I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Soal Jawab : Jika Kamu Tidak Malu

Salam…

Ustaz Love cuba meluangkan sikit masa untuk menjawab persoalan nahwan yang agak lama tertangguh :

Assalamualaikum,ustaz.sy nk mintak tlg ustaz terangkan mengenai hadith yg sy baca dlm buku keluaran Al-Hidayah judul Hadith Arbain An-Nawawiyah dan Terjemahan.

hadisnya begini,
Dariapada Abu Mas’ud bin Amr Al-Ansari Al-Badri r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda:Sesungguhnya sebahagian yg masih dikenali umat manuusia dari perkataan para Nabi terdahulu adalah bila kamu tidak malu,lakukanlah sesukamu.-HR Bukhari

xphm,heee:)
boleh ke mintak tlg ustaz?
maaf ganggu ustaz.
tq:)

Waalaikumussalam..

Maksudnya adalah bahawa perkataan itu (jika kamu tak malu, lakukanlah sesukamu) telah diketahui secara turun temurun daripada generasi ke generasi daripada zaman Nabi Adam a.s. sehinggalah perkataan itu dikeluarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Maksud perkataan itu boleh difahami dalam beberapa keadaan.. antaranya kalau seseorang tu takde rasa malu, maka dia akan buat sesuka hatinya.. Tak malu org tengok dada, maka dia akan selamba je pakai baju ketat… tak malu org tengok ketiak, selamba je dia pakai singlet…

Juga boleh juga difahami dengan keadaan mentaati perintah Allah, maka jika tiada rasa malu terhadap manusia, maka seseorang akan melakukan apa sahaja yang Allah perintahkan.. bila tiba waktu solat, maka tanpa segan silu seseorang itu akan solat walaupun di tengah khalayak ramai..

WA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 Comments

Add a Comment
    1. malu bertanya tu ok lagi.. sekurang2nya dia tahu apa yg nak ditanya.. yg lebih teruk drp tu adalah “tak tahu nak tanya apa”.. maksudnya mungkin faham pun tak bab tu πŸ˜€

  1. salam ustazlove,

    selamat pagi…
    alhamdulilah..pagi2 lagi ilmu dah masuk….
    malu bertanya sesat jalan…
    dalam menuntut ilmu agama memang sy tak malu…
    tapi pada hakikatnya sy memang pemalu….

    kalau kita malu menunut ilmu..sampi bila-bila pun tak pandai..betoi dak ustaz..? (bukan menuntut ilmu yg salah yer)…:))

    1. biasanya menuntut ilmu ni org tak malu.. tapi org malu part nak tanya kalu tak faham.. akhirnya sampai ke tua tak faham bab tu sbb malu / malas nak tanya πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme