsb), maka hukumnya kembali kepada asal iaitu harus πŸ˜‰

  2. habis tu ustaz,,,berapa ramai perempuan menyanyi dalam industri hiburan kat seluruh dunia,,,,kami yang perempuan ni xpe kan……lelaki pun dengar je lagu2 yang dinyanyikan tu…macammana ustaz?

    1. memang susah nak jauhkan diri drp perkara2 sebegini.. ada baiknya perbanyakkan istighfar, semoga Allah menghapuskan dosa2 yg kita sedar mahupun tak sedar melakukannya πŸ˜‰

  3. AinNasuhaJan 16, 2011 03:44 AM
    Assalamualaikum, sis. I agree with your point on iluvislam, there are a lot of Muslim girls who wear tight clothes nowadays. I hope more of them realize the true meaning of aurat… most of them think that it is ok to wear like that, but it is not by Islam. It’s good that you realize this problem is getting worse, lets try and help our friends realize this too.
    Oh, you are in form5 this year? Good luck for spm, i know it must be hard like it was for me last year. Pray a lot and revise and Insyaallah you’ll do fine. πŸ™‚

    Reply

    naniJan 20, 2011 09:08 PM
    beautifully written πŸ™‚

    Reply

    Nurin AtiQah ^_^May 4, 2012 04:41 PM
    Nak tanya , kalau kita ada masuk unit Beruniform yang pabila kita hadir, dia tidak menggalakkan pemakaian stoking . Jadi, ramai yang membukanya . Termasuklah saya. Apa hukumnya ya ? Padahal kaki juga dikira aurat ,

    1. Nak tanya , kalau kita ada masuk unit Beruniform yang pabila kita hadir, dia tidak menggalakkan pemakaian stoking . Jadi, ramai yang membukanya . Termasuklah saya. Apa hukumnya ya ? Padahal kaki juga dikira aurat ,

      1. kalau dia tak menggalakkan, maka kita punya pilihan untuk pakai.. menutup kaki adalah wajib (kerana ia aurat) dan tak tertakluk pada arahan mahupun larangan manusia..

  4. Aslm.ustad bagaimana rasullulloh mendengar 2 orang wanita di rumahnya dan menutup wajahnya dgn kain pd hari raya adha.
    Apakah boleh mendengarkan nyanyian wanita ?
    2.bagaimana kalau kita mendengarkan mp3 kan penyanyinya gk nampak,apakah boleh pak ustad ?
    Wass.

    1. harus mendengar nyanyian wanita dengan syarat liriknya tidak mengandungi perkara2 syirik dan lucah, tidak bercampur lelaki dan wanita, tidak mengajak melakukan dosa dan maksiat dsb.

  5. Saya igt bila dah kata menyanyi tu tak blh utk perempuan, so lagu2 ketuhanan pon tak boleh nyanyi. Alhamdulillah..lbh jelas ustaz. Syukran kathiran.

  6. asalammualaikum ustaz saya ada tak paham sikit tentang aurat perempuan termasuklah suaranya… kalau kita sebagai seorang perempuan kita boleh menyanyi ka?(nasyid,lagu cinta ka). boleh ustaz jelaskan lagi.. terima kasih ya

  7. salam,
    habistu, mcm mana kalau suara nyanyian prmpn dieditkan supaya menjadi suara lelaki? lol sorry soalan ni pelik, just wondering πŸ˜‰

  8. Aslkm.wbr.
    Ust., terima kasih atas perkongsian ilmunya.

    Merujuk pula kpd bab meraikan & dakwah, rasanya ada khilaf disitu.

    # (01) Rasullallah saw tdk melarang wanitaΒ² dirumah Saidina Abu Bakar menyanyi & memukul gendang sewanktu kunjungan beliau kerumahnya
    # (02) Rabiatul Adawiyah diriwayatkan sebagai salah seorang ahli sufi. Antara dakwah awal beliau ialah melalui syair berserta petikan biolanya.

    Sekian, jazakallahikhair.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme