I Love Tamil Movie!!

Set Lego Yang Mesti Dibeli Kalau Ada Masa Tu!!

Teringat Masa Zaman Kegemilangan Dulu!!

Hujan Rahmat

Salam…

Hujan sungguh lebat petang ni… memang biasa pun musim2 tengkujuh ni… kadang2 hujan sekejap je pun, tapi air naik macam hujan berhari2 lamanya… Itulah situasi di Kuala Lumpur…

Musim hujan ni, banyak orang berada dalam situasi tersepit… Yang kerja menoreh getah, tak bleh nak gi menoreh (tambah2 time skrg harga getah melambung2 mcm bola getah.. bleh sakit jiwa dibuatnya)… yang kerja pejabat, terperangkap dlm kesesakan lalulintas… sbb kat KL ni, asal hujan je, mesti jem… tak kira la banjir ke tak… kalau banjir, memang takyah cakap le…

Nak balik umah pun kadang2 lambat… Apatah lagi yg merempit pergi balik kerja… terpaksa melepak bawah jambatan dalam kesejukan…

Jadi, dimanakah rahmatnya hujan ini?

Sebenarnya, dengan hujan ini, maka tumbuh2an akan hidup subur seterusnya akan mengeluarkan oksigen yg digunakan oleh manusia untuk bernafas… Apakah nikmat dan rahmat yg lebih besar (dari sudut jasmani) daripada nikmat bernafas ni? Kalau tak boleh bernafas, nak pergi kerja pun tak boleh.. nak menoreh pun tak larat… terbaring je la jawabnya…

Dengan hujan juga maka manusia mendapat minuman… kita kena melihat asal usul air itu sendiri… Jangan tengok pada Syabas inspektor sahab mahupun air yg keluar daripada kepala paip… Sebab kalau musim kemarau, Syabas pun tak bleh nak buat apa… Air kat empangan pun menjadi kurang.. sungai2 pun menjadi kering… Ikan2 pun mati… pokok2 pun mati… akhirnya, manusia pun mati kebuluran…

Jadi, bila kita nak balik, tiba2 hujan lebat… jagalah mulut kita… jangan menyumpah2 hujan yang turun… kerana itu semua rahmat daripada Allah… bersyukurlah dengan turunnya hujan… dan berdoalah, kerana waktu hujan turun adalah antara waktu2 dimakbulkan doa…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 Comments

Add a Comment
  1. nauzubillah..berdosa kan menyumpah2…semua nyer ciptaan dan ketentuan Allah..cuma me kdg2 alpa..like mengomel, sejuk nyer hari ni (cthnya) sbb kat UK dhm masuk winter..me hamba yg alpa lg lalai…

    1. mengomel ttg cuaca tu biasa la mama.. cumanya jangan sampai kita terlepas cakap perkara2 yg mempertikaikan kekuasaan Allah..

      Banyaknya disebabkan perkataan ‘kalau’… πŸ˜‰

  2. salam..
    setuju dengan ustaz..belajarlah
    mengsyukuri rahmat Allah..
    kena di buat tak hujan
    setahun..macam mana la
    agaknya nanti..

    1. Salam bro zul…

      betul tu bro zul… begitu juga kalau ditakdirkan hujan tak berapa nak turun, pun kena bersyukur.. dibuatnya hujan turun sepanjang hari.. mau banjir.. hehe πŸ˜€

  3. Itu yang bahaya.. panas pun xleh.. hujan pun xleh.. semua di komplen.. bahaya dowh.. nanti jd musibah bnda yg dikomplen.. bru tahu.. huhu.. yang menakutkan.. bila mana mereka komplen.. msalahnya yg dikomplen tu.. huhu,.

    1. betul tu… sbb manusia ni akan diuji atas keyakinannya…

      susah ke, senang ke, hujan ke, panas ke… semuanya ujian… nak tentukan siapa yg bersyukur, siapa yg sabar.. dan siapa yg tidak.. πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CommentLuv badge

Ustaz Love Menulis... © 2010 Frontier Theme